Robotgräsklippare
SolenSkiner: Hej! Om jag vill ha den vänstra ytan som biyta, kan jag då dra begränsningskabel runt den vänstra delen utan att koppla in den i den högra ytans begränsningskabel? Om det går, hur ska man koppla begränsningskabeln? Behöver den kopplas till laddstationen eller kan den ligga utan ström och fortfarande fungera?
Johan Gunverth: Du har ju även den här svenska gruppen som har hållit på ett tag. https://www.facebook.com/groups/319588508137220/?ref=share
noupe: [citat] Det är bara att skarva ihop slingan vid nuvarande placering och klippa upp vid ny placering. Däremot kan du behöva dra om guidekabeln som du säkert inser.
inspectah44: Skulle idag starta upp min 310:a efter några dagars regnande. Öppnade luckan för att förbikoppla timern. Då slocknade panelen! Stängde av knappen under klipparen men den slocknade igen efter ett par sekunder. Vände upp och ner på den varpå den börjar tjuta, larmar av och sen går det starta den som vanligt! Laddade upp den i höstas, och har varit igång och klippt nån vecka. Kom
Mazzo87: Hej, Jag skulle behöva lite köpråd ang. inköp av robotgräsklippare. Bifogat en enklare skiss av tomten. Tanken är att antingen köpa en 450x som utgår från område B och går enligt guideslingan till område A samt C. Eller inleda med en 450X som kör område B samt A, och sedan nästa år/höst inkludera område C. Ett annat alternativ är att köpa en 430X som utgår från Område B och
Mikael.E: Hej..Har en 720s och grannen har en 520s, hur nära kan jag lägga kabeln jämte till hans kabel? Har testat olika men min ballar helt ur och svänger och slutar klippa, sen åker den 5 meter, klipper 2 meter och stannar. Åker igen 5 meter utan att klippa sen kör den igång kniven??? Blir så jävla lack. Har testat olika signaler eftersom min är digital samt ökat styrkan på kabeln.
golfgreen: Nu när min Gardena Smart Sileno Life är ny så testar jag främst guidekabeln ganska ofta och kör klipparen ut och in ur laddstationen. Det jag har märk är att när man trycker i appen att klipparen ska börja klippa så kommer det upp en starttid som kan vara mellan 10 och 30 minuter fram i tiden (kanske längre om man har kört slut mer på batteriet?). Det är bara när den har stått i
Daniel 109: [citat] Nja, det blir ju snarare samma håll. Klipparen ser ingen skillnad på ö och kant efter som ledningen går i samma riktning när den kommer mot den.
Rolle85: Min granne har en Worx, han går med sin klippo bredvid roboten då den kör fast med jämna mellanrum.
sharif: Hej, Installerade nyligen en ROB S600. Vår gräsmatta uppskattningsvis 200m2 Schema wizarden i appen rekommenderar att klipparen ska arbeta 4h per dag, 7 dagar i veckan baserat på gräsmattans yta. Låter spontant lite mycket? Eller? Och hur är det med "vilodagar" som man läser om där man rekommenderar 1-2d per vecka som gräset inte ska klippas? Jag kommer väl på det så småningom vad
Hallerudsbo: Hej Jag har en gräsmatta på ca 2500-3000 kvm. Jag köpte en Husqvarna 430xa. Det har fungerat kanon. Jag såg på 430 och 450. 450 mest för att få ned klipptiden. Då jag har barn som leker massa på dagtid ville jag ha klipparen ute på kväll och natt. Men blev 430 och den va kanon
Martin Birgersson: Min Ambrogio L200 Elite (samma som Stiga 525s?) , glappar i drivhjulen så den liksom 'vaggar' sig fram och har svårt att hitta in i boet.. Någon som haft samma problem, spänt den lilla skruven på hjulaxeln men det hjälper bara temporärt..:-/ Gissar på glapp i kilen/spline med verkar svårt demontera.. Ngn med samma problem och lösning?
RH_Dreambox: Jag har samma svar här som i ditt första inlägg. För oss vanliga människor betyder ju grön lampa att allt är OK, men för Stiga betyder grönt att det är avbrott i slingan. Kolla att du inte har oxider i någon kopplings-punkt. Kolla kontakten i sändaren, där kan det bli okontakt. Om resistansen i din slinga är 10-11 ohm så bör din områdesslinga vara ca 800 meter lång, stämmer
Zachtionman: [citat] Automatisk passagehantering känner jag faktiskt inte till, har aldrig sett det i inställningsmenyn. Googlade nu och ser att klipparen ska ha det, precis som du säger. Ska kolla efter det så kan jag minimera hjulspåren. Tack! :) [citat] Dels har vi sjötomt så marken längst ned i trädgården kan vara väldigt vattenmättad i början av säsongen, så ibland kan märlorna nästan
Fredrikkarlsson1992: Hej! Jag har inte uppdaterat firmware sen jag köpte den och såg att dom hade en ny uppdatering som dom släppte nyligen i mars. Ladda hem filen och la den på usb'n som medför. Drar ut Indego från laddstationen och stoppar in sladden i Indego och då står det " måste vara i laddstation för att uppdateras" och då stoppar jag den i laddstationen och sen händer inget mer? :E Står på
superperra: FK. Har en Automower 310 som häromdagen står stilla under ett äppelträd i trädgården, öppnar luckan och då är larmet: tomt batteri, så sätter den i laddaren, nästa dag går den som vanligt tills kvällen kommer då den stannat precis innan laddblecken i laddstationen, öppnar o kollar larm, som då är att laddstation är blockerad av hinder, puttar in den i laddaren, och den börjar
Mimsan4: Tackar! Jag provar att göra så. Tänkte inte i banorna av att det blir på platsen vi går på mest som även klipparen kommer gå mest på... Men, vi provar så får vi se. Vår tomt har alltid varit krävande med trimmern runt staket och annat så det jobbet blir nog obetydligt mer med en robotklippare?
PNO: Kallt i marken. Dumheter. Om något så skulle faktiskt slingsignalen bli en smula starkare när det är kallt eftersom resistiviteten i kabeln sjunker med sjunkande temperatur. Förmodligen så är slingkabeln av någonstans. Börja med att mäta den med en multimeter. Får du resultat i storleksordningen megaohm så är den definitivt rakt av. Du kan testa laddstationen och roboten genom att
Magnus E K: Kombinerad robotklippare och robotsnöslunga blir nästa produkt som alla måste skaffa (får lösa batteriköldproblemet med värmare av något slag).
legion: Inget nytt under solen, klegget på knivarna sammanfaller varje år med pollensäsongen. Det brukar försvinna av sig självt, speciellt när det är blött i gräset.
Hampus_HB: [citat] Jag skulle säga samma som ovanstående. Arbetsminne är väl det man säger på svenska(?) :)
swe70568: Sorry denna skulle till Husqvarna G1 tråden
tttomten: [citat] [citat] Det var detta jag försökte förklara, borde funka.
marcus7601: Köpte i helgen en begagnad Worx Landroid WG796E. Vid första uppstart fungerade pinkoden jag fick med fint. Kom in i alla menyer och ändrade då nätverksinställningar till mitt nätverksnamn och lösen. Allt fungerade fint, fick kontakt med nätet. Efter 30 minuter var klipparen omstartad och i uppstart ger den mig nu bara "Fel pinkod, Hej då!" när det får IP-adress. Hur jag än trixar kan
Deuceman: Nu efter vinter vilan vill inte klipparen gå som den ska. Den startar och går iväg en bit men stannar och gör en omstart och räknar ned från ca 60 sek. Detta upprepas hela tiden. den står i princip kvar på ett ställe och går lite runt vid varje omstart. När detta händer värkar höger hjul gå mycket trögt i förhållande till vänster. Vad beror detta på någon som vet?
sharif: Tack för alla svar och synpunkter. Det blev en Mcculloch, passande så sänkte netonnet priset imorse med en tusing :)
Nygge72: Lite så jag tänker med. Kommer nog tillverka någon typ av ramar som jag kan använda till sådana här tillfällen.