Hej,
Tänkte införskaffa robotgräsklippare nu till våren. Saken är den att vår gräsmatta inte direkt är rektangulär utan framsidan och baksidan förbinds via en lång gång på ca 7 meter. Annars är det inga konstigheter. Något träd och en buske som enda hinder. Area enligt Eniro ~ 750m2.
Frågan är vilken modell jag ska välja. Det viktigaste är att den gör vad den ska utan att man själv måste springa runt och flytta den och varannan dag. Trevligt vore om den var uppkopplad. Önskvärt att man inte blev helt ruinerad.
Först och fräst är ju frågan vilken arbetskapacitet man ska gå på. Räcker 1000m2 eller ska man upp ett snäpp till?
Jag har fått ner det till fyra aktuella modeller.
Automower 310/315, Sileno Life eller Sileno+.
Skillnaderna mellan Automower-modellerna verkar vara arbetskapaciteten och lite lullull som displaystorlek och profiler m.m. Det sista helt oväsentligt.
Att hitta de tekniska skillnaderna mellan Gardena-modellerna var svårare. Enligt ett inlägg på Sweclockers så har den sistnämnda EasyPassage.
Vad tycker ni? Är jag fel ute? Räcker en AM 310/Sileno Life eller måste jag upp ett eller flera steg?
Klarar dessa modeller av att klippa hela gräsmattan utan att konstant glömma bort de borde delarna?
Klarar de passagen? Någon större skillnad mellan Gardena och AM bortsett från att smartphone-integrationen på AM kostar en förmögenhet? Det blev många frågor från en helt novis
Tänkte införskaffa robotgräsklippare nu till våren. Saken är den att vår gräsmatta inte direkt är rektangulär utan framsidan och baksidan förbinds via en lång gång på ca 7 meter. Annars är det inga konstigheter. Något träd och en buske som enda hinder. Area enligt Eniro ~ 750m2.
Frågan är vilken modell jag ska välja. Det viktigaste är att den gör vad den ska utan att man själv måste springa runt och flytta den och varannan dag. Trevligt vore om den var uppkopplad. Önskvärt att man inte blev helt ruinerad.
Först och fräst är ju frågan vilken arbetskapacitet man ska gå på. Räcker 1000m2 eller ska man upp ett snäpp till?
Jag har fått ner det till fyra aktuella modeller.
Automower 310/315, Sileno Life eller Sileno+.
Skillnaderna mellan Automower-modellerna verkar vara arbetskapaciteten och lite lullull som displaystorlek och profiler m.m. Det sista helt oväsentligt.
Att hitta de tekniska skillnaderna mellan Gardena-modellerna var svårare. Enligt ett inlägg på Sweclockers så har den sistnämnda EasyPassage.
Vad tycker ni? Är jag fel ute? Räcker en AM 310/Sileno Life eller måste jag upp ett eller flera steg?
Klarar dessa modeller av att klippa hela gräsmattan utan att konstant glömma bort de borde delarna?
Klarar de passagen? Någon större skillnad mellan Gardena och AM bortsett från att smartphone-integrationen på AM kostar en förmögenhet? Det blev många frågor från en helt novis
Högre kapacitet ger mindre klipptid vilket kan va bra om man har hund eller barn. Klipparen bör även hålla längre förutsatt att man sköter vinterladdning etc. 3x kapacitet är inte dumt. Har själv 420 på 400 kvm komplicerad matta. Hade dock gärna kört den mer för att skrämma bort sork.
Automower köper du ju hos servande fackhandeln, Gardena i vanlig butik. Mao mer hjälp att finna på automower sidan från handlaren. I slutändan är det samma ingenjörer i Huskvarna som varit med och utvecklat.
Mvh partisk
Automower köper du ju hos servande fackhandeln, Gardena i vanlig butik. Mao mer hjälp att finna på automower sidan från handlaren. I slutändan är det samma ingenjörer i Huskvarna som varit med och utvecklat.
Mvh partisk
Då prisnivån tycks vara viktigt, så kör på Gardena-klipparna. Hq har valt att diffa prisnivåerna mellan Hq och Gardena, där då Gardena ligger i det lägre segmentet och med lite färre av toppfinesserna som finns i Hq (GPS, flera guidekablar t.ex).
Köper du en Gardena med Smart-funktionen så får du en uppkopplad klippare.
Du får dra guidekabeln från laddstation ner genom passagen och bort till det högra området. Sedan anger du några startpunkter längs denna kabel som klipparen nyttjar när den ska påbörja klippning, sedan kör den slumpmässigt tills batteriet behöver laddas eller timerinställningen avbryter klippningen.
Köper du en Gardena med Smart-funktionen så får du en uppkopplad klippare.
Du får dra guidekabeln från laddstation ner genom passagen och bort till det högra området. Sedan anger du några startpunkter längs denna kabel som klipparen nyttjar när den ska påbörja klippning, sedan kör den slumpmässigt tills batteriet behöver laddas eller timerinställningen avbryter klippningen.
Värt att veta är att Life-modellerna är identiska i allt utom mjukvara; 750 tvingas att vila större del av dygnet än 1000 och 1250. Där vinner man alltså absolut ingenting på att köpa en med ”större” kapacitet. Om detta gäller de andra klipparna också vet jag inte men om batteri och klippbredd är samma så är det nog troligt.
Jag tror att alla har ungefär samma möjlighet att klara din smala korridor, längden på 7m är dock inte lika intressant som hur smal den är.
Jag tror att alla har ungefär samma möjlighet att klara din smala korridor, längden på 7m är dock inte lika intressant som hur smal den är.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Av skissen att döma skulle jag gissa att korridoren är typ en meter bred. Det är tight, men funkar för passage. Särskilt om båda ytterkanterna är hårda, så att man kan lägga begränsningskabeln ända mot kanten.
Hej! Är supernöjd med mitt val. Inga problem alls. Utöver knivbyte och att den plogade upp en snövall och körde fast under ett överraskande snöfall i våras så har den bara gått och gått (totalt 752h) utan några andra handpåläggningar. Har en relativt plan tomt så kan inte säga så mycket om hur den presterar i backar. Helt klart årets bästa köpJ Jimmy19442 skrev:
Ok! Ska försöka leta lite om någon vet hur den presterar i en liten slänt. Har en "skåra" genom tomten som behöver kunna klippas.M Melwin skrev:Hej! Är supernöjd med mitt val. Inga problem alls. Utöver knivbyte och att den plogade upp en snövall och körde fast under ett överraskande snöfall i våras så har den bara gått och gått (totalt 752h) utan några andra handpåläggningar. Har en relativt plan tomt så kan inte säga så mycket om hur den presterar i backar. Helt klart årets bästa köp![]()
Om det funkar så blir det nog en Gardena för mig!