2 532 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Val av färg till stenhus
Hej! Vi ska precis starta vårt husbygge där stommen ska bestå av lättbetong (celcon).
Huset kommer att ha 365 block och garaget 250 block. Båda byggnaderna ska nätas in- och utvändigt. På utsidan ska det sedan läggas tjockputs som "kvastas" i mönstret.
Nu till mina frågor:
1.Vilken typ av färg ska jag ha på utsidan för att det fortfarande ska andas och bibehålla materialets fördelar?
2. Våra innerväggar blir av trä och gipsskiva. Om man använder gipsputs på insidan av ytterväggarna kan man då fortsätta att putsa på innerväggarna? (så det ser lika dant ut)
3. Vilken typ av färg skall jag använda på gipsputsen?
4. Är gipsputs det bästa alternativet för insidan av väggarna?
Tacksam för svar (mitt första inlägg men jag har nog lagt 100 timmars läsning!)
Jesper
Huset kommer att ha 365 block och garaget 250 block. Båda byggnaderna ska nätas in- och utvändigt. På utsidan ska det sedan läggas tjockputs som "kvastas" i mönstret.
Nu till mina frågor:
1.Vilken typ av färg ska jag ha på utsidan för att det fortfarande ska andas och bibehålla materialets fördelar?
2. Våra innerväggar blir av trä och gipsskiva. Om man använder gipsputs på insidan av ytterväggarna kan man då fortsätta att putsa på innerväggarna? (så det ser lika dant ut)
3. Vilken typ av färg skall jag använda på gipsputsen?
4. Är gipsputs det bästa alternativet för insidan av väggarna?
Tacksam för svar (mitt första inlägg men jag har nog lagt 100 timmars läsning!)
Jesper
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
1. Silikatfärg är det bästa på utsidan, ur underhållssynpunkt... jag tycker en KC-färg blir snyggare (lite flammigare)
2. Ja, det går alldeles utmärkt (sök på gypsum på maxit.se)
3. Du kan välja vad som helst, men bäst funktion även innåt har silikatfärgen
4. Om du vill ha samma lösning för mellanväggar som insida ytterväggar så är det ända alternativet! (synd att du inte bygger mellanväggarna i lättbetong)
2. Ja, det går alldeles utmärkt (sök på gypsum på maxit.se)
3. Du kan välja vad som helst, men bäst funktion även innåt har silikatfärgen
4. Om du vill ha samma lösning för mellanväggar som insida ytterväggar så är det ända alternativet! (synd att du inte bygger mellanväggarna i lättbetong)
Invändigt: jag har nätade och putsade ytterväggar. Endast trappen inne i huset är av trä med sidor klädda med trä/gips/väv. Dessa är målade med samma kulör som ytterväggarna och med liknande struktur och det har blivit utmärkt. Man har ingen känsla av att det är materialdiff. Har du möjlighet, som LyckeK nämner, att låta väsentliga innerväggar vara murade så blir det naturligtvis större 'tyngd' i huset. Våtrums/badrumsavdelningen hos mig är murade och det känns väldigt bra.
Klicka här för att svara