HUR KLIPPER LANDROID OLIKA ZONER?

Enligt appen skall man kunna få klipparen att prioritera olika zoner i gräsmattan. Det tyckte jag lät bra eftersom olika ytor av min gräsmatta växer olika fort.

Enligt anvisningarna skall man låta maskinen följa gränskabeln till en viss punkt och där ange hur många procent av tiden som skall ägnas åt denna "zon". Sedan fortsätter den längs kabeln till nästa punkt där man kan ange hur många procent av tiden som skall ägnas åt den "zonen". Och så vidare.
Detta förklarar inte alls hur zonindelningen fungerar (bara hur man åsätter procentsiffrorna).

Det kan naturligtvis inte fungera på det sättet, så jag ställde frågan till den svenska och den engelska supporten. Fem olika personer gav sedan fem irrelevanta/felaktiga svar. (Nej, det är inte möjligt för klipparen att förstå hur en zonyta skall se ut efter att ha fått veta några punkter utefter en begränsningskabel som kan vara förlagd nästan hur som helst). Efter den sjätte gången fick jag dock ett svar som gjorde det möjligt att lista ut hur det fungerar.

SÅ HÄR FUNGERAR DET:

När klipparen skall klippa så startar den från laddstationen i en mer eller mindre slumpmässig riktning. Sedan "studsar den runt" innanför begränsningskabeln, också det mer eller mindre slumpmässigt, tills hela ytan blivit klippt.

OM man nu har förlagt begränsningskabeln (avsiktligt eller oavsiktligt) så att gräsmattan blivit uppdelad i mer eller mindre separata ytor/zoner så kommer den enkla klippalgoritmen att misslyckas.
Tänk exempelvis en klippyta som ser ut som en åtta. Två distinkta områden, men ingen, eller en mycket trång passage mellan dem. Den yta där laddstationen står kommer då att bli klippt "som vanligt", men sannolikheten att klipparen av sig själv skall "studsa ut" i den andra halvan av åttan av en slump är närmast obefintlig.

DÅ kan man lösa problemet genom att ange att klipparen bara i hälften av klippuppdragen skall starta från laddstationen, men i den andra hälften av klippningarna skall den först gå till en punkt som ligger i den andra ytan och sedan starta klippningen därifrån. Då kommer även den ytan/zonen att bli klippt (men denna gång bara den ytan som klippningen startade i).

VIKTIGA SLUTSATSER:

1. En zonindelning kan inte göras efter att gränskabeln är förlagd. Zonerna uppstår (avsiktligt eller oavsiktligt) genom att begränsningskabeln förlagts på ett sådant sätt att klippytan består av olika mer eller mindre öppna ytor/zoner åtskilda av trånga (eller närmast obefintliga) passager.

2. Zonerna definieras alltså bara av hur gränskabeln blivit förlagd. Men OM klippytan på detta sätt blivit uppdelad i separata ytor/zoner, DÅ kan man ange i hur stor andel av klippuppdragen som klippningen skall starta i respektive zon genom att åsätta en procentsats till en vald startpunkt som ligger i respektive zon.

/Naturnicklas

• Gilla
Dan Skoog
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.