Vi har byggt ett betonghus med ingjuten cellplastisolering baserat på en bottenplatta och stomsystemet Excellent - bägge från Hedareds Sand och Betong. Vi är väldigt missnöjda med hur mycket värme som läcker genom dessa väggar, något som vi har dokumenterat med en värmekamera. Vi har påtalat detta problem för Hedareds, men de har hittils avvisat alla våra krav på åtgärder och vi ligger därför för närvarande i konflikt med Hedareds över detta. Vi anser att vi blivit lovade låga U-värden och god värmeekonomi i offert och kontrakt.
Jag önskar komma i kontakt med så många husbyggare som möjligt som byggt med Hedareds Excellent-väggar för att få reda på vad deras erfarenheter är av väggarnas energiekonomi. Vänligen antingen skriv ett inlägg till denna tråd eller skicka mig ett PM.
Jag är också intresserad av att få referensdata på energiförbrukning från stenhusbyggare vilka använt andra leverantörer (betong, lecasten, annan lättbetong, etc) för att använda i en, eventuell, framtida rättegång - för att med verkliga exempel kunna visa på att stenhus inte per automatik alltid har usel värmeekonomi. Igen - vänligen antingen skriv ett inlägg till denna tråd eller skicka mig ett PM.
Husdata: Plattan gjöts och väggarna restes under vår/försommar 2003. Vi flyttade in i huset sommaren 2005. Uppvärmd yta är 260 m2, Uppvärmning mha 1 st Panasonic luft-luft VP a´5kW (COPmax 4,3), installerad vid nyåret - och golvvärme med en 6kW elpatron. Elförbrukning aug-mars 27MWh/7 mån = 212 dagar, projicerad årsförbrukning 35-40MWh varav hushållsel (inkl varmvatten) 10MWh - vilket ger en förbrukning per m2 och år om cirka 135-155 kWh. Den totala energiförbrukningen är dock högre, eftersom energitillskottet via värmepumpen inte finns med i elförbrukningssiffrorna !!! Uppmätt Up för huset är cirka 400 W/°C.
/per