Hej, jag har idag ett radhus med ett oisolerat garage/förråd mellan mitt och grannens hus.

Tyvärr utgör detta att jag ej kan höja taket, och jag vill heller ej sänka golvet då jag planerar att ha tvättstuga/badrum i utrymmet, och vill ej ha hög kant (max 15mm för rullstol)

Ovankant klinkers (nersänkt 15mm mot golvet utanför dörr) upp till ovankant tak är maxmåttet 2370mm

Detta utgör att takkonstruktionen får ha en max bygghöjd på 270mm för att hålla 2100mm i takhöjd.

Jag har ritat fram ett förslag med bygghöjd om 262mm enligt bild, den bygger på ett konstruktionsexempel från isovers hemsida:
https://www.isover.se/applications/laglutande-tak

Övrig info:
Yta: ca 20kvm
Taklutning 2gr
Uppvärmning: Vattenburen golvvärme via bergvärme
Mekanisk ventilation via FTX aggregat
Inga infällda el/ventilationsinstallationer i takkonstruktionen
Stockholm

Vad säger experterna om konstruktionen gällande isolering och fukt?

Tanken är att ha "öppet" vid takfot så fukten som ev kondenserar i övre isoleringen kan ta vägen någonstans.

• Sektionsritning av en takkonstruktion med isoleringsmaterial och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Jag skulle absolut lägga ångspärren ovanpå råsponten och skippa den diffsionsöppna duken då den inte gör någo nytta, givetvis går det att lägga vanlig folie men också en bitumenångspärr (godkänd papp) beroende på om det finns någon fördel med den senare.

Brukar vara knöligt att lösa anslutningen mot vägg men taklösningen bör fungera fint med ett tätt tak ovanpå, plåt på isolering har jag inte goda erfarenheter av för vad det är värt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.