8 799 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Måla puts
Hejsan!
Sambon och jag håller som bäst på att bygga hus.
Vi bygger i lättbetong och det håller just nu på att putsas.
Nu till min fråga: ni med putsade (tunnputs) lättbetonghus, vad har nu målat med för sorts färg? Silikat? Silicon? Vilket märke?
Tar tacksamt emot förslag.
Hälsningar
Evelina
Sambon och jag håller som bäst på att bygga hus.
Vi bygger i lättbetong och det håller just nu på att putsas.
Nu till min fråga: ni med putsade (tunnputs) lättbetonghus, vad har nu målat med för sorts färg? Silikat? Silicon? Vilket märke?
Tar tacksamt emot förslag.
Hälsningar
Evelina
Våra putsade källarväggar på leca isoblock är målade med silikatfärg från Alcro (om jag inte minns fel).
och för att vara en vit färg så har den hållit sig väldigt ren och fin trots att det var 15 år sedan vi målade.
och för att vara en vit färg så har den hållit sig väldigt ren och fin trots att det var 15 år sedan vi målade.
Tunnputs är så gott som alltid infärgad, just för att spara extra arbetsmoment (kostnad för arbete, byggställningar).
Välj en fasadfärg baserad på nanoteknologin, om du vill ha en självrengörande färg.
StoColor Lotusan är en sådan http://sto.se/sv/produkter_system/produkter/produkt_161211103.html
Välj en fasadfärg baserad på nanoteknologin, om du vill ha en självrengörande färg.
StoColor Lotusan är en sådan http://sto.se/sv/produkter_system/produkter/produkt_161211103.html
Jag har jobbat massor med tunnputs, både Sto och Weber(maxit). Har aldrig vart med om infärgad tunnputs. Det som är infärgat är ytstrukturen (stänkputsen) och den färg man drar på ett lager med innan.
Silikat är det i de allra flesta fall i färg och stänkputs, silikonharts har jag varit med om någon gång...
Silikat är det i de allra flesta fall i färg och stänkputs, silikonharts har jag varit med om någon gång...
när man putsat och filtat färdigt tunnputsen får den torka enligt tillverkarens anvisning innan man rollar på en slät färg i den kulör man sedan skall stänkputsa med. Detta är för att spara tid då stänkputs vanligtvis skall appliceras två gånger för att man skall få bra täck.
För övrigt kan jag rekommendera Sto Lotusan precis som isolde, många har blivit mycket nöjda med den och den verkar leva upp till vad som sägs till skapligt hög nivå mig veterligen. Dock ganska dyr.
För övrigt kan jag rekommendera Sto Lotusan precis som isolde, många har blivit mycket nöjda med den och den verkar leva upp till vad som sägs till skapligt hög nivå mig veterligen. Dock ganska dyr.
Redigerat av moderator:
Putsade fasader bör målas med silikatfärg, eftersom den andas ut fukt som kommer inifrån och förhindrar alg och mögelpåväxt på husfasaden. Jag kan rekommendera Alcro Puts, som jag har använt till mitt hus.
Färgen heter bara Alcro Silikatfärg.Vanbeasten skrev:
http://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Putsfasad/Putsfasad/Silikat/
Alcro Puts är en plastfärg (akrylat) och Alcro Puts Grund är silikonbaserad.
Ja silikat verkar vara grejjen. Vi har putsat huset med webers tunnputs och glasfibernät.
De vill ju såklart att vi ska använda deras egna silikat, för garantier osv. Vet inte riktigt vad deras garantier innebär dock.
Annars är ju första känslan att köpa färg av en tillverkare som "bara" håller på med färg..
Någon som målat med webers färg?
De vill ju såklart att vi ska använda deras egna silikat, för garantier osv. Vet inte riktigt vad deras garantier innebär dock.
Annars är ju första känslan att köpa färg av en tillverkare som "bara" håller på med färg..
Någon som målat med webers färg?
jag har målat med webers färg, dock inte eget hus, kanske bra om någon som låtit göra det på eget hus kan flika in med erfarenheter.
Annars så är min erfarenhet att folk som målat med "putsfärg" rekommenderat från en färgaffär oftare får problem än om de använt putstillverkarens egen färg. Själv tycker jag det skulle kännas säkrare med webers egen i detta fallet då de själva är de enda som vet allt som putsen innehåller.
Annars så är min erfarenhet att folk som målat med "putsfärg" rekommenderat från en färgaffär oftare får problem än om de använt putstillverkarens egen färg. Själv tycker jag det skulle kännas säkrare med webers egen i detta fallet då de själva är de enda som vet allt som putsen innehåller.
Tack för ditt svar, känns bra
! Det lutar nog faktiskt åt att det blir webers egna.. Känns bäst.
Klicka här för att svara