Robotgräsklippare
cpalm: Vi lade ner slingan under vår väg (förvisso ej asfalterad) i 16 mm PEM-slang på 20 cm djup, vilket är max enligt manualen. Menar inte att man skall lägga den djupare än nödvändigt, men 20 cm har iallafall funkat perfekt för oss. Det var inga som helst konstigheter att peta in kabeln i slangen utan hjälpmedel.
etompau: Ja det lär funka, dock är så smala område som du har ute till höger inte optimalt för en robotklippare, den kommer att gå ut och in på korrekt sätt men det kan hända att den "bökar" runt där under klippfasen. Tänk på att inte ha för små vinklar (> ca 130 grader) på guidekablen, ex uppe till vänster. Även notera att klipparen går alltid till vänster om guidekablen (sett in mot
nissenhj: [citat] Med original batteriet sedan 2014 klippte min förra sommaren i drygt 1 timme och 15 minuter
Höghus: Beror helt på skicket. Det har varit problem med hjulaxeltätningarna så det kom in vatten som kunde förstöra kretskortet. Displayen är även av dålig kvalitet och behöver bytas emellanåt. Finns kvitton på regelbunden service och ovanstående delar är bytta hade jag varit lugn. /Höghus
Onsalakorven: [citat] Nej, inga belägg men det är väl ganska rimligt ändå? Att låta något krocka med en sten år efter år lär ju sätta sina spår. Som en tramsig jämförelse så brukar jag stanna min bil innan det tar stopp på parkeringen... ;)
preben89: [citat] Tror det blir så faktisk - tack för bra poäng med vilken sida den kör av guide kablen - hadde jag inte tänkt på
Kalendern: Enda anledningen till att jag skulle köpa ett par "custom-hjul" skulle vara att dom var betydligt bättre på något än orginalhjulen och att det då löste ett problem. Typ att orginalhjulen sladdar på en del av gräsmattan och det skulle bli avhjälpt.
anders07: [citat] Ja, den gör ett bra jobb men jag har vissa platser som är lite värre där han fastnar ibland (lutning + planteringar). Jag tröttnade på att skarva/reparera tråden så för 2-3 år sedan körde jag ner den i gräsmattan mer en stenskiva på en liten vinkelkap.
Svenne w: Tack för ditt svar, det var dimensionen jag ville åt nu vet jag tack !
Keesen: För att just Outl1 inte tycker att dom inte ska behöva ha nåt ansvar för det dom säljer. Deras affärsidé bygger på att köpa så billiga saker som möjligt från Kina och sen sälja dom här med rejäl förtjänst. Skippar man dessutom allt det där med garanti så tjänar man än mer. Det hela bygger på att luras och inget annat.
Markuss12: Tack för era svar! Jag ska åka och kika på modellarna när de släpps. Fick information om att de skulle vara tillgängliga i April/maj.
Peter Fredriksson1: [citat] Så där går det absolut inte att göra ytterligare zoner. Tråden måste läggas i EN slinga på tomten som den gröna runt hela tomten. Zonerna skapar du sedan genom att dra en "spärr" fram och tillbaka med tråden ungefär som du lagt vid buskarna men nästan ända fram till den motstående tråden. Då kommer klipparen inte att kunna passera. Det går en ström i slingan som måste
Thomas_Blekinge: [citat] Hela tomten är full med sol! Det är tropiskt från 9 till 5.
vytas bareisis: Ansluten en ny display inte heller slås på - skärmen är mörk, jag tror att orsaken är i styrelsen, men var
turbo100: Hej och tack för tipset. Jag har inte problem med djur utan UV. Min tomt har en del ytlig berg som är svår att få ner tråden i och på vissa ställen är den exponerad och dör vittrar orginaltråden svårt. Jag ska försöka hitta en bit UV-stabli tråd och skarva på där jag har tråden i dagen så får det bli en kompromiss. Tack igen!
etompau: [citat] Det tro jag är en skröna. Kan ej se att icke ansluten laddstation skulle påverka kabeln. Vi har tagit in rubbet under 7-8 år utan problem. Däremot brukar det anges att laddstationen ska vara spänningssatt under vintern för att hålla fukt etc borta. Själv ställer jag mig tveksam till detta. Det är finelektronik som inte utvecklar någon värme. Det är snarare lacklagret över
Ifo36: [citat] Jo det sitter ett batteri under silikonet, CR1225. Finns förklarat i någon av dom stora trådarna om works landroid
serdar100: [citat] Hej 10 år för sent med svar … Nej jag sålde den som reserv gräsklippare
gliz: Hade lyckats korsa signslkabeln under laddstationen nu verkar den inte smita men är på något som heter vilotid. Manualen förklarar inte 100 vad det betyder. Någon som vet hur det funkar.
gliz: Har köpt en begagnad meec robotgräsklippare. Den funkar som den ska ibland men ofta rymmer den. Har under dagen försökt få den att hålla sig på gräsmattan bara för att låta den göra sista klippningen för i år och testa den, före att den ska ställas in för vintern.
Nötegårdsgubben: [citat] Det är väl en sanning med modifikation. I alla fall Apples mobiler laddar numera bara till 90 % i början av nattet, sen toppar de upp det sista strax innan man vaknar. Sen är väl egentligen inte problemet att batterierna laddar fullt, utan om de står fulladdade. Så på telefoner är det en kort stund de är fulla för att sen laddas ur redan vid standby-läge när de brukas, medan
cpalm: [citat] Funkar inte alls skulle jag vilja säga. Märker inte att den gör någon som helst nytta vad gäller löv. Tyvärr. Vi tar in våran när löven börja falla ordentligt.
Tony1979: [citat] Hej Anders har du köpt och testat blylackar från biltema till worx landroid 1.0 första modellen hur gör man då kopplas de ihop med det gamla urladdade batteriet? Förstår inte riktigt, köpte original batteri men har slutat fungera efter typ 2 månader och det var dyrt så tänkte på blylackar som du skrev
Lenkan1: Tjenare. Håller på och bökar med en meec maskin. Den laddar inte, och indikatorlampan blinkar rött och blått och slingan är hel! Har även testat med en mindre slinga, typ 10m, samma fel. Det jag undrar är: Vad är det för en klump efter nätaggregatet? Den som pinnen pekar på! Jag tror att det är kortis i den. Jag får ut 32v från själva nätdelen, när jag sedan stoppar i sladden
tttomten: Jag hade batterifel och vill minnas att det var den koden som jag fick. Bytte batteri, kolla bara så du får rätt batteri till den mjukvaran du har.
nivv: [citat] Nejnej, såklart inte. Tog som sagt bara av knivdisken. Ska lämna iväg den idag!
David Dubow: [citat] Jag valde Gardena! Supernöjd. Och ännu mera nöjd då jag insett att det är 100% en husqvarna. Så köp Gardena och få en husqvarna. /David