10 424 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
hitta kabel till robotgräsklippare
Sida 1 av 2
Googlade efter en bra begränsningskabel till robotgräsklippare.
Hittade denna sida : https://trädgårdsmart.se/begransningskabel-till-robotgrasklippare/
Tyckte säkerhetskablen verkade vara ett väldigt bra alternativ, då man i längden kanske slipper att kablen går sönder till och från.
Mitt problem är att hitta vad det är för märke, så man kan beställa kablen så billigt som möjligt. Sidan som jag hittade verkade det som att man kan beställa kablen, men det står inget pris och hur man köper den.
Någon som vet vart man kan köpa kablen?
Hittade denna sida : https://trädgårdsmart.se/begransningskabel-till-robotgrasklippare/
Tyckte säkerhetskablen verkade vara ett väldigt bra alternativ, då man i längden kanske slipper att kablen går sönder till och från.
Mitt problem är att hitta vad det är för märke, så man kan beställa kablen så billigt som möjligt. Sidan som jag hittade verkade det som att man kan beställa kablen, men det står inget pris och hur man köper den.
Någon som vet vart man kan köpa kablen?
Det finns ingen fördel med en koaxialkabel för slingan. Jag har för mig att företrädaren för sidan posta reklam förtäckt till ett inlägg. Hela upplägget tycks vara att få folk att köpa en dyr kabel med hjälp av floskler. Köp brun 1,5mm^2 FK. Klart billigast och funkar minst lika bra.
Funderar på det också. Kollade precis på Nexan FQ 1,5mm2 och den har 12,1 ohm/km.
Kollar man FQ 2,5 har de 7,41 ohm/km.
Tittar man på deras gräsklipparkabel RQ 1 FT SKOGSGR GRÄSKL B300 så har den 20 ohm/km.
Tar man Grimsholm green premiumkkabel så ligger den på 19,8 ohm km.
Sista som jag har kollat är Grimsholm green premium HD som har 12,2 ohm km.
Så frågan är hur många år en FQ kan ligga i marken? Hade jag vetat att den håller i över 10år så är det mer lönsamt att köpa FQ än att köpa premium kablen som har 10års garanti
Kollar man FQ 2,5 har de 7,41 ohm/km.
Tittar man på deras gräsklipparkabel RQ 1 FT SKOGSGR GRÄSKL B300 så har den 20 ohm/km.
Tar man Grimsholm green premiumkkabel så ligger den på 19,8 ohm km.
Sista som jag har kollat är Grimsholm green premium HD som har 12,2 ohm km.
Så frågan är hur många år en FQ kan ligga i marken? Hade jag vetat att den håller i över 10år så är det mer lönsamt att köpa FQ än att köpa premium kablen som har 10års garanti
Väljer jag FQ så har jag en 200m rulle 2,5mm2 som hade blivit väldigt bra med ohm en.
Har fått för mig att det kanske gör skillnad på hur bra robotgräsklippare känner av kablen beroende på hur mycket ohm kablarna ligger på.
Har fått för mig att det kanske gör skillnad på hur bra robotgräsklippare känner av kablen beroende på hur mycket ohm kablarna ligger på.
Ja ägaren till den sidan postade i några trådar, som förtäckt reklam, allt blev raderat.
Jag skulle aldrig köpa ”koax”kabel till klipparen,.
Om du vill lägga extra pengar på utrustning till klipparen så är det i så fall överspänningsskydd för att koppla mellan slingan och basstationen, tex https://elrond.se/produkter/overspanningsskydd-for-robotgrasklippare/
Jag skulle aldrig köpa ”koax”kabel till klipparen,.
Om du vill lägga extra pengar på utrustning till klipparen så är det i så fall överspänningsskydd för att koppla mellan slingan och basstationen, tex https://elrond.se/produkter/overspanningsskydd-for-robotgrasklippare/
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Koaxialkabel förstår jag inte hur det var tänkt att funka i detta fall, dessa har en skärm till att börja med... vilket lär begränsa möjligheterna för roboten att känna av magnetfältet runt kabeln om skärmen jordas. Eller skulle signalen kopplas på skärmen... ?
Vanlig FK kan funka men nackdelen är dels att plasten inte är helt fukttät, dels att ledarna är naken koppartråd, dels att ledarna är rätt ledigt packade i plasthöljet - tillsammans gör det att livslängden i fuktig mark blir sämre pga fuktinträngning och oxidation/ärgning vilket leder till bekymmer på sikt. Känner inte till hur länge det typiskt kan hålla sig utan problem men jag gissar några år beroende på omständigheterna (vet någon mer exakt?).
"Riktig" kvalitetskabel för klipprobotar har förtennade koppartrådar som är ingjutna i ett hölje av en plastsort som inte släpper igenom fukt. Gör man skarvarna efter konstens alla regler så håller installationen mycket länge om den får vara i fred från sabotage.
Vanlig FK kan funka men nackdelen är dels att plasten inte är helt fukttät, dels att ledarna är naken koppartråd, dels att ledarna är rätt ledigt packade i plasthöljet - tillsammans gör det att livslängden i fuktig mark blir sämre pga fuktinträngning och oxidation/ärgning vilket leder till bekymmer på sikt. Känner inte till hur länge det typiskt kan hålla sig utan problem men jag gissar några år beroende på omständigheterna (vet någon mer exakt?).
"Riktig" kvalitetskabel för klipprobotar har förtennade koppartrådar som är ingjutna i ett hölje av en plastsort som inte släpper igenom fukt. Gör man skarvarna efter konstens alla regler så håller installationen mycket länge om den får vara i fred från sabotage.
Skärmen funkar på elektriska fält. Men den påverkar knappast magnetfält. Så det kommer att funka även med den sladden.
Är det någon som fått problem med oxid i enFK? Det låter långsökt.
Är det någon som fått problem med oxid i enFK? Det låter långsökt.
Jag hjälpte i går min granne att söka fel på begränsningsslingan till en husqvarna robotklippare.Felet var att det kommit fukt i kabeln och den oxideratat så den var dubbelt så grov så det där med att den är förtennad hjälper inte.dessutom hittade vi massvis med torrsprickor på flertalet ställen. Kabeln tål helt enkelt inte solljus.Så det är nog inte värt att köpa dessa dyra kablar det duger nog lika bra mer vanlig FK eller RK som är mycket billigareH Harald Blåtumme skrev:Koaxialkabel förstår jag inte hur det var tänkt att funka i detta fall, dessa har en skärm till att börja med... vilket lär begränsa möjligheterna för roboten att känna av magnetfältet runt kabeln om skärmen jordas. Eller skulle signalen kopplas på skärmen... ?
ärt
Låter som att det blir Fk. Bättre värde och tydligen lika dålig kabel i marken. Frågan är om premium kablen är bättre i mark? Kan ha varit standard kablen som låg på marken hos din granne.K Kent B. skrev:Jag hjälpte i går min granne att söka fel på begränsningsslingan till en husqvarna robotklippare.Felet var att det kommit fukt i kabeln och den oxideratat så den var dubbelt så grov så det där med att den är förtennad hjälper inte.dessutom hittade vi massvis med torrsprickor på flertalet ställen. Kabeln tål helt enkelt inte solljus.Så det är nog inte värt att köpa dessa dyra kablar det duger nog lika bra mer vanlig FK eller RK som är mycket billigare ärt
Ända som är i närheten av 2,5mm2 FK i ledningsförmåga är Grimsholm green premium HD. Och den hittar jag bara 700m för 3000kr. Lite mycket pengar om man inte har en stor gräsmatta.
https://www.hornbach.se/shop/Signalkabel-GRIMSHOLM-GREEN-Premium-HD-700m/10273048/artikel-detaljer.html?wt_mc=se.paid.price_search_engines_portals.pricerunner.alwayson_assortment.gar.product…
Samt som du skrev att kablen förmodligen inte tål solljus. Det kan jag tänka mig. Tänkte gräva ner min kabel.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 291 inlägg
Jag var inne på "sol" kabel. Den finns i 2,5mm2 och är gjord för att både klara UV och nedgrävning.
Blev dock standard "Alko" slingkabel till FK pris när Bauhaus hade rea.
Blev dock standard "Alko" slingkabel till FK pris när Bauhaus hade rea.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
FQ är väl polyeten och den är vattentät.
Men vanlig FK håller i många år, hur många vet jag inte, min har bara legat i 7-8 år.
Protte
Men vanlig FK håller i många år, hur många vet jag inte, min har bara legat i 7-8 år.
Protte
Så, med andra ord borde FK fungera bra. Tror inte någon annan kabel håller längre än 30år.E etompau skrev:
Så kör man med den nya FQ istället för gammal FK så borde det hålla ännu längreprototypen skrev:
Frågan är vad man ska välja?
Hej!
Lånar tråden lite då jag är lite sugen på en robotgräsklippare(klarar den parkslide?
).
Sladden som den känner av, finns det några krav(tjocklek, max längd mm?) och hur många ledare ska det vara(2 st plus minus eller bara 1). hur kopplas den in på båda sidor eller när man dragit klart kan man lämna den där eller ska båda delar in i bas stationen?
hur långt ska den grävas ned, 1 cm 1 dm, 1 meter, 1km? om jag skaffar en hoppas jag att jag kommer undan med att skrapa en "ränna" med en mejsel och sedan trycka ned kabeln där.
hur många meter kabel med följer klipparen, eller kommer den utan kabel? är det en vanlig kabel så kan kan förlänga den lätt genom lödning? moderna hörlurs kablar är doppade i färg(eller något) så vill man löda dom får man först skrapa av dom med sandpapper, fördelen är att det bara är en ledare, värre med flera hundra ledare.
Lånar tråden lite då jag är lite sugen på en robotgräsklippare(klarar den parkslide?
Sladden som den känner av, finns det några krav(tjocklek, max längd mm?) och hur många ledare ska det vara(2 st plus minus eller bara 1). hur kopplas den in på båda sidor eller när man dragit klart kan man lämna den där eller ska båda delar in i bas stationen?
hur långt ska den grävas ned, 1 cm 1 dm, 1 meter, 1km? om jag skaffar en hoppas jag att jag kommer undan med att skrapa en "ränna" med en mejsel och sedan trycka ned kabeln där.
hur många meter kabel med följer klipparen, eller kommer den utan kabel? är det en vanlig kabel så kan kan förlänga den lätt genom lödning? moderna hörlurs kablar är doppade i färg(eller något) så vill man löda dom får man först skrapa av dom med sandpapper, fördelen är att det bara är en ledare, värre med flera hundra ledare.