Robotgräsklippare
etompau: [citat] Jordfelsbrytare är inget krav för inkoppling av nätdelen till en robotklippare. Däremot kan det vara ett krav att ha jordfelsbrytare som skyddare eluttaget, det beror på hur gammal elanläggningen i fastigheten är. Åska - man placerar grejorna för optimal funktion för klipparen. Det går inte att skydda sig mot åsknedslag i direkt närhet av installationen.
Robin-8: Hej jag har min laddstation i ett förråd/bod. Den hittar in men den krånglar och krockar mängder med ggr innan den hittar rätt. Jag har ställt in att den ska backa ca 2 meter när den ska ut och det fungerar helt perfekt. Finns det någon inställning som gör att den åker efter enbart guidekabeln sista biten eller nått annat jag kan göra för att den inte ska krocka. Bygget på bilderna
Sussmpuss: Man måste väl kunna ställa basstationen i garaget och lyfta den in och ut vid användning! Elkabler/ råttor som gnagar på dessa, stölder mm är väl argument nog!
mickehallgren: Ok, tackar för svar! Låter då som att jag behåller GPS på och kortar av begränsningskabeln så den inte går in bakom garaget.
Bödvar McOlsson: [citat] Tack för svar! Då borde det kunna funka, för ingången till passagen är ca 280 cm bred och längst in vid husbilen är det ca 150 cm. Vore skönt att ha laddstationen som markerat med gult för dels skulle vi själva lätt ha koll på om den laddar som den ska och dels är det kanske inte så många som ser att vi ens har en (jämfört med att ha laddstationen på framsidan, mot
Bonazera: Tack för svaren. Jag hade tänkt före köp att minsta klippbredd skulle vara 22 cm, tittade länge på Robomov RC 308 med 28 cm klipp men blev varnad av någon här på forumet, började kolla runt och många andra alternativ var slutsålda och mycket dyrare så när Clas hade en kvar i Falun köpte jag den. Kanske gick det lite för fort! Vi har en yta som körs via autoläget samt 4 st biytor
Jaxa: Har den nya AM305 (snarlik konfig.) som från första starten trivs alldeles utmärkt i ett trägarage från Classe. Precis som hos dig går min begr.kabeln 10cm utanför laddstationen då den står på grus+plattor och guideslingan går rakt in från ca: 3m utanför. Viktigt är även att guideslingan ligger rak under laddarens platta, det finns fästen där. Inställningar: Hitta laddstationen:
jontemyra81: [citat] Ja, precis så. Med fördel en guidekabel som går igenom passagen. Minimimåtten på passagen bredd varierar kanske mellan de olika modellerna, så kolla manualen innan. Det är inga problem att spara en bit kabel. Dock kan man inte säga till klipparen att inte åka till vissa områden, utan det enda som kan begränsa klipparen är just begränsningskabeln eller fysiska hinder. I
prototypen: Det är bara att dra ut en ögla från ordinarie slingan. Tråd tätt ihop ger ingen signal till klipparen så det fungerar Protte
useless: Är det inte enklare att diskutera om man bara startar en tråd per fråga?
MilleW: Tack för dessa tips, hade exakt samma problem. Har gjort rent nu och hoppas på det bästa
il_duce: [citat] husqvarnas bästa awd klara 70% (alltså procent inte grader). Så troligtvis rätt kört att försöka på den lutningen. Kanske kan fungera i torr väderlek vid rätt vinkel men lär bli problem oavsett.
Oskar1989: Hejsan tack för info ska prova detta. kan förtydliga felet med en film.
etompau: Börjar med att kolla status för laddblecken och rengör om nödvändigt. Kolla laddstatus genom aktivera snabb-menyn genom att trycka och hålla nere 0 några sekunder. Avläs laddström/laddcykler. Ev. kan batteriet vara på upphällningen vilket först syns som markant kortare klipptid.
Lexington: Kom o tänka på denna tråden idag (av någon anledning?) iaf, satte ett klistermärke på klipparen o ett på laddstationen o dom ser ut som nya fortfarande trots fyra år av regn rusk o sol! Riktigt bra kvalitet! Om någon som köpte av mig finns här i tråden får ni gärna rapportera hur det funkar för er!
Roglebk14: Någon som vet var sensorn är placerad på en Powerworks Optimow 10? Hört att den ska sitta på ena sidan och inte mitt på. Det påverkar ju hur den följer guidetråden och är det ett smalt parti så behöver man väl lägga till lite åt båda hållen om guide till fast föremål så den kommer fram åt båda hållen?
Purre: Lite sent nu kanske men någon har säkert nytta av det. Detta är ifrån Husqvarna Automower sortiment 2020-katalogen. Det är lite mer än GPS som skiljer som är tillval för 315. Stöldskydd är väl det vettigaste och även Gardena Smart System är önskvärt är min värld utöver GPS. [bild]
Petrus1979: Hej, skall installera en McCulloch R600 och behöver lite vägledning med installationen. Tanken är att installera laddstationen under ett skjul med marksten som underlag. Se bifogade bilder, grön linje avser begränsningskabeln och gul linje guidekabeln in mot laddstationen. Skulle detta fungera?, något att tänka på i så fall gällande avstånd mellan begränsning- och guidekabel? Eller
TommyKGbg: Har haft en Robomow RM400 stående några år och installerade den nu på landet den här sommaren. Jag har gjort hela installationen, gjort återställning och lagt begränsningskabel. Allt funkar bortsett från att den bara går i fem minuter, sen går den tillbaka till basstationen och stänger av sig. Batteriet verkar ok. Kan t ex starta den igen och då går den en ny 5-minuters omgång. Max
SkitOxe: [citat] såg inte att det var i robot forumet. Oopsie
Håkan Magnusson: Jag har en R70Li som har två ändpunkter på guidelinan. Med en omkopplare ovanför laddningsstationen väljer jag vilket område som ska servas. Alltså två lägen: Alternativ ett eller Alternativ två, som jag kallar för Carporten och Snivkarboden. Emellanåt (veckovis) så kopplar jag om så att det andra området får prioritet, men klippningen sker ändå på "motsatt" område, dock med
Fred vom Jupiter: Den lokala polisen här hittade en tjuvgömma med några klipparrobotar. Kan det vara så att någon fiffig individ kan knäcka PIN-kodsskyddet eller är tjuvarna klantskallar som inte vet att de blir obrukbara? Det framgick inte vilket fabrikat klipparna hade.
Tag_H: Byt batteri när klipptiden minskar, och den laddar oftare, kanske inte hittar hem stannar på gräsmattan med tomt batteri. Jag brukar ha koll på hur länge min klipper innan den laddar ett bra batteri på min gamla 220 lite drygt en timme 60-70 min, när klipptiden minskar ner mot 45min börjar batteriet bli kass.
WIP: Tack för alla svar men idag har jag lämnat tillbaka den nyinköpta R1000 klipparen. Den hade ju inte ens styrning via BlueToth som den mindre S600. Jag vill ha en klippare som styrs via WiFi i dessa dagar. Läste fel i faktarutan. Det blir till att köra den manuella Klippon till vidare.
repen: Köpte ett batteri av Batterikungen 617kr i hopp om att det skulle funka, men icke. Klipparen ville inte stanna kvar i laddaren så den laddade inte. mätte på mitt gammla batteri mellan Grön i Blå kabel o fick då ca 58 k Ohm o på det nya var det bara 12 kOhm. Skalade av höljet på båda batterierna o klippte av kablarna o bytte temp sensorerna. nu laddar den o klipper Ladd tid ca 120 min
108kvmradhus: Här märkt om jag tar ut den och trycker på hitta laddstation flera gånger så laddar den fullt efter flera gånger. Känns som den laddar bara under en viss tid
johan63: Tips för er som vill rengöra under skalet på er Gardena City / Life https://www.tradera.com/item/342531/408723645/demonterings-verktyg-gardena-city-life
Paxman: Tänk på att boten inte följer guidekabeln slaviskt när den ska in till laddaren. Oftast ligger den ganska rejält till vänster om guiden, så var beredd på att lägga kabeln till höger om centrumlinjen.