I närheten av vårt hus så byggs det ett nytt litet samhälle med en hel mängd hus.
De flesta som byggs är gjorda "på vanligt sätt", men...
För ett par veckor sedan tog jag en promenad runt byggområdet och såg då ett antal sadeltak som låg på marken.
Igår när jag gick förbi låg de flesta taken kvar men två hade nu fått ett helt hus under sig!
Jag tog en bild där man ser det ena av dessa hus plus raddan av tak som fortfarande ligger på marken:
Tyvärr såg jag inte hur de bar sig åt att trycka in en husstomme under taket, så nu undrar jag om detta är ett alternativt byggsätt och i så fall hur bär de sig åt?
För ett par veckor sedan tog jag en promenad runt byggområdet och såg då ett antal sadeltak som låg på marken.
Igår när jag gick förbi låg de flesta taken kvar men två hade nu fått ett helt hus under sig!
Jag tog en bild där man ser det ena av dessa hus plus raddan av tak som fortfarande ligger på marken:
Tyvärr såg jag inte hur de bar sig åt att trycka in en husstomme under taket, så nu undrar jag om detta är ett alternativt byggsätt och i så fall hur bär de sig åt?
1) Trolleri....Jonatan79 skrev:
2) Hur kan man lyfta ett helt tak med en kran?
Allting är ju konstruerat för kraftupptagande åt andra hållet så det borde inte gå att lyfta.
För bortåt 20 år sedan (kanske mer) såg jag en husgrupp på 4-5 hus byggas upp på detta vis och då växte liksom huset upp under taket. Det kom högre och högre mellan gångerna jag passerade byggplatsen och väggarna växte motsvarande. Tyckte det var konstigt redan då, men då fanns ju ingenstans att fråga...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Så länge man lyfter i samma punkter som taket är upplagt på så spelar det ingen roll "varifrån" kraften kommer...
Det är ju dessutom konstruerat för några ton takpannor och snölast, så bara takstolarna med undertak borde tåla en del i förhållande till sin vikt.B Bo Berglund skrev:
Men man får, som sagt var, undvika att bara lyfta i nocken.
Får börja besöka byggplatsen dagligen för att se när det händer...
Varför skulle det inte gå att lyfta i nocken om det är uträknat och dimensionerat att lyfta i nocken?useless skrev:
Gör man så här pga arbetarskydd? Dvs att de inte skall vara högt uppe när de bygger ett tak...
Lindbäcks bygg i Piteå har byggt många hus på det viset. Bodde granne med ett bygge och var väldigt fascinerad av att det låg ett tak på plattan på morgonen när jag for till jobbet och på kvällen stod det ett tvåvånings flerfamiljshus på platsen. Mobilkranen mötte jag både på väg bort och hem så nog var det en sådan dom lyfte med på nå vis.B Bo Berglund skrev:I närheten av vårt hus så byggs det ett nytt litet samhälle med en hel mängd hus.
[bild]
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 428 inlägg
Nej man gör det främst för att man inte kan bygga taket på annat ställe till skillnad från resten av husen som byggs i fabrik och körs dit på lastbil.B Bo Berglund skrev:
Det är ett väldigt vanligt byggsätt idag.
Klicka här för att svara