3 978 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Vittrande eternittak
Vi har ett eternittak från 1969 i dåligt skick. Det översta lagret på många av plattorna har börjat lossa, de har smulat i kanterna och vissa även på ytan och vissa är spruckna. När vi köpte huset för ett år sedan sa besiktningsmannen att det inte var akut att byta taket, men att vi bör göra det inom 5-10 år samt att vi kunde rensa det från mossa (som finns på det, främst på norrsidan). Vi ska byta taket.
Efter en period av varmt och soligt väder kom ett ösregn. Därefter upptäckte jag svart finkornigt grus på vårt skärmtak över vår uteplats (ett tunt lager, syns ovanför att det ligger svart grus på det). Jag tänker att det måste vara från taket. Detta grus finns även i små mängder på trädäcket. Jag har två små barn som bor i huset.
Jag är orolig för gruset fram tills att jag hinner byta taket. Hur ska man tänka? Hur farligt är det? Är oron befogad? Vi har två takkupor med fönster.
Efter en period av varmt och soligt väder kom ett ösregn. Därefter upptäckte jag svart finkornigt grus på vårt skärmtak över vår uteplats (ett tunt lager, syns ovanför att det ligger svart grus på det). Jag tänker att det måste vara från taket. Detta grus finns även i små mängder på trädäcket. Jag har två små barn som bor i huset.
Jag är orolig för gruset fram tills att jag hinner byta taket. Hur ska man tänka? Hur farligt är det? Är oron befogad? Vi har två takkupor med fönster.
Eternit är en risksport, dvs ju mer kontakt någon får med eternit ju större är risken att man i framtiden får problem av det.
Det låter inte bra om svarta bitar blåser ner från taket men samtidigt är det frågan om det bara är stora flagor som lossnar för det kan vara mindre risk än bara små fiber.
Det enda rådet jag har är att tejpa några bitar på taket, dra los försiktigt och se vad som följer med. Du kan sen skicka iväg detta på analys och speciellt be dem kolla om det sitter många små fiber på tejpen eller bara stora svarta bitar.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/huvudsakliga-risker-med-asbest/
Utifrån din beskrivning verkar det som ni redan har expanderats men det är omöjligt att säga omfattningen. Boka in takbytet så fort som möjligt är mitt enda råd
Det låter inte bra om svarta bitar blåser ner från taket men samtidigt är det frågan om det bara är stora flagor som lossnar för det kan vara mindre risk än bara små fiber.
Det enda rådet jag har är att tejpa några bitar på taket, dra los försiktigt och se vad som följer med. Du kan sen skicka iväg detta på analys och speciellt be dem kolla om det sitter många små fiber på tejpen eller bara stora svarta bitar.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/huvudsakliga-risker-med-asbest/
Utifrån din beskrivning verkar det som ni redan har expanderats men det är omöjligt att säga omfattningen. Boka in takbytet så fort som möjligt är mitt enda råd
Nej, det känns verkligen jobbigt och vi ska absolut byta tak. Men vårat tak kan ju inte vara unikt, utan detta måste ju vara fallet med många eternittak och plattorna sitter ju utomhus. Jag undrar om jag ska flytta någon annanstans tills taket är bytt eller allvarligt detta är?S Sommar 2021 skrev:Vi har ett eternittak från 1969 i dåligt skick. Det översta lagret på många av plattorna har börjat lossa, de har smulat i kanterna och vissa även på ytan och vissa är spruckna. När vi köpte huset för ett år sedan sa besiktningsmannen att det inte var akut att byta taket, men att vi bör göra det inom 5-10 år samt att vi kunde rensa det från mossa (som finns på det, främst på norrsidan). Vi ska byta taket.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 386 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 386 inlägg
Det är inte särskilt allvarligt egentligen. Asbest är farligt i dammform och en vittrande takpanna orsakar inget eller nära inget damm. Inte ens när någon river taket finns det någon direkt anledning att göra något mer drastiskt än att möjligtvis stänga av någon ventilation om det finns sånt alldeles i närheten av taket just när dom river.S Sommar 2021 skrev:
Det som är så stort att det finns kvar efter ett regn är alltså relativt ofarligt och kan sopas eller damugas upp.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 794 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 794 inlägg
@Rickard.ag Kan du vänligen visa någon fakta som visar att vittrande eternit inte släpper asbestfibrer?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 386 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 386 inlägg
Lösa asbestfibrer kommer regnet ta hand om och kommer aldrig synas. Den asbest som är bundet i gruset är relativt ofarligt men det är klart att jag inte hade velat ha det på min altan.MultiMan skrev:
Att vittrande pannor släpper asbest känns solklart.
Tack för alla svar. Vi ska byta taket så fort som möjligt. Jag blir väldigt nojig av det här, hoppas att det är som Rickard säger. Tycker att det är svårt att förstå exakt hur farligt det är... Om det ledde till en jättestor exponering att plattor vittrar borde väl det vara förbjudet att ha eternittak, plattorna börjar ju vittra förr eller senare. Vårt tak är 50 år, vilket sägs vara livslängden för eternittak.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 386 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 386 inlägg
Exakt hur farligt det är har jag inte heller någon aning om men det som är uppenbart är att asbesten måste vara i en form som går att andas in för att det ska vara farligt. Asbest är inte traditionellt giftigt.S Sommar 2021 skrev:
Det mesta jag lärt mig har jag fått av att pratat med asbestsanerare med ordentlig erfarenhet av branschen.
Utsätt er så lite som möjligt för asbest utan att vidta några extrema åtgärder utan proportion så kan du glömma bort det här efter ni bytt taket.
Tack! Nej, jag förstår att det är svårt att säga hur farligt det är. Ska försöka att undvika att exponeras och hålla fönstren på övervåningen stängda. Ser verkligen fram emot ett nytt tak.
Rickard.ag skrev:
Exakt hur farligt det är har jag inte heller någon aning om men det som är uppenbart är att asbesten måste vara i en form som går att andas in för att det ska vara farligt. Asbest är inte traditionellt giftigt.
Det mesta jag lärt mig har jag fått av att pratat med asbestsanerare med ordentlig erfarenhet av branschen.
Utsätt er så lite som möjligt för asbest utan att vidta några extrema åtgärder utan proportion så kan du glömma bort det här efter ni bytt taket.
Då är det iallafall något som är positivt med vårt tak, vi har både mossa och lav på det. Plattorna ser sämst ut på sydsidan (den nedersta raden), men de är väl de mest exponerade då allt vatten från taket rinner ned på dem ned i hängrännorna.harry73 skrev:
Har du bilder av gruset?
Klicka här för att svara