Såg att det var hål rakt igenom en takpanna. Bytte denna men ser att ytterligare en handfull är på väg att krackelera. Taket är omlagt för cirka 10 år sedan. Pannorna är från st:Eriks.

Borde inte en takpanna hålla längre? Ska jag leta efter likadana pannor eller kan man ta utbytespannor av annat fabrikat (som förhoppningsvis håller längre)? Övriga pannor ser bra ut.

Bild på pannan med hål rakt igenom ( över- resp underifrån) samt en annan panna som är på väg att vittra.
Grå betongtakpanna med ett synligt hål och tecken på krackelering, indikerar slitage och behov av byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad takpanna med hål och sprickor visar tecken på krackelering och vittring.
Skapa konto
Takpanna med hål och tecken på vittring, visar slitage och behov av byte.
Skapa konto

Konstigt, litet meteoritregn?

Claes Sörmland
Frostsprängning. Nåt litet fel från produktionen och vatten har letat sig in och frusit till is.

• Gilla
oobum
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frostsprängning. Nåt litet fel från produktionen och vatten har letat sig in och frusit till is.
Ja, så kan det kanske vara. Det tråkiga är att det verkar vara fler pannor.

Frågan är om nya pannor skulle klara sig bättre eller om detta fabrikat/modell inte är bättre än såhär.

Redigerat:
I alla fall i reklamen tycker jag företaget verkar stolta över sina produkter. Hör av dig till dem för att se om de själva anser detta rimligt i deras produktlinje och om de är villiga att ersätta pannor som är trasiga som goodwill eller om du bör byta till en konkurrent med rimlig kvalitet.

Cheesen
Froststprängning som Claes nämde.. Jag brukar avråda från tegel både på tak och fasad där man får minusgrader vintertid och här har vi ett ypperligt exempel på varför. Betong är tåligare men principen blir densamma. Vatten kommer att komma in i betongen då den inte är vattentät och då fryser den sönder med tiden.

Kolla med din leverantör, det brukar lämnas generösa garantier på takpannor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.