Hej på er

Behöver lite tips och råd angående hur man ska tänka kring ett yttertak från 1911 som behöver läggas om.

Idag ligger det ett brädtak med lock (samma princip som bifogad bild, fast detta sitter direkt efter takstolarna), bifogar även en bild inifrån och sedan läkt och tegelpannor. Alltså ingen papp eller liknande..

Huset i övrigt har redan frångått originalutseende av tidigare ägare så det kommer att bli betongpannor.

Men vilket tillvägagångssätt är bäst?
En snickare jag talat med har nämnt att man kan spänna en duk över hela taket istället för papp. Någonstans har jag läst om att lägga masonit för att jämna ut och sedan takpapp, läkt och pannor.
En annan menar att jag inte behöver göra något annat än att lägga ny läkt och pannor, då det fram tills idag har hållit tätt i 100 år..

Tips och råd till en vilsen själ önskas
 
  • Illustration av ett brädtak med lock och underliggande takstolar, utan papp, inför renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inifrånvy av ett gammalt yttertak med synliga träbjälkar och bräder, utan isolering eller underlagstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om allt är helt finns väll ingen anledning att ta bort ett fungerande undertak.
Gamla brädor brukar vara att bättre kvalla än dagens ;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rickard.
Finns ju rätt många tänkbara lösningar och åsikt/känsla får nog spela stor roll i vilket man väljer, Jag är helt övertygad att man kan få ett bra tak med flera lösningar.

Jag skulle personligen titta på en haloten 380 som är en asfaltsduk (som vanlig papp) men är godkänd både direkt på trä och frihängande vilket inte är så vanligt sist jag kollade i alla fall. Den rullar man och stiftar fast direkt på brädtaket och därefter läkt och pannor som vanligt, Eventuellt riktningsarbete görs med läkten.

En av fördelarna med detta över kondensväv/armerad väv är att man inte behöver läkt under utan kan bara rulla ut eftersom man river.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Finns ju rätt många tänkbara lösningar och åsikt/känsla får nog spela stor roll i vilket man väljer, Jag är helt övertygad att man kan få ett bra tak med flera lösningar.

Jag skulle personligen titta på en haloten 380 som är en asfaltsduk (som vanlig papp) men är godkänd både direkt på trä och frihängande vilket inte är så vanligt sist jag kollade i alla fall. Den rullar man och stiftar fast direkt på brädtaket och därefter läkt och pannor som vanligt, Eventuellt riktningsarbete görs med läkten.

En av fördelarna med detta över kondensväv/armerad väv är att man inte behöver läkt under utan kan bara rulla ut eftersom man river.
Är metoden då att spänna den rakt över brädtaket som det är, så att det blir hålrum under pappen mellan varje bräda eller ska man avlägsna ”locket”?
 
T TheGame skrev:
Om allt är helt finns väll ingen anledning att ta bort ett fungerande undertak.
Gamla brädor brukar vara att bättre kvalla än dagens ;)
Nej ta bort undertaket undviker jag gärna Funderingen är huruvida man lägger någon form av papp under läkten. I o med att undertaket idag är ”vågit” Brädor + lock blir idag ett tak som ser ut som __-__-__-__-__
 
Rickard.
S stuffs skrev:
Är metoden då att spänna den rakt över brädtaket som det är, så att det blir hålrum under pappen mellan varje bräda
Precis så, just den duken är godkända att hänga 120cm så dom centimeter som behövs över botten är knappast något problem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.