P
D -dt- skrev:
Hej!

Köpte nyligen en Automower 430X av 2018's årsgång. Fungerar i stort sett bra, förutom det lilla bekymret att jag har en slänt som sluttar ner mot ett buskageområde, tomten är alltså delad i två delar på sidorna av en stenbeläggning i marknivå. Roboten hittar fint emellan men eftersom det är sånt fruktansvärt dåligt gräs i slänten (bara mossa, och på sina håll enbart jord) så river han upp och slirar mest omkring. Har funderat på att lägga ut gräs på rulle i delar av slänten för att ge roboten lite bättre förutsättningar.

Nu till mina frågor:
1) Finns det något sätt man kan tvinga den att ENBART följa guidekabeln i en viss sektion, tänker mig just i slänten för problemet är att när den försöker klippa i mossan så kör den fast och river upp?

2) Om jag köper gräs på rulle och lägger ut så skulle jag vilja låta det gå några veckor innan det "sätter sig" innan roboten får köra där, kan man avgränsa roboten så att den inte åker ner i den här slänten på något fiffigt sätt utan att den blir förvirrad? Ställa ut något så den inte kommer fram just där är ju en variant....

Supertacksam för alla svar!

/DT
Jag har en likadan maskin och jag hade en riktigt mossig gräsmatta. Algomin mossa var lösningen för att få en ren gräsmatta och så skulle jag rekommendera terränghjul på klipparen om du har lutningar.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Finns terränghjul och hjulborstar till Automower som gör att den tar sig fram betydligt bättre.
[bild]
För vissa blir det dock mer av en jordfräs ska tilläggas så det är lite chansning.

Bricco Bricco skrev:
För vissa blir det dock mer av en jordfräs ska tilläggas så det är lite chansning.
Vår 430 har fungerat perfekt på ojämna och backiga partier med dessa hjul.
Förvånande gick den utan problem på en tidigare vildäng, där det var svårt att köra en vanlig gräsklippare.

• Gilla
tomson
  • Laddar…
D -dt- skrev:
Hej!

Köpte nyligen en Automower 430X av 2018's årsgång. Fungerar i stort sett bra, förutom det lilla bekymret att jag har en slänt som sluttar ner mot ett buskageområde, tomten är alltså delad i två delar på sidorna av en stenbeläggning i marknivå. Roboten hittar fint emellan men eftersom det är sånt fruktansvärt dåligt gräs i slänten (bara mossa, och på sina håll enbart jord) så river han upp och slirar mest omkring. Har funderat på att lägga ut gräs på rulle i delar av slänten för att ge roboten lite bättre förutsättningar.

Nu till mina frågor:
1) Finns det något sätt man kan tvinga den att ENBART följa guidekabeln i en viss sektion, tänker mig just i slänten för problemet är att när den försöker klippa i mossan så kör den fast och river upp?

2) Om jag köper gräs på rulle och lägger ut så skulle jag vilja låta det gå några veckor innan det "sätter sig" innan roboten får köra där, kan man avgränsa roboten så att den inte åker ner i den här slänten på något fiffigt sätt utan att den blir förvirrad? Ställa ut något så den inte kommer fram just där är ju en variant....

Supertacksam för alla svar!

/DT
Hej,
Vi har samma bekymmer och gjorde följande.
Jag skaffade två st vattentåliga (båt) trevägskontakter (finns bl.a på ”Erlandssons Brygga” artikelnr. 05815) och gjorde en alternativ slinga. Med kontakterna kan jag styra vilken del som skall klippas. Kontakterna monterade jag på locket till vattentäta kopplingsdosor. Kopplingsdosorna placerades i sin tur i en plastburkar med lock. Plastburkarna är nedgrävna så locket är i höjd med gräsmattan.
När man vill ändra ytan så öppnar vi plastburkarna och slår vi över till det andra läget på kontakterna.

• Gilla
Jörgen Ahlqvist och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.