Byggahus.se

Gardena R100Li - problem

1. Dede77
    Medlem · Skåne · 447 inlägg

Dede77

Medlem
    Har installerat en Garden R100Li till min morfar.
    Är en enkel gräsmatta (U-formad på ca 400m2) utan lutningar e.t.c.
    Dock inte helt jämn men har försökt fylla igen de värsta hålorna.

Den har tydligen stannat X antal gånger. De första gångerna klagade den på "tomt batteri". Trodde den hade svårt att hitta laddstationen men den gick utan problem in och laddade 2 ggr när jag var där.
    Har inte lagt ut någon guidekabel in till laddstationen (behövs denna?)

Nu hade den stannat och det står "lyft" i displayen. Har inte själv varit på plats men de som kikade på den (inte supertekniska människor) fick inte bort meddelandet.

Kan lyftsensorn hänga sig och kan en ojämn gräsmatta trigga sensorn så den stannar?
    Är det bara en jämnare gräsmatta som gäller eller man kan ställa sensorns känslighet?

2. E
    Medlem · Staden vid sjön · 289 inlägg

EasyCash

Medlem
    Att den stannar på grund av tomt batteri kan ha med guidekabeln att göra. Klipparen "hinner" inte fram möjligen. Guidekabeln gör så den ska hitta hem lättare.

På vår har det stått lyft en gång och då hade den fastnat och slirat runt. Nedåtlutning och hinder och blött gräs var inget den tyckte om.

3. E
    Medlem · Skåne · 10 187 inlägg
    Enligt manualen skall guidekabel installeras.
    Den leder klipparen snabbt in till laddstationen när så behövs.

4. Dede77
    Medlem · Skåne · 447 inlägg

Dede77

Medlem
    OK. Får installera guidekabeln och se om det hjälper.
    Lyft vet jag inte varför den larmade för men får hoppas det var ett tillfällig fel.

5. R
    Medlem · 72 inlägg

rothman

Medlem
    när jag får avbrott på guidekabel hittar klipparen inte hem och den stannar på tomten med tomt batteri. Har aldrig dockat utan guidekabel. Du behöver inte lägga den så avancerat, men desto längre sträcka du lägger ut den på desto snabbare hittas den.

6. E
    Medlem · Skåne · 10 187 inlägg
    Sökningen mot laddstationen är det som skiljer mellan Husqvarnas och Gardena. Husqvarnas modeller har möjlighet att söka sig mot laddaren via begränsningskabeln, guidekabel och signal från laddaren.
    Skulle dock säga att guidekabeln det överlägset bästa sättet att "locka" in klipparen. Även vid utgång kan guidekabeln användas, då för att styra den mot ett specifikt område.

Jag förstår att Husqvarna bevakar sitt patent på denna funktion med näbbar och klor, när man läser om andra fabrikat som vaggar fram längs ytterkanten på klippområdet.

7. D
    Medlem · 79 inlägg

DrMussla

Medlem
    Det kan vara tillfälligt men ibland om den typ kört ner i ett hål och hoppat upp kan man få fenomenet att den blivit lyft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.