När klipparen går in i laddstationen börjar denna blinka rött och slutligen stänger klipparen av sig. Startar jag den så säger den att det är för låg laddning i batteriet och stänger av sig. Efter flera försök så får jag feltex "Överhett batt, vänta" sedan stänger klipparen av sig igen.
Har mätt laddpinnarna på laddaren, de ger bara 13,1 Volt och batteriet har 11,3 Volt.
På laddaren står ju output 24-28 V men det är det ju inte.

Nån som kan berätta vad det är för fel? På klipparen, batteriet eller på laddstationen.

Tack på förhand
Rolf

MultiMan
Ett litiumbatteri som dippat så lågt är troligen slut med skadade celler, därför det blir överhettat (intern kortslutning) vid laddning. Tyvärr nog bara att köpa nytt och sedan se till att det aldrig laddar ur så lågt, mycket skadligt för den typen av batterier.

• Gilla
Turerolf
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ett litiumbatteri som dippat så lågt är troligen slut med skadade celler, därför det blir överhettat (intern kortslutning) vid laddning. Tyvärr nog bara att köpa nytt och sedan se till att det aldrig laddar ur så lågt, mycket skadligt för den typen av batterier.
Klipparen har gått i fyra år och alltid laddat när batteriet nått den punkt att klipparen gått till laddaren. Det har alltid funnts ca 1/3 del kvar i batteriet. Så också i förrgår när den gick in i laddaren men i går när den skulle ut var den avstängd och sedan dessa problemet.
Har ställt frågan om spänning på laddstiften i flera forum men ingen har svarat.
Det står ju på laddaren att utgående spänning är 24-28 Volt men när jag mäter då klipparen är borta så är det bara 13,1 Volt.
Om det inte är större spänning så kan naturligtvis inte ett 24 V batteri laddas.
Vet du vilken spänning det skall vara?

B
Det sitter 7st celler i batteriet, och borde hålla iallafall 28V fulladdat, helst mer. Normalt sett vill man inte gå under 3V (på en okänd li-ioncell), vilket gör att du inte bör dra ner batteriet under 21V.

Max laddningsspänning på en li-ioncell brukar vara 4.2V, vilket gör att batteriet som max laddas med 29,4V.

Min Worx-laddare (WG791E.1) ger 33.1V utan att vara kopplad till stationen. Hur mycket och hur den laddar batteriet vet jag inte, men den bör nog iaf ge 29V vid något steg av laddningen.

Om batteriet är nere på 11,3V så kan det vara kört. Men det kan också gå att rädda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.