Robotgräsklippare
etompau: De flesta klipparmodeller kan ledas ut till specifika punkter där klippning startar. Därefter snurra dom runt slumpmässigt och kan hamna var som helst inom avgränsat område. Många användare har gjort installationer där klipparen kan gå ut till ex. en baksida av tomten och där påbörja klippning. 500 m2 är en relativt liten yta som rent klippmässigt inte är något problem.
Jockose: Erbjöd 1500:- och jag tar risken. Men icke. Letar vidare
cpalm: Två av fyra kablar fixade. Visade sig att när jag kom ner på 10-15 cm djup var marken så j-kla hård att jag fick använda mejselhammaren, så det kändes helt riskfritt att lägga den på 20 cm, så så fick det bli. Lade dem i 16 mm PEM-slang som jag hade liggande. Nu håller jag tummarna för att det inte blir något problem för klipparen.
Gerson: Tack för ditt svar Harald. Då blir det till att beställa ny hjul inför nästa projekt :thinking: Jo visst börjar det bli en vana att plocka isär den igen.... 3e gången :geek:
tensiden: [citat] Din idé funkar som hantering om man har en komplex trädgård där man kanske behöver flera guider, men har en modell som visserligen klarar ytan, men som saknar guiderna. Då går det att dra kabel så att man skapar två separata ytor med tillhörande guider. Sen får du bygga någon form av relästyrning som gör att du switchar vilken yta som är aktiv när klipparen står inne för
Joelly: Lately I have been noticing that Rob doesn't want to go to charging station as easily as it used to. Worked perfectly 3 months and went to charging station when ever needed but now it tries multiple times before it succeeds. It follows the cable and then stops in front of the charging station. Then it should turn towards charging station and drive in but for some reason it turns too much or too
tensiden: Jag står starkt fast vid att alla försök att "vara effektiv" genom att bygga om vinkelslipar, offra motorsågar, dra ut förlängningskablar och vattenslang och stå och blaska med högtrycken osv är totalt onödiga. En kantskärare (dvs "platt spade") och morakniv, det är allt som behövs. Tryck ner kantskäraren, vicka den fram och bak, flytta 10-15cm åt sidan och upprepa. Sen dra ner
bryggstun: Har en 330x som funkat perfekt i många år. Klipper nog 1500 (har inte mätt) kvadrat på två olika gräsmattor. En laddstation på varje gräsmatta och bär den emellan. 440 bord ju inte fungera sämre. Har ingen uppfattning om prisnivån men begagnade tex. 330 finns nog att få tag på.
etompau: Än så länge är det väl bara Husqvarna-koncernen som har guidekabel. Kommande produktnyheter är företagshemligheter och lär inte dyka upp förrän marknadsavdelningen tycker det är lämpligt. Du skriver ju själv att vissa klippare är bra, det borde ju vara det som avgör valet.
Stenteg: Suveränt, Stort tack! Jo dom verkar sitta rejält. Vet inte vad som låter, det är ett markant högre motorljud när den är igång som inte funnits tidigare.
Maximarcus: [citat] Verkligen trist när grejerna inte fungerar. Just detta kan man ju undvika genom att ha en uppkopplad klippare. Vi har en Gardena sedan ett par år och den funkar verkligen jättebra men när den någon ibland har fastnat (av olika orsaker) så får man ju notis om det och då kan man ju ringa grannen och be honom att gå över och sparka till den.
Cahlis: Grannen har en Al-Ko 500 och den är så l å n g s a m ! Är nog den långsammaste jag sett. Samt stannar ofta på samma ställe där det går lite uppför. Nej, inget för mig.
etompau: Pröve med att manuellt flytta klipparen till den nya området. Den kommer då att registrera att der et nyt klippområde.
Hep: Rullgräs bygger någon cm. Nu minns jag inte vad de påstod, men vi gick på odlarens tjocklek och siktade på att ”marken” skulle hamna en cm under stenen. Det visade sig inte så lägg att jobba med den precisionen med jord, gräsrullar och 30 graders värme, så det varierar som sagt. Att lite strån ligger har mest att göra med att vi haft en del brutala regnskurar de senaste dagarna
MonkeyWiz: Hej folk! Jag tittar på robotklippare och fastnar för en worx landroid wr147 men kan inte hitta info om hur höga kanter den klättrar över och vad som den studsar emot. Jag har rostiga rabattkanter som sticker upp 5-10 centimeter. Räcker det?
Elihe1: [citat] Aha. Tack:DNu har den kommit så långt att den helt plötsligt vill ha pinkod, men det går fortfarande inte att trycka på displayen. Ser ut som det möjligtvis kan vara fukt under.
PeterRask2: Problem med garage Garaget med laddningsstation ligger utanför klippytan i högra hörnet, Klipparen gick ständigt in i garaget under klippning och ibland fastnade den där. Diverse omdragning av klipptråden gjorde ingen större nytta. Min lösning blev 2 scenario för klipptråden, ett för ”Hemläge” och ett för klippning. Två relä (Sonoff resp. ett tvåvägs relä från Kjell o Co.)
RH_Dreambox: Vädertimern kanske fungerar så att under tiden den klipper gräs, memorerar belastningen av klippmotorn, och när motståndet minskar så aktiveras timern. I ditt fall blir det ingen skillnad i belastning eftersom det inte har funnits något gräs som referens till motorbelastningen.
ansa1824: Tack för info, det blir mao att lämna in på närmsta serviceverkstad.
mjau_mjau: [citat] Jag har löst problemmet. Jag har ett enda tillfälle i historiken. I mitt fall visade sig att gsm modulen inte hade täckning. Jag testade på ett annat ställe med god mottagning och vips... Jag kom på det eftersom jag inte alltid fick medellande av robotgräsklipparen... och då misstänkte jag genast täckningen...
tensiden: Förra vintern orkade jag inte bry mig så den fick stå kvar ute med strömmen på. I år får jag se. Antingen ta in i förrådet eller låta den stå ute med strömmen på. Tar bara bort taket då det inte pallar för snötyngden.
pacman42: Jag har haft ett intermittent avbrott på min guide och det har inneburit att klipparen till och från behövt följa begränsningen in. Tyvärr har den då också rätt ofta fastnat då den hamnat utanför området. Igår när jag lagade guiden så upptäckte jag dock varför detta sker, så fort guiden inte är ansluten så går klipparen mycket närmare begränsningen när den skall gå
SP-AB: Har en WG791E.1 som strular jag har bytt ”allt” och har bara att testa med ett fungerande moderkort - är det nå’n som har ett liggandes...?
LilliesPecka: Nu fick jag också igång min klippare igen. Appen fick jag inte att fungera men men. Skönt nu men har ju varit utan sen mitten av maj.
AndreasS78: Har felsökt min egen Stiga Autoclip 527 med exakt samma symtom och "out of border" error (när menyn är på Engelska). Har felsökt problemet och felet var/är att en hjulmotor blivit dålig för att motorreduceraren (växellådan) gick/år trögt/segt. Jämför hjulmotorerna/drivmotorerna genom att snurra på hjulen när roboten är avstängd så går ena hjulet att snurra på lätt utan oljud
mjau_mjau: [citat] Hade samma problem med klippschema. Visade sig att batteriet inte hade tillräckligt med laddning för klippningen, låt oss säga att du valde 60 minuters klippning, roboten hoppar till nästa klipptid för då laddas den tills dess! Laddaren var mitt problem!
Mr.Pink: Har en 790E.1 med samma problem och löser det inte :(
anders07: Jag hade ett liknande problem med min Gardena. Varje gång det regnade rejält saknade den signal och lyste blått. Visade sig vara en skarv som anr inte var helt vattentät så det blev läckström...
RoffeK: Det sitter två microbrytare som känner av om man öppnar luckan.
Hansen9: Precis installerat klipparen och valt 2 områden. Baksidan ( omr 1 ) där laddaren står är ca 70% av arbetsytan. Framsidan ( omr 2) 30% av arbetsytan. Ytorna är länkade med guide kabel och allt ser ut att funka. Wizarden har räknat ut klippschemat baserat på gräsmattans storlek. Om jag väljer att avaktivera omr. 1 pga vi skall så gräs, kommer då klipparen automatiskt att bara klippa