1 806 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Stiga 520
Självbyggare
· Kolbäck
· 13 inlägg
Har några frågor ang en nyinköpt 520.
Hur "startar jag om roboten" som manualen refererar till vid "blackout"?
Kan inte vara meningen att man ska riva av kåpan och ta bort en pol på batteriet?
För två dagar sedan kom en skur på 1min och då gick den till huset. Men jag vill att den ska gå ut igen. Hur får jag bort statusen "rain"? Jag tycker jag provade allt.
Samma problem precis nu. Den har fastnat och inte kommit loss. Står "blocked" samtidigt som den piper. Trycker på alla knappar men inget verkar hända.
Hur "startar jag om roboten" som manualen refererar till vid "blackout"?
Kan inte vara meningen att man ska riva av kåpan och ta bort en pol på batteriet?
För två dagar sedan kom en skur på 1min och då gick den till huset. Men jag vill att den ska gå ut igen. Hur får jag bort statusen "rain"? Jag tycker jag provade allt.
Samma problem precis nu. Den har fastnat och inte kommit loss. Står "blocked" samtidigt som den piper. Trycker på alla knappar men inget verkar hända.
Min 520 är nog lite äldre än din men med dom flesta fel/larm så brukar det räcka med att trycka på knappen av så att display o allt stängs av och sedan trycka knappen på, så att den startar upp igen. Felmedelanden brukar då vara borta och den funkar igen. Måste väl finnas valmöjlighet för status rain i progmenyn.
Självbyggare
· Kolbäck
· 13 inlägg
Provade när den befann sig i "rain" status (i laddatationen) att trycka paus och gå in och ställa in "disable" på den funktionen. Inget hände. Den vägrar släppa "statusen".
Oavsett vad jag trycker på när den larmar händer ingenting. Kan varken slå av roboten eller få den att starta om. Provat hålla in knapparna också. Händer inget.
Oavsett vad jag trycker på när den larmar händer ingenting. Kan varken slå av roboten eller få den att starta om. Provat hålla in knapparna också. Händer inget.
Vet inte om det är likadana knappuppsättningar/display som på min lite äldre. Men det låter väldigt märkligt om den inte stänger av på OFF eller emergencystop. Kanske du ska kontakta återförsäljaren om det.
För att ändra status i det läget som du beskriver, så måste jag stänga av roboten, OFF och sedan återstarta för att den ska ta dom nya värdena.
För att ändra status i det läget som du beskriver, så måste jag stänga av roboten, OFF och sedan återstarta för att den ska ta dom nya värdena.
Självbyggare
· Kolbäck
· 13 inlägg
Nu har ytterliggare veckor gått.pelleprognos skrev:Vet inte om det är likadana knappuppsättningar/display som på min lite äldre. Men det låter väldigt märkligt om den inte stänger av på OFF eller emergencystop. Kanske du ska kontakta återförsäljaren om det.
När roboten hamnar i läget där den felmeddelar och tutar så går det inte att avbryta eller stänga av den. Kan man ladda upp video någonstans och länka?
Ska man kunna stänga av roboten med "off"-knappen när som hellst?
Detta funkar tex inte på min robot.
Det vore ytterst märkligt om du inte ska kunna stänga av roboten, så givetvis ska den stänga av sig om du trycker på off. Nu har jag visserligen också en äldre version men enda sättet att komma ur ett felmeddelande är just off och sedan på igen (iofs skulle man kunna tycka att det borde räcka med att trycka på "ok" men så verkar det inte vara. Å andra sidan är det inte helt fel att stänga av helt, vända på roboten och kolla så att allt är ok med kniven när man ändå är i gång).
Vill man skicka ut den direkt efter regn brukar det bara vara att torka av regnsensorn och trycka på "charge" så drar den ut ur boet och kör på. (knappen heter i alla fall "charge" på wipers version av samma klippare".
Vill man skicka ut den direkt efter regn brukar det bara vara att torka av regnsensorn och trycka på "charge" så drar den ut ur boet och kör på. (knappen heter i alla fall "charge" på wipers version av samma klippare".
Självbyggare
· Kolbäck
· 13 inlägg
Äntligen fått en video uppladdad med problemet: https://youtu.be/Fp3aJ0iZZZQGimbal skrev:Det vore ytterst märkligt om du inte ska kunna stänga av roboten, så givetvis ska den stänga av sig om du trycker på off. Nu har jag visserligen också en äldre version men enda sättet att komma ur ett felmeddelande är just off och sedan på igen (iofs skulle man kunna tycka att det borde räcka med att trycka på "ok" men så verkar det inte vara. Å andra sidan är det inte helt fel att stänga av helt, vända på roboten och kolla så att allt är ok med kniven när man ändå är i gång).
Som sagt får jag skruva isär klipparn och dra ur batteripolen. Tack och lov har frekvensen minskat i takt med att hindren röjts på tomten.
Tack för tipset med regnsensorn Gimbal! Testar det om jag upplever problemet igen.
Självbyggare
· Kolbäck
· 13 inlägg
Lämmade in klipparen hos en reparatör som kom fram till att knapparna var glapp. Så 10min jobb så funkade klipparen fint.
Klicka här för att svara