Stenhus
LyckeKonsult: Ja, jag stoppade in dem i mitt beräkningsprogram - och vips...
Balkis: Jag vet nog katten inte ens vilket träslag jag ska ha. Har hört att en del sätter ceder!
adam32: Jag armerar som du föreslagit och hoppas på att allt blir bra i slutändan...... Ett stort tack till er alla för era svar.... kanske skickar in en bild framöver på resultatet mvh :)
Felixson: Skönt att höra att det gått bra. Jag beslutade mig för att göra ett grundligt ;) arbete och bröt upp betonggolvet eftersom det var för mjukt och för tunt. I helgen ska det gjutas nytt golv. Och sedan kommer jag att göra precis som ni; klinka direkt på golvet och endast fuktspärra en bit upp på väggen. Och så ska jag strunta i det där med elastisk fog, för efter gjutningen kommer
LyckeKonsult: Lycke till! Tänk på att anlita en bra överlåtelsebesiktningsman som förstår sig på hustypen, ta också kontakt med en energiexpert som kan hjälpa dig att hitta bra lösningar. Om huset säljs med friskrivningsklausul ;) så se till att du får gott om tid att undersöka objektet noggrant. Allmänt vill jag säga att en friskrivningsklausul måste kosta säljare pengar - man kan inte
LyckeKonsult: Kolla med murma http://www.murma.se/default.asp om vad de har för material att använda som stöd. För att få tips om entreprenörer så kolla med SPEF http://www.spef.org/ eller Brukspecialisten 031 771 00 90 eller Bruk & Fasadsystem 031-336 94 40. Lycke till!
LyckeKonsult: Jag blir betänksam när man tittar på dessa hemsidor... har det inte byggts några hus i detta material??? Jag vet ju att det gjorts ganska många, men informationen på sidorna är ju under all kritik!!! Inte ens Sundolitt verkar ju tro på sin produkt när man bara har ett faktablad på blocket. Och den info man får på Dorothems sida skulle kunna hjälpa mig om jag skulle bygga en
Per_Kylsten: Vi har byggt ett betonghus med ingjuten cellplastisolering baserat på en bottenplatta och stomsystemet Excellent - bägge från Hedareds Sand och Betong. Vi är väldigt missnöjda med hur mycket värme som läcker genom dessa väggar, något som vi har dokumenterat med en värmekamera. Vi har påtalat detta problem för Hedareds, men de har hittils avvisat alla våra krav på åtgärder och
Habbe: [citat] Enkelt, ring till HH-celcon så tipsar dom om den närmaste för dig. Annat var det på Yxhults tid (typ tre år sedan), då hade man inte en chans att gå utanför de "kända" stenhustillverkarna för att få en stomme med stående element rest! Lycka till!
fredstu: Det vore trevligt att ta del av bilderna... Bergvärme tillskottet på pumpen är endast 2,4 kw,men visst går det åt mycket el.. Skall tilläggas att jag har ca 50 kvm som inte är färdigt på övervåningen,de saknas bla. värme källor i dessa rum,blir som en kylklamp på Vintern... Detta skall dock vara åtgärdat till Höstens stormar. Hur stor fönster yta har ni,vilken typ av fönster?
Per_Kylsten: [citat] Hej, är det uppmätta värden? eller är det de idealvärden som Hedareds anger i sina reklamboschyrer? Jag frågar eftersom jag byggt ett hus med Hedareds Excellent väggelement och våra väggar läcker mycket värme - uppmätt med värmekamera. Jag har lärt mig den hprda vägen, tyvärr på grund av huset vi låtit bygga, och tyvärr efter det var byggt - att betong är ett mycket
LyckeKonsult: Det blir aldrig några problem för lättklinkerblocken, de fryser inte sönder, men fukt i väggen ger en sämre isolerförmåga och fukt i blocken kan rinna neråt och sugas upp av plattan in under parketten osv. "you see the problem" Lättklinkern och kan inte binda så mycket fukt som t.ex. lättbetong. Det betyder att det är lämpligt att täcka murkrönet efter dagens slut om det riskerar
gubbe: Har varit i kontakt med honom och du har rätt att den svenska tillvärkningen har upphört men att han tar sitt material från Estland.
volvo: Eftersom du ändå måste anlita en byggkonstruktör för att göra hållfsthetsberäkningar på din tillbyggnad så bver du honom att rita in infästningsdetaljer på ritningarna. Då vet du hur du ska göra det på just ditt hus.
LyckeKonsult: Låt mig göra klart att jag har mitt hjärta hos tjockputs... ;) så mitt svar blir baserat på det. Lättbetong är ett oorganiskt material med egenskapen att kunna ta upp och avge fukt och värme (se diskussioner i andra trådar), jag vill då ha ett ytskikt som bygger på samma principer - dvs. tjockputs. Då arbetstiden för att göra detta normalt blir längre än för tunnputs - typ STO -
Framerate: [citat] Instämmer! Framemate spårade ur redan i andra inlägget.[/quote] Suck. Det löjliga ligger i att okritiskt acceptera begreppet "stenhus" på det sätt som de flesta gör idag och att kläcka ur sig klyschor om hur bra ett "stenhus" är jämfört med ett "trähus". Lite mer komplicerat än så är det ju i verkligheten...
Murare_i_15: Hej! Det lättaste är att anlita en firma till att borra alla hålen på en gång,men ta pris först. Att försöka borra själv är inte att tänka på. Vill ni tvunget göra det själv då får ni bila upp hålen men då tillkommer lagnings arbete efter som ni inte kan få hålen precis rätt storlek. Ja järnen borras av, bilar man så klipper man bara av dom med en bultsax. Bilmaskin hyr ni.
LyckeKonsult: Hej "Sunetta" Ja det finns hus i Malmö byggda med DSM, bland annat en skola i Bunkeflo och jag vet minst en villa... Lättaste sättet att få reda på referenser är ju att kontakta maxit i Malmö, de vet ju var objekten finns... Att bygga med maxit DSM ger ett hus med goda energi egenskaper, men det är ju inget superisolerat hus. Med ett Up på 0,33 finns det bättre alternativ men här får
Habbe: [citat] Inkluderar detta pris även ingjutning av stänger till hammarbandet samt montering av hammarband? Är konstruktionen med andra ord helt förberedd för takstolsmontage? Tror detta blir mitt andra stapplande inlägg, har ägnat ca 40 timmar åt att läsa nyttiga trådar på detta forum och i synnerhet under bygga stenhus. Kan du mhända delge mig via privat meddelande vilken denna
exipnos: Den franska produkten heter Ytong Sipporex men jag vet ej om den hade spår. Men byggarna har erfarenhet. Jag hittade dem genom Xellas hem sida. Men vem vet, de kanske tog vissa genvägar som inte var bra. Erfarenhet eller ej så är det många partier som har dessa små mellan rum. De kapade block i små delar så att de kan hade rätta dimensioner och att fogarna skulle hamna på de rätta
LyckeKonsult: Tack "kire" för detta... skillnaderna mellan "pinna huset" och det tunga blir väldigt påtagliga på sommaren, vinsten med det tunga huset på vintern känner man ju inte på samma sätt. 2% var vad man kom fram till i radhuset... genom beräkning och huset var,som jag ser det, inte optimalt vad gäller möjligheten att ta tillvara solinstrålningen. När Jan gjorde fältstudierna i Vaxholm kom
SATI: Hej Ett svar bättre sent än aldrig. Vi har inte arbetat direkt med honom men vi har upplevt att han fullföljt sina åtaganden bra./ Sarah
Familjen_Bygg: Såg också inslaget på ekonominyheterna XL på TV 4 och som så många gånger tidigare; betala aldrig mer i förskott än vad ni har fått. Om ni behöver betala så använd kreditkortet eftersom ni kan göra samma invändning till kortföretaget som ni kan göra till det felande byggföretaget. Ett kortföretag kan nämligen aldrig hamna i bättre "sits". Lycka till! :) :) :)
Sunetta: Hej! Hur skilje rman på olika "stenar" som de vanliga stenhusleverantörerna levererar? Jag funderar på finja, örement tex . Maxit eller lecca? Hur ska man kunde jämföra de tekniska beskrivningarna, avseende fukt, värmeegenskaper och annat. Hur välja?? Någon som vait i kontakt med Örement och fått service? De verkar inte kunna serva/hjälpa en om man int ebor i Eslövstrakenten. Bor
HappyDigger: Jodå, kom ifrån ämnet lite men det är otroligt intressant. Vilken kompetens och samlad kunskap som finns här... Tack för svaren. Det jag tänke på mest är att eftersom vi inte gjort någon byggritning ännu utan avvaktar på val av byggteknik. Tegelfasad är redan bestämt (gult kalkhaltigt :-)) så det är funderingarna vad man har bakom.
Anna_Dyring: Billy! Næ,jag atar det inte personligt alls ;) Jag ær ju ænnu bara en glad amatør, som haft ett byggfrt att uppføra mitt nuvarande hus, som vi visserligen sjælva ritat (tillsamans med arkitekten førstås ;) ) Men jag tittar ju mkt ænnu bara om hus ær fina eller ej... :D Allt det tekniska kan jag itne ænnu, men det ær ju dærfør som denna sajt ær så vældigt bra!!! Kramar anna som