OXYD
Hey!
Jag står inför ett takbyte och har fått in några olika offerter och olika förslag på utförande.

Ena förslaget är lite spännande och tänkte höra med er samlade kompetens om daggpunkt, etc

Gammal vind med låglutande tak ~6grader. Råspont med falsat plåttak.
Ingen ångbroms eller diffspärr. Endast putsat tak och 35cm celluosa som isolering.
Gavel ventilation samt vid två ventilationsburar mitt på. Ingen takfotsventilation.

Efter samtal med två plåtfirmor som lägger plåttak rekomenderar de papp på så låg lutning.
Har nu fiskat offerter och fått en offert där man låter plåttaket ligga kvar.

Det är ett relativt stort okompliserat sadeltak ca 270m2. 2,5våningar högt.
Förslaget de la var att lägga på en 20mm takboard och sen sventsa trebolit r01 ovanpå. Låter som en smart enkel lösning. Men vill bara höra om den beryktade daggpunkten :). Det blir ju lite kompliserat och man stänger in takboarden. Men söker man så verkar det inte var en helt ovanlig lösning. Hur tänker ni på denna konstruktion?

Taket kommer isåfall se ut så här.
* putsat innertak
* 350mm celluosa
* råspont
* gammalt falsat plåttak
* takboard 20mm
* trebolit R01
Schematisk illustration av takkonstruktion med lutning, cellulosaisolering, råspont och plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
Den lösningen kommer inte förändra något direkt så för den delen fungerar det fint. Finns t o m vissa som förespråkar en liten mängd isolering utanpå kallvindar av anledningar jag inte ids går in på.

Det jag inte förstår är hur dom ska gömma falsarna med bara 20mm takboard oftast behöver man 30mm mellan falsarna och på det lägger man då 15-20mm takboard för att släta till det.

• Gilla
OXYD
  • Laddar…
OXYD
Rickard. Rickard. skrev:
Den lösningen kommer inte förändra något direkt så för den delen fungerar det fint. Finns t o m vissa som förespråkar en liten mängd isolering utanpå kallvindar av anledningar jag inte ids går in på.

Det jag inte förstår är hur dom ska gömma falsarna med bara 20mm takboard oftast behöver man 30mm mellan falsarna och på det lägger man då 15-20mm takboard för att släta till det.
Rickard. Rickard. skrev:

Tack för svar Rickard.
Mina tankar går mot dig med den lilla extra isoleringen. Blir ju som en sandwich skiva ovanpå som jämnar ut temperaturen,
Tror nog precis som du säger att man behöver 30mm, men stod 20mm i offerten, Intressant med takboard. ovanpå för att släta ut.

Rickard.
Det jag sett och gjort är alltså en 30mm skiva (beroende på hur höga falsarna är) som passar mellan falsarna men för att få ytan bra nog för pappen behövs något ovanpå och det är där takboarden kommer in. Den förstnämnda skivan brukar vara cellplast av kostnads och praktiska skäl, perfekt passform är också onödigt då den bara ska fylla ut utrymmet mellan falsarna.

OXYD
Rickard. Rickard. skrev:
Det jag sett och gjort är alltså en 30mm skiva (beroende på hur höga falsarna är) som passar mellan falsarna men för att få ytan bra nog för pappen behövs något ovanpå och det är där takboarden kommer in. Den förstnämnda skivan brukar vara cellplast av kostnads och praktiska skäl, perfekt passform är också onödigt då den bara ska fylla ut utrymmet mellan falsarna.
Cellplast är nog perfekt om man klistrar kanten men kanske blir problem om de skall svetsa?

Rickard.
OXYD OXYD skrev:
Cellplast är nog perfekt om man klistrar kanten men kanske blir problem om de skall svetsa?
Inte med takboard av mineralull ovanpå ;)

OXYD
Rickard. Rickard. skrev:
[länk]

Nu när jag har funderat ett tag kom jag på vars jag sett en principritning på lösningen ;)

Protans duk kan i detta fall bytas rakt av mot papp så det förändrar inget.
Snyggt. Tackar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.