Robotgräsklippare
zzoink: Bra tips! Då ska jag kolla det nu i veckan när jag byter blad :D(y)
WIP: Tack för snabba svar
flovv: Nu kanske du redan löst detta då det var två månader sedan, men om inte eller om någon annan behöver info i framtiden. Samma sak behövde jag göra med min nya maskin som blev utbytt, ville inte ha den "skräpandes" i appen. Man loggar in här: https://account.worxlandroid.com/login Klickar sedan på klipparen det gäller (alla inlagda dyker upp) Väljer sedan "unpair" och bekräftar. Sen
prototypen: Puntklippningen håller väl på tills den känner av begränsningskabeln, så om du placerar den exakt i mitten så kommer den att gå längst. Protte
etompau: Det finns många inlägg på forumet omkring Outl1 och deras robotklippare, det mesta är tyvärr negativt. Ett inlägg rörande 1700-modellen och Wifi, säger följande: Hej, nu har jag fått svar från supporten :) Det jag behövde göra för att få kontakt med roboten var att köra en "reset" och då hoppade det igång. E1750: 1. Starta upp klipparen. 2. Tryck snabbt på grön och blå
Stenteg: Har kört den i 4 år. Nu i år har den börjat låta ganska mycket, har ett högt relativt vasst ljud. Något tips på om man ska plocka isär den och smörja något?
SteelyDan: [citat] Kanon, tack för svar! Verkligen till stor hjälp.
Pierrelu: [citat] Jag hade kopplat min slinga fel (höger och vänster) utefter vad jag tyckte var höger och vänster. Följ pilarna på laddstation. Fick liknande fel första gången med min installation.
Toviiis: [citat] Japp, höjde Strömmen i slingan, samt bytte signal då grannens robot stod inställd på samma.
Annols: Tack för ditt svar. Ska ta ut batteriet nu och testa. Håll tummarna Mvh Ann
Abki: [citat] Kan du ha haft åskväder innan du fick problem ?
Tacobob: Vår Stiga Autoclip 221 indikerar alltid regn om regnsensor är aktiverad. Sensorn i sig är rengjord och fräsch. Behöver förmodligen öppna kåpan och kolla? Efter att jag skruvat ur skruvarna och tryck in dom stora clipsen i bakkant, hur gör jag då för att öppna?
Maximarcus: Är detta enda tänkbara placeringen av laddstationen? Optimalt vid en hästskoformad tomt är att ha laddstationen i ena änden och dra guiden till den andra. Klipparen går ju över begränsningskabeln en bit (kanske 30cm, valbart) och det gör ju grannens också, det bör alltså aldrig kunna bli mycket mindre än 60cm mellan kablarna vilket inte lär vara något problem.
vespaman: Halloj, Jag hittade (om jag förstod saken rätt, min tyska är inte alls bra), att man måste ta bort timers/schemor från roboten om man vill ha helt extern styrning, Har dock inte testat detta ännu. I MQTT är det bara mode och start/stop man kan skicka till roboten, vad jag förstår, däremot kan man ju läsa ut allt mellan himmel o jord. Start/stop är säkert som du skriver, samma sak som
Nötegårdsgubben: Klipparen på landet markerar att den är ”lyft” emellanåt. Det är irriterande då jag inte har helt nära dit och det är tråkigt om gräset är oklippt när man kommer ner. Har iofs lokala kontakter så att någon kan avhjälpa problemen, men ser helst att de inte uppstår alls. Så, tunga framhjul gick jag och köpte idag. Det är rätt rejäl tyngdskillnad, och vad jag förstår ska de
peralm: Har fått felkod på blockerad hjulmotor. Har för mig att jag läst att man kan få ut om det är höger eller vänster genom att använda tangentbordet,, någon som vet?
Olleshus: Hej. Jag har nyligen köpt en 430x med connect. När man pausar klipparen via appen så stannar den. Och vill man starta igen så går det ej att göra via appen. Jag vet inte om detta är är normalt eller är ett fel i appen. När man parkerar klipparen via appen och det fungerar och den dockar laddstationen. Men när den har gjort detta så står det fortfarande i appen att klipparen är på
Pillard: 3Ms är helt ok. Det är Grimsholms man ska jndvika
Paxman: Hahaha...tvillingsjälar du och jag Mikael_L! :D Åtminstone när det gäller onödiga ljud! :thumbdown:
Pasjostrom: Nej inte ännu, jag har bara börjat fundera på vad nästa steg är nu när vår nuvarande åkgräsklippare börjar bli gammal och sliten (med nya remmar, slipade knivar och allmän service funkar den nog 3-4-5 år till, men om man vill få något för den börjar det bli dags att sälja den). Det kommer inte bli något nytt denna säsong tror jag, har lite för många andra projekt på gång
ebonita: Har ny vidgat 'tratten' för att hjälpa roboten att hitta ut och det har nog hjälpt till en del. Som det nu är så löper gränskabeltratten samman i husets port så att gränskablarna därifrån löper parallellt 2 golvbrädor (ungefär 150) på vardera sidan från guidekabeln bakåt under huset/laddningsstationens platta. Se vita och svarta tejpmarkeringar i bilden nedan. [bild] Men jag har
etompau: [citat] Klipparen har två enheter som kan uppgraderas; smart-hårdvaran samt själva klipparkortet. Det tycks som de flesta har problem med uppgraderingen av klipparkortet via USB. Om du tittar på Gardenas hemsida så har man tagit ner alla programfiler mm för uppgraderingar. Sannolikt pga många har haft problem med detta.
Bennca: Tack! Underbart att få så snabba svar! Och att jag inte behöver göra om redan utfört arbete förstås. :-)
appelappe: [citat] Hej och tack för svar. Du har nog rätt i ditt resonemang att felet inte har med tillverkaren att göra. När jag tänker på det så är nog transformatorn och bruksanvisningen är lands-specifika. Kanske ligger dom i samma påse i lådan, därför har bägge försvunnit när någon norpade transformatorn. Jobbigt detta, vill så klart komma igång och klippa. Kontaktade försäljaren
Gsson1: Jo, det löste sej. Kom över en komplett begagnad för 1200:- så nu har jag en resevdelsmaskin.. tipsar dej om lagakretskort.se .. fanns inte då jag behövde den tjänsten. Felsökning och pris förslag 650:- kan va värt det om man är nöjd med sin klippare. Lycka till!!
Jerker K: [citat] Ok, hittar den bara på deras hemsida tyvärr. Känns inte värt att åka till baltstaterna för att laga min klippare dock.
h00matis: Kan meddela att vi köpte en Miimo 520 och är riktigt nöjda med den efter typ en månads användande. Riktigt fin gång och den har en helt annan teknik när den vänder än våra gamla worxar vilket gör att den aldrig fastnar utanför begränsningskabeln.
legion: [citat] Nja inte vad jag märkt, men kanske är gräset lite jämnare:thinking:
tensiden: Jag köper att det är en diffus skala på robotklippare. Om man vill nörda och köra 23mm fram till den torra perioden i juli när man höjer till 27mm och liknande, så klipper man inte heller med en robot utan förmodligen med en bättre cylinderklippare. Visserligen står det i husqvarnas manualer vad klipphöjden har för max/min och utifrån det kan man räkna ut vad man har för