Bygger hus i göteborg, stenhus 350 mm ca 180 kvm vägg, uppvärmning bergvärme cop 4-5.

Jag blir inte klok på val av sten till bygget. Jag står idag mellan isolerblock 350 mm och ergotherm 350 mm.

Isolerblock uvärde 0,36
ergotherm uvärde 0,22

stor skillnad i uvärde men besparingen verkar trotts allt va blygsamma 766 kr om elen kostar 1 kr/kwh.

Uträkningen: (tänker jag fel ?)

skillnad i uvärde 0.14 w/m2K
medeltemp under året i gbg 8 grader, 22 grader inomhus ger ett delta t på 14 grader.

vilket ger då en skillnad i värmeförlust på 0.14x180x14=350 w
på ett år bilr det 3066 kwh
cop 4 ger då 766,5 kwh skillnad / besparing med u=0.22 kontra u0.36

Du har helt rätt i att besparingen blir mindre än man kan tänka sig.
För att vara helt korrekt så kan man inte riktigt räkna som du gjort dock. Medeltempen är inte det mått man vill ha. En varm sommardag så kanske tempen är bortåt 30 grader, men dom graderna över inomhustemperaturen kan man inte tillgodoräkna sig som värme, utan snarare är det så att man vill kyla ner då :)
Värdet du ska titta på är gradtimmar, vilket visar antal timmar och grader per år som temperaturen är under en viss referensnivå (lämpligtvis önskad inomhustemperatur).
Jag hittade siffran 95000 gradtimmar/år för Gbg (utan angivelse om vid vilken innetemperaturen den gäller för).
Skillnaden i energianvändning blir då 0.14 * 180 * 95000 / 1000 kWh/år = 2394kWh/år (så faktiskt lägre värde än vad du kom fram till - kolla upp att gradtimmarna stämmer dock!)

Även om det är lite fånigt så är det snarare pga energiberäkningen som du kan behöva ha bättre isolering i väggarna, för annars kan det bli svårt med bygglovet (man måste ju komma under 55 kWh/kvm). Det beror förstås helt på hur huset ser ut om det är ett problem eller inte.

Jag förstog nästan att det inte skulle bli helt rätt som jag räkna med graderna men gradtimmar verkar ju bra att räkna efter.

83000 va en siffra jag hittade för göteborg.

Med en bra värmepump/värmesystem så torde det inte va några problem att komma under 55 kwh / kvm.

Varför denna fixering vid låga u-värden när det gör så lite?

Rent lecablock (normalblock) u=0,59 skulle för mig släppa ut 5500 kwh mer än ergotherm 350. vilket skulle ge en besparing på 1375 kwh / år. Finns det andra aspekter? kallras ?

0,59-0.22=0.37
0,37x180x83000= 5500 kwh
5500/4= 1375 kwh

Värmesystemet måste vara dimensionerat för värsta fallet om man inte vill frysa om fötterna. Säg att det är -25 ute så får du ett delta på 47 grader istället. Med dina ursprungliga alternativ för vägg så skiljer det 28kWh/dygn (de kallaste dagarna) som måste komma någonstans ifrån.
Om man har en kamin i vardagsrummet som man spetsar med så går det åt några kg extra ved per dag för att hålla temperatur upp. Det kan vara helt okej dock, om det är sällan det blir så pass kallt där man bygger.

Redigerat:
Tack så mycket. Härligt med snabba och vettiga svar :)

Värmeljus är också mysigt :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.