3 504 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Skarva guidekabel / klippa guidekabel
Har två frågor angående skarvar av begränsningskabel/guidekabel.
Bakgrund:
Köpt en ny robotgräsklippare och tänkte lägga ut begränsningskabel på ena delen av tomen så att jag får provköra och sen lägga resten nästa säsong.
När allt är klart kommer jag att vilja dra om guidekabeln och göra den längre så att den når övriga delar av tomten.
1) Kan jag skarva guidekabeln på samma sätt som en begränsningskabel? Eller kan det bli problem att följa kabeln?
2) Guidekabeln kommer ju att avslutas i en skarvkoppling tillsammans med begränsningskabeln. Men när jag sen vill förlänga/byta ut guidekabeln - är det då bara att klippa guidekabeln vid skarvkopplingen? Eller är det risk för problem med en lös kabelstump som sticker ut?
Bakgrund:
Köpt en ny robotgräsklippare och tänkte lägga ut begränsningskabel på ena delen av tomen så att jag får provköra och sen lägga resten nästa säsong.
När allt är klart kommer jag att vilja dra om guidekabeln och göra den längre så att den når övriga delar av tomten.
1) Kan jag skarva guidekabeln på samma sätt som en begränsningskabel? Eller kan det bli problem att följa kabeln?
2) Guidekabeln kommer ju att avslutas i en skarvkoppling tillsammans med begränsningskabeln. Men när jag sen vill förlänga/byta ut guidekabeln - är det då bara att klippa guidekabeln vid skarvkopplingen? Eller är det risk för problem med en lös kabelstump som sticker ut?
Gällande fråga 2 så menar jag att jag klipper guidekabeln där den går in i skarvkoppling (typ de från 3M) så att bara två aktiva kablar återstår. Den kvarvarande stumpen sitter ju där den sitter. Är det nåt problem? Bör man byta hela skarvkopplingen?
Liknande trådar
-
Hur skarva mellan målat tätskikt (MVK) och folietätskikt (BRK) i ytterhörn?
Badrum -
Spackla skarvar på lite ojämn spontad plankvägg, för att sätta gips?
Byggmaterial & Byggteknik -
Klippa två separate ytor. Kan robot ledas till andra ytan utanför med guidekabel?
Robotgräsklippare -
Dragning av guidekabel för robotgräsklippare
Robotgräsklippare -
2 guidekabel till robotgräsklippare
Robotgräsklippare