Hej,
Jag klurar lite på hur man bör ställa sig till att avgränsa mot gata. Tomten sträcker sig ut mot en belagd gata och det finns inget begränsande buskage eller liknande. Det är en dikesanvisning (grönt streck), som är i princip nollad närmast belagd uppfart (till höger) och är gissningsvis 60 cm djup i andra änden mot en tumma. Jag hade först tänkt att bara placera begräsningskabeln i dikeskrön in mot tomten och klippa den sista metern med vanlig klippare. Den belagda uppfarten i sig är begränsad med slipers så det är nog ingen fara där.

Men då läser jag i manualen att man måste ha en fysisk begränsning ut mot väg (vilket ju i sig känns rimligt om klipparen skulle smita). Men, är detta nödvändigt? Om så är fallet, finns det något smidigt sätt att lösa detta på?

Man vill ju gärna ha avrinning från tomt till diket så en högre kant med virke känns ju lite motstridigt. Buskage skulle ju vara ett alternativ men det känns som en större investering för att få det att fungera.

I övrigt har jag funderat lite på placering av klipparen, men jag tror att ingen av platserna ger någon fördel över den andra (1 och 2). Men mottager samtidigt input om det är något där. Den sida som den placerats på nu är i söderläge, men jag får väl bygga något tak eller så. De mindre snuttarna mot uthuset kan jag också klippa själv.

Tack på förhand för ett mycket eminent forum!

• Schematisk skiss över tomt med hus, garage, altan och möjliga placeringar för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kravet på fysisk begränsning handlar nog om att friskriva sig mot trafikolyckor vid felfall. Det är nog vanligt att det inte finns fysiskt hinder i anslutning till utfarter mm.

Skulle även tro att även hemförsäkringen kan knorra om klipparen blir påkörd och förstörd om det visar sig att man inte följt anvisningarna om fysisk avgränsning. Likadant för t.ex damm/pool om den bestämmer sig för att ta ett dopp...

Hmm, ja det där med försäkring kan säkerligen bli en klurig fråga. Man kanske får köra någon testrunda och se hur det går, så får man justera därefter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.