Robotgräsklippare
Evolved: Jag skulle också gärna ha svar på frågan ovan. Är det även någon som vet om Robomow blivit kvitt problemet med att klipparen går i samma spår längs slingan när man har flera subzoner?
Harald Blåtumme: Prova att kalibrera lutningsmätarna på vågrät yta, det står något om hur man gör detta i manualen. Kan hända att de är ute och cyklar vad gäller hur de bedömer lutningen och att de är därför maskinen tror att den är "upp och ner".
Nonkan: Kvalitén måste vara 100%, inget annat värde är ok.
Johan Gunverth: gplshop.se https://www.gplshop.se/husqvarna-automower-reservdelar/reservdelar-husqvarna-automower-220-ac/husqvarna-automower-220-ac-2007/tangentbord.php
etompau: Guidekabeln bör alltid grävas ner då den går mitt på gräsmatteområdet. Begränsningskabeln har du i ytterkanten, ibland under någon buske etc, så där är den ofta ej synlig när den spikas fast. Efter ett tag så ser du den inte.
Paal: [citat] Jo. Flyttet ladestasjonen igår, da fungerte det bra inne i det lille området også. Hater når manualer har rett!:-)
mg765: Som etompau skriver så behöver det inte vara ett problem att låta roboten passera en grusad uppfart. Så länge passagen är minimalt smal så att roboten inte åker in och klipper. Men visst, den kommer troligen hitta in någon gång men om det är så sällan behöver det inte vara något problem. Antingen hittar roboten ut genom att följa kantslingan ut alternativt en guidekabel. Vad jag
davidgp: Nu ser jag att Granngården säljer en uppgradering till "Smart" för 3 papp. :x
Kloge: Hittade tråden och bumpar. Hur har det gått för er med stor tomt och två klippare?
InsidersUnited: Aha, då förstår jag. Den kostar samma på bygghemma så priset är samma överallt just nu.
Harald Blåtumme: Tycker inte detta låter seriöst alls. Har fått erbjudande att lämna in min klippare (Worx i mitt fall), aldrig i livet att jag kan se en vettig price/performance i "erbjudandet". Jag gör vad som står i instruktionerna, städar av maskinen och byter knivar vid behov osv. Enkla grejer och det räcker långt. Det borde räcka oavsett vad det var för märke man valde. Är det fel på maskinen
Husqvarna220Ac: Skulle ändå aldrig ens tänka tanken på billig klippare från ÖB/Jula/Rusta/Biltema, vet flera som provat, alla missnöjda! Förra sommaren kom en dam när jag var ute på tomten, Husqvarna 420 gjorde sitt jobb, hon hade provat 3 lågprisklippare, och frågade om Husqvarna funkade bra, när hon redan installerat slingan, men klipparna återlämnade. Köpte en Husqvarna 315 åt mormor, helt
Harald Blåtumme: Jag tycker dessa tester är mycket tveksamma om man år efter år får höra om problem som åtgärdats för mycket länge sedan. Likaså pratas det om andra aspekter som "problemlösningsförmåga" vilket även detta är egenskaper som utvecklas år för år via olika uppdaterade årsmodeller och även inom en årsmodell via mjukvaruuppdateringar. Samma gäller samtliga tillverkare av
quick: Det är en helt ok lösning som kommer fungera. 4 meter ska ju räcka till. Trodde det var smalare än så där.
Robbalove: [citat] Nej, jag kommer absolut ihåg dig från i höstas. Har dessutom läst igenom lite gamla trådar nu på vårkanten och undrade faktiskt lite hur det gick för dig. R100Li blir helt perfekt för dig. En r50li hade såklart också fungerat men du hade nog inte blivit lika nöjd eftersom den hade behövt gå alltför många timmar per dag. 310 var väl nere på 13000 kr inkl kabel i höstas
mg765: Normalt sett fungerar det fint att återanvända befintlig slinga. Det finns en inställning på Husqvarnan hur långt över tråden den ska gå. Du kan behöva justera den uppåt eller neråt för att optimera. Nackdelen med att återanvända slingan är att om det skarvats någonstans så är risken att när/om det släpper där så vet du inte var du ska börja leta. Förhoppningsvis har gamla
quick: Det går. Vill minnas att det ligger under installations menyn någonstans. Gå in och bläddra runt i menyerna så hittar du. Edit: installation, avancerat och sen köra över slinga. Ställbart mellan 20-50cm.
Zellero: För att slippa mycket huvudbry och slänga pengar på slingmätare så tog jag mitt elaggregat som är till hästhagarna och satte dit ena kabeln. Inte alla som har aggregat men till er som har det eller kanske kan låna av nån granne eller vad vet jag..Och vips så tickade det där kabeln var av. Var ute o felsökte helt utan grejor igår i 2tim utan resultat, men detta tog 1 minut. Och har
mg765: Med en Husqvarna fungerar det definitivt. Nu har du ju en ganska liten tomt så även den minsta Husqvarnan är lite i överkant, men du kommer inte bli besviken. Jag skulle nog också titta på Gardenas modeller som är mer prisvärda för mindre gräsmattor. Det är mycket troligt att det fungerar med en Gardena också (som i grund botten också är en Husqvarna), men för att vara säker så
Roger i Halmstad: Ja precis, bara riktigt sugen på att köpa nu men tanken är att klipparen ska gå ut genom ett hål i häcken och klippa ett område utanför som inte är klart, men jag skyndar mig och fixar allt och lägger slingor när allt är klart. Tack och trevlig helg
quick: Ska du ha guide så är Husqvarna och Gardena det som finns. Dom övriga fabrikaten följer ytterslingan ut till olika områden. Vilket säkert kan fungera det oxå.
Enos: Hejsan, Det var ett tag sedan denna tråd gick och jag undrar hur resultatet blev...? Har du en anläggning igång? Hur mycket drar den? Kan du köra slingan på 12 V eller kör du med växelriktare...osv.. Vore superintressant att höra hur det gått. mvh Enos
Rabbithole: Jag skulle gissa att klipparen är varmare vid laddning än drift
karlsson-peter: Någon som testat detta: https://www.youtube.com/watch?v=Mi9qqVXDNI0
knauer: Honda har nyligen släppt en ny generation robotgräsklippare: http://www.honda.se/lawn-and-garden/products/miimo/specifications.html#miimo3000
KnockOnWood: Miniatyr-monster-maskiner? Snart ställer de väl till med eldsvådor också, liksom andra high-tech apparater med modernaste batteritekniken.