L
LyckeKonsult: Hej igen ;) dymlingen Om du följer den här länken så får du en uppfattning om hur jag menar. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=26547/0 Lycke till!
7 svar · 9,5k läst
tallmilan
tallmilan: Uppdatering: Medelhastigheten för att bygga stenvägg är 1m[sup]2[/sup] per dygn. Problemen som behöver lösas är isolering (leca?) och fuktspärr. Vi har en jordkällare som är halvt ovan mark med betongväggar, denna kommer att kläs med platonmatta sedan börjar jag öva på att "forma" med natursten. Henrik
6 svar · 17,7k läst
B
Boze: Hej Tack för tipset. Jag är tacksam för allt Nybörjaren
2 svar · 3,3k läst
H
Hammar: Vi hade 4 st . 2 hantlangare och ställningsbyggare samt 2 murare. Mellanbjälklaget läggs på u-block (som isoleras armeras samt gjuts).Därefter kan man fortsätta att mura uppåt som vanligt. Man murar helt enkelt in mellanbjälklaget. Vi har en bärande balk i gaveln som är gjord på detta vis. Vi bygger i Ullstorp. (mot Bollerup). Hammar
6 svar · 4,8k läst
L
larsg: Ofta frågas det efter pris på stenhus, men utan ytterligare information är det en fråga som är "omöjlig" att svara på. Bara det faktum att väggen är i sten istället för trä betyder inte att huset blir särskilt mycket dyrare. De flesta leverantörer (även med svensk kostnadsnivå) kan leverera ett billigt stenhus för 12 kkr/kvm med "hög standard". Problemet är att detta hus är
0 svar · 5,3k läst
L
larsg: Är det ett helt nytt företag? På hemsidan skriver de att de har kontor i Malmö, men här har de inte gjort något väsen av sig! Jag har bevakat byggmarknaden häromkring noggrannt i flera år och trodde jag kände till alla som bygger stenhus!
1 svar · 2,8k läst
L
LyckeKonsult: Får cementen i bruket inte tillgång till vatten så bildas inga bindningar utan det torkar bara och får ingen styrka, nästan samma som om det fryser. Vatten och värme är A och O.
12 svar · 2,7k läst
L
LyckeKonsult: Håller med robbanl, lägg dina pengar på en isolering av vinden med tyg eco-fiber (organiska) dessa kan "suga upp" fukt för att sedan avge vilket inte mineralull kan. Tänk bara på att det nu kommer att bli kallare på vinden och risken för fuktskador ökar. Se alltså till att du får en fungerande ventilation av vinden, det kanske inte finns någon idag men det kommer att behövas imorgon.
3 svar · 1,9k läst
L
LyckeKonsult: Kolla med H+H celcon de har ju bjälklagselement också http://www.hhcelcon.se/html/default.htm så får du samma material, kolla också med lättklinkerbetong  http://www.lkb.se/ Sedan finns det andra alternativ om du har väldigt långa spännvidder typ håldäck från strängbetong.
3 svar · 4,6k läst
H
Hoffsan: Konstigt, de problemen hade aldrig vi och vi byggde ändå under semestertider.
7 svar · 3,7k läst
D
Draven: tackar...
3 svar · 4,1k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Haha ;D Om jag är dum i huvudet får andra avgöra ;) Se hur jag gör här: http://www.familjenlindstrom.se/images/fasad.jpg Klär alltså in sutterängplan med panel eftersom jag, liksom du gillar trä, dock inte så bra att bygga med trä under mark ;) Väggsektion sutterängplan: Lockläktpanel Spikläkt (remsor av tjärpapp mot putsen) Puts IsoLeca Insidan kan du ju bestämma material på
2 svar · 4,6k läst
A
annika_01: Jag förstår dig, värmetrögheten blir urkass med cellplast i innerväggarna. Det bästa är att ha EPSen ytterst och så mycket sten/betong som möjligt mot insida vägg. Lättbetongtillverkare talar om att EPS inte behövs, vilket är en osanning vad gäller värmeekonomin. EPS gör det marginellt dyrare och payoff-tiden blir mycket kort på den extra investeringen. Värmekomforten/trögheten
6 svar · 7,2k läst
A
akeller: Hej, jag funderar också på att bygga med Lammiblock. Ingen som testat detta på forumet? Någon som vet om det finns någon annan firma som gör liknande block? /Andreas
2 svar · 3,3k läst
A
Anna_Dyring: VArfør inte kontakta ett danskt føretag, søk på google efter murermester eller tømrermester eller murerfirma eller tømrerfirma (betyger murarfirmor resp snickarfirmor) Hær bygger mindre entreprenører fullmurade hus, æven innervæggar, som sedan putsas, dessa bygger ju æven på væstkusten på jylland och DÆR man man tala om slagregn... Tror att du kan få hjælp av dem! se gærna på
1 svar · 4,0k läst
N
niclasella: Murarna är klara nu och de hade rödsprit i bruket och körde med varmt vatten så det gick bra. Nu väntar vi bara på resten av huset som kommer på Måndag. Tack för hjälpen. Häls Niclas
6 svar · 6,1k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Måste vara en inspektionslucka på insidan av väggen eftersom du kommer att ha en vanlig klämringskoppling här (åtminstonde var det så på min modell)!
6 svar · 4,6k läst
D
David: Den stora nackdelen som jag ser det är att stenhus bygger djupare väggar jämfört med trähus. Inte så kul om du bor i en kommun med snåla byggrätter. mvh David
9 svar · 7,3k läst
D
David: Varför inte kolla in Träullit? Bra U-värde och värmetröghet. De priser jag fått låter betydligt billigare än de jag sett här. mvh David
9 svar · 10,5k läst
J
joen1: Tack för svaret! Jag har fått tag i kantelement S300 nu för ett rimligt pris så det får bli dem. Kommer på måndag. Sen är det bara att börja med grunden! Äntligen! //Jörgen
2 svar · 3,3k läst
C
cogo: Är det någon som vet några stenhus leverantörer som bygger i Gävleborg? De flesta bygger söder om Stockholm.
18 svar · 5,0k läst
D
Draven: Tackar. Jag kommer oxå att putsa min sockel..
7 svar · 2,9k läst
B
Badger: [citat] Tja, det är rätt snyggt att gå med gips hela vägen även smygarna. När man tapsera får man ett "djup" där fönstren sitter. Detta förstärker känslan att det inte är något träkonstruktion. Andra alternativet är att köra med traditionell smyg i MDF eller liknande och list som täcker. Men använd då konstruktionslim och sätt "spänn" emellan.
3 svar · 4,7k läst
B
billy_baver: Under andra världskriget ransonerades bland annat cement för att säkra material till bunkrar, skyddsrum och skyttevärn. Följden blev att alla civila byggen under denna period är behäftade med mureri av låg materialkvalitet. I synnerhet om kåken inte från början var avsedd som människoboning har du all orsak att hämta in någon verkligt duktig betonggubbe som kan inspektera. Jag kan
1 svar · 5,4k läst
B
billy_baver: Jo faktiskt. Essunga kommun i Västra Götaland kränger villatomter för en tusenlapp. http://www.essunga.se/pages/cgi-bin/PUB_Latest_Version.exe?allFrameset=1&pageId=20 /att bygga "För att stimulera alternativet med nyproduktion av villor har fullmäktige beslutat att kommunens befintliga småhustomter inom planlagt område säljs för 1 000 kronor, till och med 2005 (avgift för
5 svar · 3,2k läst
S
stenhus05: Nej inte byggt med men har undersökt något. Aeroc tillverkas i öst och om jag vore dig skulle jag kolla om produkten är CE-märkt (europeisk standard). I vårt fall var skillnaden i pris förumbar mellan t ex H+H Celcon och Aerocs sten (går kanske att få bättre pris om man handlar direkt från fabrik själv utan mellanhand om den möjligheten finns) fanns inte heller den kvalitet som var
1 svar · 3,5k läst
I
isolde: Nu är det väl ändå så att alla får sina system specificerade, konstigt vore annars. Vad gäller Wirsbo så verkar de ha tagit hårt grepp om marknaden här hemma, vilket inte minst återspeglas i priset. Det är lite av följa John-mentalitet. Det finns faktiskt andra golvvärmesystem som rekommenderas varmt av VVS-are. Själv vill jag slå ett slag för Roth (se Golvärmesystem ->
12 svar · 6,3k läst
D
Draven: Håller på att ta in priser för materialet till putsningen för vårat hus. Funderar på 2.0 i kornighet. Vad fick ni betala för materialet ? kvm pris inkl moms? Väntar priser från maxit och STO...
0 svar · 2,3k läst
R
rar: Det är flaggstång! Huset står i Finland, i Tuusula som hade sin bostadsmässa år 2000. Den här bostadsmässan är någonting som sätts upp varje år i Finland. Det byggs 25-30 villor, några radhus, ev. höghus. Allting är klart i mitten av juli då mässan öppnas för en månad. I år var det Oulus (Uleåborgs) tur och husen ser ni här (mest stenhus, min favorit var nr 22 med den snea
11 svar · 3,4k läst
E
Emmakr: [citat] Vad betalar ni för ert hus? Har själv funderat på Finja stilhus....
7 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.