7 430 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Vad har ni för U värde på era garage ?
Lättbetonghandboken.. Jo jag har kollat men vill ha en referens från verkligheten också, nu menar försäljarna att en vägg (ytong) ska vara på minst 240mm för att kunna hålla en någorlunda varm temperatur i ett garage. Då limmar du blocken för minimla köldbryggor...
Tackarkire skrev:
Men 0,78 låter högt måste vara kostsamt att ha det uppvärmt eller ?
Men skulle tippa på att ett normal värde på ett lättbetong garage ligger på mellan 0,4 - 0,8 i U värde.
fredstu skrev:
Hej,
är det uppmätta värden? eller är det de idealvärden som Hedareds anger i sina reklamboschyrer?
Jag frågar eftersom jag byggt ett hus med Hedareds Excellent väggelement och våra väggar läcker mycket värme - uppmätt med värmekamera.
Jag har lärt mig den hprda vägen, tyvärr på grund av huset vi låtit bygga, och tyvärr efter det var byggt - att betong är ett mycket oförlåtande material vad gäller värmeisolering. Våra väggar är isolerade med 190 mm cellplast och i Hedareds broschyrer säger de att detta ger ett U-värde om 0.22. De verkliga värdena för våra väggar ligger dock ljusår högre.
mvh
Per
Klicka här för att svara