Hej på er
Behöver lite tips och råd angående hur man ska tänka kring ett yttertak från 1911 som behöver läggas om.
Idag ligger det ett brädtak med lock (samma princip som bifogad bild, fast detta sitter direkt efter takstolarna), bifogar även en bild inifrån och sedan läkt och tegelpannor. Alltså ingen papp eller liknande..
Huset i övrigt har redan frångått originalutseende av tidigare ägare så det kommer att bli betongpannor.
Men vilket tillvägagångssätt är bäst?
En snickare jag talat med har nämnt att man kan spänna en duk över hela taket istället för papp. Någonstans har jag läst om att lägga masonit för att jämna ut och sedan takpapp, läkt och pannor.
En annan menar att jag inte behöver göra något annat än att lägga ny läkt och pannor, då det fram tills idag har hållit tätt i 100 år..
Tips och råd till en vilsen själ önskas
Behöver lite tips och råd angående hur man ska tänka kring ett yttertak från 1911 som behöver läggas om.
Idag ligger det ett brädtak med lock (samma princip som bifogad bild, fast detta sitter direkt efter takstolarna), bifogar även en bild inifrån och sedan läkt och tegelpannor. Alltså ingen papp eller liknande..
Huset i övrigt har redan frångått originalutseende av tidigare ägare så det kommer att bli betongpannor.
Men vilket tillvägagångssätt är bäst?
En snickare jag talat med har nämnt att man kan spänna en duk över hela taket istället för papp. Någonstans har jag läst om att lägga masonit för att jämna ut och sedan takpapp, läkt och pannor.
En annan menar att jag inte behöver göra något annat än att lägga ny läkt och pannor, då det fram tills idag har hållit tätt i 100 år..
Tips och råd till en vilsen själ önskas
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Finns ju rätt många tänkbara lösningar och åsikt/känsla får nog spela stor roll i vilket man väljer, Jag är helt övertygad att man kan få ett bra tak med flera lösningar.
Jag skulle personligen titta på en haloten 380 som är en asfaltsduk (som vanlig papp) men är godkänd både direkt på trä och frihängande vilket inte är så vanligt sist jag kollade i alla fall. Den rullar man och stiftar fast direkt på brädtaket och därefter läkt och pannor som vanligt, Eventuellt riktningsarbete görs med läkten.
En av fördelarna med detta över kondensväv/armerad väv är att man inte behöver läkt under utan kan bara rulla ut eftersom man river.
Jag skulle personligen titta på en haloten 380 som är en asfaltsduk (som vanlig papp) men är godkänd både direkt på trä och frihängande vilket inte är så vanligt sist jag kollade i alla fall. Den rullar man och stiftar fast direkt på brädtaket och därefter läkt och pannor som vanligt, Eventuellt riktningsarbete görs med läkten.
En av fördelarna med detta över kondensväv/armerad väv är att man inte behöver läkt under utan kan bara rulla ut eftersom man river.
Är metoden då att spänna den rakt över brädtaket som det är, så att det blir hålrum under pappen mellan varje bräda eller ska man avlägsna ”locket”?Rickard. skrev:
Finns ju rätt många tänkbara lösningar och åsikt/känsla får nog spela stor roll i vilket man väljer, Jag är helt övertygad att man kan få ett bra tak med flera lösningar.
Jag skulle personligen titta på en haloten 380 som är en asfaltsduk (som vanlig papp) men är godkänd både direkt på trä och frihängande vilket inte är så vanligt sist jag kollade i alla fall. Den rullar man och stiftar fast direkt på brädtaket och därefter läkt och pannor som vanligt, Eventuellt riktningsarbete görs med läkten.
En av fördelarna med detta över kondensväv/armerad väv är att man inte behöver läkt under utan kan bara rulla ut eftersom man river.
Nej ta bort undertaket undviker jag gärna Funderingen är huruvida man lägger någon form av papp under läkten. I o med att undertaket idag är ”vågit” Brädor + lock blir idag ett tak som ser ut som __-__-__-__-__T TheGame skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Klicka här för att svara

