Takfirman är precis klar med nya taket men bulor i plåttaket gör mig orolig. Detta är en del av taket mellan två huskroppar man går på ibland. Funderar på om det är spikar eller skrot under plåten som trycker på plåten och pappen under.

har någon här sett något liknande och om man ska vara orolig?

• Bild på ett rött plåttak med ojämnheter och bulor som kan tyda på underliggande problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där är inget bra att det gått igenom och skaver mot plåtens undersida pga skruv, spik eller annat inte avlägsnats eller dragits ner tillräckligt. Med tiden finns risk för att det kommer att åstadkomma ökad risk för rost och därmed hål. Se till att de som lagt taket åtgärdar det. Naturligtvis är det inte det lättaste att göra i efterhand då det kommer att betyda ingrepp med den redan lagda ytan och konsekvenserna av det. Men med tanke på att färgen redan slitits av vid bulorna så rekommenderar jag det likväl.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Ja det där är inget bra att det gått igenom och skaver mot plåtens undersida pga skruv, spik eller annat inte avlägsnats eller dragits ner tillräckligt. Med tiden finns risk för att det kommer att åstadkomma ökad risk för rost och därmed hål. Se till att de som lagt taket åtgärdar det. Naturligtvis är det inte det lättaste att göra i efterhand då det kommer att betyda ingrepp med den redan lagda ytan och konsekvenserna av det. Men med tanke på att färgen redan slitits av vid bulorna så rekommenderar jag det likväl.
Tack för svar. Det va min tanke också men ville ha lite extern input innan jag tar upp det med takfirman då jag misstänker att dem kommer att tycka det är väldigt jobbigt att åtgärda nu.

Är det där plåttaket helt nytt ?
och är det samma företag som lagt plåt och underlags papp

Ja det stämmer. Det är samma bolag men två olika arbetslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.