Frågan gäller råspont utan ändspont.... det vill säga skarv på takstol.

Varför säger vissa att man inte ska skarva flera råspont över samma takstol?
När man lägger hela luckor så kommer ju per automatik flera skarvar(, eller alla,) över samma takstol.

Jag vet att det råder delade meningar och inte sällan läggs många skarvar i följd men jag är intresserad av att veta om någon vet VARFÖR det från vissa håll hävdas att man inte ska??

Vad säger AMA när det gäller lösa brädor och när det gäller hela råspontluckor?
 
T
Att skarva alla brädor på samma takstol (så kallad generalskarv) gör att konstruktionen blir mindre stabil och i värsta fall kan det vika sig.
 
Kan det vara så att man KAN göra så men inte BÖR göra så? Är det en definitionsfråga så är det ju ganska mycket som helt plötsligt blir OK att göra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.