Stenhus
isolde: [citat] Köldbryggor elimineras med vilka lättbetongblock som helst värda namnet. En anledning att inte bygga med isolering i form att av isoleringsull eller cellplast på utsidan är att det kostar en del extra, dels materialet men framförallt arbetet. Viktigaste argumentet är dock hållbarheten på fasaden. Isoleringsullen är mjuk, cellplasten är också relativt mjuk och det gör att
Langbein: [citat] Verkar lättbyggt och kul, jag undrade vad dom höll på med hos en granne. Har du läst på och hur länge håller plasten? Jag är plasthatare men är det giftfritt och håller länge så, jag tvivlar :-/
isolde: [citat] Om det ändå vore så. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1108121051
Anna_Dyring: Hej, jag bor i Danmark och hær bygger man ju føretrædesvis "gennemmurede" hus, vilket betyder att innervæggar såvæl som yttervæggar ær murade (med små murstenar) Invændigt brukar man sedan "vandskura" d v s ett tunt lager puts læggs på som muraren sedan arbetar med spartel och lite vatten, dærefter målar man på putsen = klart! resultatet blir att du kommer att se murstenens
Pelle1: Ska "kanske" köpa ett hus som har en vägg med blåbetong som isolering i gillestugan. I övrigt så är det bara "gråsuggor" överallt. Ska man dra sig ur eller kan man göra något åt problemet??? Går det att enkelt ta bort om det sitter på insidan och byta ut det mot ett mer "miljövänligt" material??? Hust var mätt 91 och hadde då ett värde på 200 i gasradon
Langbein: Efter 2 i trä och ett sten vill vi nog ha sten igen, för att slippa alla oljud i träet ibland på nätterna och minska brandrisken. I lägenheter behöver man ju inte ens gå ut när det brinner hos grannen intill 8) Fast nya trähus har väl ganska låg brandrisk men knäpper och knakar de som gamla? Vi vill bygga uppåt 400 kvm totalyta i 3 våningar, om vi har råd med det är en annan sak.
isolde: Har bestämt mig för att göra det om förhandlingar med H+H Celcon strandar ;D Det fanns Ytong att köpa från Yxhult Kumla men sedan köpte Xella.de rätten till märket och kvar blev H+H Celcon.
isolde: Det finns takbjälklag från Xella, så visst kan du bygga taket i lättbetong. Hur i all sin dar ska en trävägg andas om man plastar in på insidan? En lättbetongvägg med isoleringsull på utsidan och puts på det, "andas" endast några ynka procent enligt en undersökning jag dessvärre inte längre har url:en till. Ventilationen är till för att huset ska andas, inte väggarna i sig. Man
c3grp: [quote author=El Uffe Vill du inte ha isoleringen så lägg en distans av plast eller likvärdigt under reglen för fasad panelen, aldrig bra att lägga trä direkt mot sten. 8)[/quote] För att? Står i begrepp att klä putsat hus med panel, är väldigt intresserad av vitsen med plast? Gavlarna är redan nu klädda med panel (som ska bort) men då utan plast? ???
isolde: Vad fick du betala per kvadratmeter? Vilken tjocklek?
JanneH: Hej! Ja, positiva! Men hon är inte gratis ;-)! //Janne
Shrek: Hej! Om du inte har fått något svar så kolla med Beijers i Bromma, Stockholm. De är experter på fasad och puts och kan säkert hjälpa dig.
stenhus05: Ja, det var ju en gammal tråd men intresset väcktes av att du pratade om plattbärlag...Var det någon särskild anledning att du inte valde plattbärlaget? Äh...kanske bättre att starta ny tråd :) mvh stenhus05
Larre: Ett alternativ är att köra upp två spår med vanlig vinkelslip (som väl de flesta har) med en diamantklinga. Sedan knackar man bort materialet mellan spåren med hammare och stämjärn. Efter det är det bara att lägga in en flexslang och spackla upp. Funkar bra om man inte har så mycket rör som ska fräsas in.
Hodelido: ok, jag misstänkte att det skulle vara nåt sånt... Problemet är ju att när jag breddar hålet tar jag ju bort det balken vilar på, så frågan är ju isåfall hur jag infogar en ny balk INNAN jag breddar hålet? Eller är detta något man ska låta bli helt och hållet? Eller helt och hållet överlåta på en fackman. Vad ska man isåfall kräva för kvalifikationer?
Gutte: [citat] Ang skarvar mellan bef. hus och utbyggnad så skär företaget som putsar huset åt dig en "skåra" mellan nytt och gammalt material. Detta för att just slippa spickbildning vid sättningar. Detta gjordes på vårt hus för 1år sedan och vi har klarat oss undan sprickor i skarven.
Draven: Hej. Kire Får man fråga vad du gav för STO putsen och hur många kvm meter ? Har du puts inne oxå ? Putsade du själv ? Gott och höra att väggarna isolerar så bra ;D
stefan_steffansson: Hej hopp alla glada! Fick just reda på att om man använda LECA som ballast vid gjutning kallas denna konstruktion för lättklinkerbetong. Kika vidare på företaget "Lättklinkerbetong" (http://www.lkb.se) som gjuter element enligt detta koncept. En 300mm tjock vägg (150mm cellplastisolering) har då ett U-värde på 0,23 W/m2C Mvh Stefan :)
Immobil: Det finns färdiga ventilgaller i storlek som en tegelsten. Kolla hos din bygghandlare. :D
Immobil: [citat] Nä, det är inte vettigt. :P Knacka ner putsen, tilläggsisolera och på med ny fräsch panel. Kolla in vår hemsida så får du kanske inspiration. :-/ :D
Draven: Har haft diverse "experter" nu och förmodligen fyllde vi på för snabbt, alltså.. skulle fyllt 1meter väntat tills marken "satt" sig fyllt igen.... Det har nu blivit 3sprickor som konstaterar att det är jordtrycket som är boven. Funderar nu på ett stort L-stöd framför väggen ca 20-30cm fyller igen med 8-16makadam mellan stödet och väggen samt gjuter nog även fast stödet i berget som
andyh: jureit!, Kan inte mer än säga att jag blev mäkta imponerad av Ert bygge. Jag har nu ägnat 1h på morgonen för att gå igenom era bilder. Blev ju nästan genomsur av svett bara för att se ert arbete! Fantastiskt! Nu hoppas jag på att vi får en lättare "tomt" att bygga på. hehe .. Är allt klart idag? Mvh Andreas
alfalfa: Hej kära stenhusvänner! ;) Vi är mycket intresserade av ett putsat stenhus från 1910 men har ingen erfarenhet alls av puts/stenhus... Skriv gärna någon kommentar om vad ni tycker om er outs och om det finns några risker/fallgropar när det gäller putsade hus som är så pass gamla! MVH Johan o Lena
stenhus05: Hej Tommy_S! Har du egna erfarenheter av att lämna över vintern oputsat? Jag är mycket intresserad av att veta mer!!! Behöver man täcka då - typ tält? eller? Har sett flera inte sådär jättebra murnings- (limnings-) jobb där fogarna inte har varit så strålande täta direkt och så tänker man ett par slagregn och sedan en 15 minusgrader på det :P. Vi har tänkt att putsa med STO
MrMagic: Plastplugg och Fransk skruv blir bra. Fuktspärr är väl överkurs, men en klick silicon i hålet gör ju ingen skada.....
saratommy: Är lite villrådig vad jag skall göra med mina väggar..... Har en bv. ca:110 m2 där innerväggarna består av finkornig lättklinkerbetong (leka kross). Har tänkt att spackla över allting för att sedan måla. Har någon något annat prisvärt alternativ t.ex. skruva byggips, universalväv etc?