Byggahus.se
Hej
Min automower går ej längre att stänga av, klipper hela tiden men om man trycker nödstopp för att öppna luckan fortsätter den att klippa som vanligt.
går ej att programera eller ändra några inställningar, tex. att den ska gå till laddstation eller att ställa in timer reagerar överhuvud taget inte på några knapptryckningar, kontrollerat brytaren till nödstopp och av/på brytare, inspekterat alla kablar och kretskort, finns inget som lossnat eller erjat i några kontakter. allt ser bra ut
frågan är om det är moderkortet eller knappsatsen som är trasigt?
 
Stannar den inte om du stänger av den på huvudbrytaren?
Hur har du kollat att brytaren till stopp-knappen/luckan är OK?
 
Jo då stannar den, men det går inte att programera eller att ställa den i manuellt läge med knappsatsen, tex, att den ska gå till laddstationen,
Den klipper som den är programerad att göra och den går in och laddar med 45 min mellanrum så allt detta funkar, men den reagerar inte om man trycker på nödstoppen för att öppna luckan utan fortsätter att klippa.
 
Ett vanligt fel är att mikrobrytaren till stopp-knappen är defekt, det låter på din beskrivning att den kan misstänkas.
Lite elektronikrengöringssprej på den kan hjälpa annars finns den som reservdel.
 
Jag har ohm mätt både mikrobrytaren till nödstopp och strömbrytaren vid knappsatsen båda är hela
 
OK, om du har säkerställt att brytaren är hel och fungerande men klipparen stannar ej vid tryck på Stop, så har jag slut på idéer.
 
Ok. Tack ska undersöka detta.
 
Knappsatsen sitter med en bandkabel. Lossa låset för denna, dra ut och gör rent med lite elektronikrengöring. Kan vara värt att testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.