Vi håller på och totalrenoverar ett gammalt hus med en massa vattenskador i. Både kök och badrum är utrivet och då byttes självklart avlopp och inkommande vatten med. Avluftningen till avloppet satt i en låda på väggen och upp genom isolerade ytterväggen och upp på taket. Tanken var att spara sista biten men fasa in avluftningsröret i väggen nu till nya badrummet och byta till plaströr. Men igår så gick det gamla gjutjärnsröret av uppe vid taket. Genomförningsröret (?) genom plåttaket sitter kvar, så det måste ha gått av precis under det. Går det att byta ut resten och få ihop det med stumpen som sitter kvar eller går det att lägga nåt inuti det som sitter kvar och ner? Har ingen aning om hur det ser ut inuti. Om det är ett rakt rör bara. Det som gick av var ett rakt rör. Och för vi upp ett rör mot det som sitter kvar så tar det stopp. Även ett tunnare för att försöka avgöra om det verkligen var rakt ut. Röret som satt är gjutjärns 75mm. Så ser det ut utifrån. Byta alltihopa? Mecka ihop det på nåt sätt? Tacksam för alla tankar och idéer.

• Rostigt gjutjärnsrör som sticker ut genom ett vågigt plåttak, visande potentiell skadepunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Om ni är helt säkra på att genomföringen är rätt kan ni behålla den.
Dock ser det i mina ögon ut som om den tidigare suttit på en annan modell av tak och återanvänts vid ett takbyte.
Att sätta annat rör inuti är inte att rekommendera eftersom det då blir för smalt, är redan 75 mm.
Hade det varit mitt hus hade jag bytt både tätningen och rörstumpen.

Problemet här är väl att det skall finnas en tätning även mot underlagspappen under plåten. Seda är väl frågan om det går att göra en korrekt tätning mot det plåttaket. Man ser ofta att det sitter en plan, falsad plåt från nock ned till genomföringar, så att genomföringen kan tätas mot en plan plåt.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.