2 588 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Worx wg791E går ej att gå in på Menyn och göra val.
Hej, fick problem med min robot (problemfri under 5 säsonger) Började med att den körde utanför slingan, stannade ej vid gränstråd, irrade omkring tills den stannade och utanför gränsområde visades i displayen) Kollade frontsensorn och kabel hade gått av, fixade detta och den gick felfri i 3 veckor. Samma meddelande ang. gränsområdet. Denna gång gick det inte att fixa, trådar dåliga men ej av. Har köpt o installerat en ny frontsensor men utanför gränsområdet visar sig igen på displayen. Kollat kretskort i laddningsdockan verkar vara OK, grön lampa lyser konstant inget avbrott då på tråden antar jag? Vill inte ta laddning då jag försökt och stänger av efter ett tag.
Tog ur batteri och satte in igen och efter detta så när man startar robotmenyn så lyser endast Välkommen och sen händer inget mera, går ej att stänga av utan att ta bort batteriet. Sen upprepas samma procedur så fort jag startar upp. Har mjukvaran i roboten försvunnit eller, efter att har rört sifferknapparna på panelen.
Ngn som har upplevt samma? Kretskort Kasst?
Tog ur batteri och satte in igen och efter detta så när man startar robotmenyn så lyser endast Välkommen och sen händer inget mera, går ej att stänga av utan att ta bort batteriet. Sen upprepas samma procedur så fort jag startar upp. Har mjukvaran i roboten försvunnit eller, efter att har rört sifferknapparna på panelen.
Ngn som har upplevt samma? Kretskort Kasst?
Oops, synd att ingen känner igen sig ang. problemet.
Det jag har gjort sen tråden lades ut är följande:
Plockat isär worxen för att utesluta typ kabelfel/brott. Inga konstigheter hittades!
Monterat ihop och pratat med supporten i Uppsala 4ggr.
Bytt kretskort (grannens) o återmonterat det gamla då inga förändringar föreligger.
Kört in kopia (sticka) på mjukvaran i USB o då jäklar hade jag menyn igen.
Har nu fått igång ekipaget..... MEN.... när den klipper så håller den sig bara typ 1-1,5m från begränsningskabeln, sicksackar sig fram och vänder o snurrar när det är för långt till tråden och efter en stund så stannar den och det står "Utanför arbetsområdet".
Alltså tillbaka på ruta ett.... verkar som det inte är tillräckligt med ström i slingan. gröna lampan lyser konstant och har kollat med ett instrument mellan slingans poler och inget fel på slingan hittas bara gröna lampor.
Supporten tror ändå att det är fel på slingan...…… Någon som VET ?
Det jag har gjort sen tråden lades ut är följande:
Plockat isär worxen för att utesluta typ kabelfel/brott. Inga konstigheter hittades!
Monterat ihop och pratat med supporten i Uppsala 4ggr.
Bytt kretskort (grannens) o återmonterat det gamla då inga förändringar föreligger.
Kört in kopia (sticka) på mjukvaran i USB o då jäklar hade jag menyn igen.
Har nu fått igång ekipaget..... MEN.... när den klipper så håller den sig bara typ 1-1,5m från begränsningskabeln, sicksackar sig fram och vänder o snurrar när det är för långt till tråden och efter en stund så stannar den och det står "Utanför arbetsområdet".
Alltså tillbaka på ruta ett.... verkar som det inte är tillräckligt med ström i slingan. gröna lampan lyser konstant och har kollat med ett instrument mellan slingans poler och inget fel på slingan hittas bara gröna lampor.
Supporten tror ändå att det är fel på slingan...…… Någon som VET ?
Tack för svaret. Slingan har väl krypit ner en 2-3cm. Den har väl en 6-7 lagningar.
Har kört på grannens slinga och det var inga problem.
Senare idag så gick det lite bättre då jag fått låna en gräsklippare, gräset var inte klippt på 9 dgr så det var långt.
Dock vill den inte köra hem utefter slingan, kör en knapp meter sen kör den runt snurrar och försöker konekta tills den lessnar, stannar ock utanför arbetsområdet dyker upp på menyn.
Skall prova med en separat slingbit som du föreslår.
Tror att jag får lägga ner en ny kabel. Det är väl den som is da shit.
Har kört på grannens slinga och det var inga problem.
Senare idag så gick det lite bättre då jag fått låna en gräsklippare, gräset var inte klippt på 9 dgr så det var långt.
Dock vill den inte köra hem utefter slingan, kör en knapp meter sen kör den runt snurrar och försöker konekta tills den lessnar, stannar ock utanför arbetsområdet dyker upp på menyn.
Skall prova med en separat slingbit som du föreslår.
Tror att jag får lägga ner en ny kabel. Det är väl den som is da shit.
Klicka här för att svara