Hej!

Vi har nyligen flyttat till nytt hus och en sak slog mig idag när jag tittade på taket, ska det verkligen se ut så här gällande takpannan längst ut? Ska den inte ligga under "plåten"? Ni får ursäkta min okunskap gällande terminologin Snötäckt takpannor med en takpanna som inte täcks av kanten på överliggande plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Shuffe skrev:
Hej!

Vi har nyligen flyttat till nytt hus och en sak slog mig idag när jag tittade på taket, ska det verkligen se ut så här gällande takpannan längst ut? Ska den inte ligga under "plåten"? Ni får ursäkta min okunskap gällande terminologin [bild]
Den ligger väl under plåten?
Det ser korrekt ut, om du menar sista raden till höger som går under en plåt.

Eller menar du nockpannan?
Den brukar normalt gå under plåten som sista panna.

Det kanske syftas på den översta raden pannor, som ligger på nocken?

Där synes att den sista ligger ovanpå plåten, lutar lite uppåt gör den också.

Du menar yttersta nockpannan kanske? Endel lägger den under vindskiveplåten, endel över. Ser ut som den fyller sin funktion även om det hade kunnat se snyggare ut.

T Tompafix skrev:
Den ligger väl under plåten?
Gissar att det är den yttersta nockpannan TS undrar över.

En yttersta nockpanna täckt med snö på ett tak med vågformade takpannor, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis, det är den yttersta nockpannan jag var lite brydd över, ber om ursäkt för min otydlighet. Men det är alltså inget jag behöver oroa mig för?

S Shuffe skrev:
Men det är alltså inget jag behöver oroa mig för?
Jag tycker också det ser "konstigt" ut men är absolut ingen expert, långt ifrån. Tror en bättre/närmare bild, kanske lite mer från ovan, skulle hjälpa.

Brukar bli sådär vid mindre taklutningar som du har, fyller sin funktion men hade gått att få ner den lite i högerkant genom att kapa efter vinskiveplåten!
Ur täthetsynpunkt inget att oroa sig för

• Gilla
Shuffe och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det ser ut som att nockpannan är felvänd, med tanke på att den överlappande vänstersidan inte rår ner mot nederkanten på underliggande dito. Men du kan nog ändå för att få den att täcka ner mot tegelpannorna skära motsvarande profil som vindskivebeslaget.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
ClasseClas
Vad jag har sett så är det ca 50/50 hur nockpannan läggs mot vindskiveplåten. Om den läggs ovanpå så tycker jag att man ska kapa den i underkant efter vindskiveplåtens lutning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.