Hej, jag och min partner håller på att bygga ett litet hus på hjul (det här är första gången vi bygger ett hus). Vi har nu kommit fram till taket och vi hade först planerat att lägga t-diff direkt på takstolarna, sen strö/bärläkt och sist plåttak.

Men vi känner att monteringsanvisningen är alldeles för otydlig/svår att förstå och börjar tveka på om det är en bra idé när vi inte känner någon med erfarenhet av sådan takduk att ta hjälp av.

Vi bygger vår vagn diffusionsöppet och har isolerat med icellskivor. Så då undrar vi om det går att lägga råspont direkt på takstolarna och sen lägga t ex bison difftak 175, och följa det med strö/bärläkt och sist plåttak? Måste det vara en luftspalt under råsponten när det är diffusionsöppet?

Inte svar på själva frågan, men vad ska det vara för plåt? Vanlig Trapetsplåt kan man lägga direkt på råsponten utan läkt, annars känns det som att råsponten bara tillför extra vikt man kanske måste hushålla med vid den typen av bygge?

Vi har inte tänkt jättenoga på vilken typ av plåt, men vi har väl utgått från att det skulle bli någon typ av korrugerad plåt. Har du någon tanke om hur det blir med den diffusionsöppna lösningen om plåten ligger utan läkt?
Vikten av råsponten är nog inte ett större problem då vi bygger på en väldigt överdimensionerad militärvagn. Vi har iallafall fått förklarat för oss att vikten inte är ett problem, dock så har byggt upp regelverket med lättbalkar av 45or och osb :)

Så här byggde vi tak för 12 år sedan. Visserligen med takpannor i betong, men går nog lik bra med korrugerad plåt.

Jag har lagt tak utan råspont, dvs endast duk och sen grövre bärläkt 70x45. Ingen luftspalt under duken, utan den blir ju under takpannorna. Plåt blir väl lättare om det är vanlig korrugerad så beskriv mer vad som är problemet.
Största nackdelen utan råspontslager är väl att det är lite känsligare under byggtiden när man inte kan gå på det på samma sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.