Robotgräsklippare
Cahlis: [citat] Det kan ju funka att lägga guidekabeln litle snett för att kompensera, men svårt att få det helt bra. Hade samma problem i början, det visade sig att det var begränsningskabeln som låg för nära stationen och påverkade. På bilden står laddstationen snyggt men begränsningskablarna kommer ju väldigt nära, speciellt närmast tornet. Prova att flytta fram stationen en meter o
etompau: Har du kollat batteristatus (spänning/laddström) i klipparens meny? Långt tryck på 0, kolla att den tar laddström när den står i laddaren.
micked99: Kolla om du har råkat få på ECO läge, stäng isf av det. /Mikael
etompau: En granne köpte för något/några år sedan en Stihl. Mer eller mindre katastrof, ofta driftstopp på gräsmattan kombinerat med kraftigt missljud under klippning. Efter flertal rep.försök byttes maskinen, som nu tycks fungera.
tensiden: [citat] Yes. Och även köra ut. Klipparen kör antingen ut slumpat från laddstationen eller följer guiden ut till ett visst avstånd och börjar klippa där. Det för att du skall kunna "tvinga" fram att den åtminstone börjar klippa längst bort på framsidan exempelvis. När batteriet sen börjar ta slut och klipparen vill hem och ladda börjar den söka efter guidekabeln. När den hittat
RalleB: Sök på Lyfco på forumet och på nätet.. Mitt råd till dig är att lämna tillbaka den så snart du kan, om du köpt den ny dvs. Passa även på att googla på deras återförsäljare Outl1… Finns ingen anledning att köpa lyfco för de pengarna när de finns andra klippare för snarlika pengar som funkar tusen gånger bättre.
Onsalakorven: Hej, Min signalenhet till klipparen (Stiga Autoclip 520 2012) verkar ha gett upp... det råkar inte vara någon som har en liggandes? Alternativt om det är något som går att laga!
Onsalakorven: Hej! Om någon undrar så skulle svaret på denna frågan kunna vara den 20A säkring som sitter på kretskortet inne i klipparen. Min gick nyligen och betedde sig precis så som TS beskrivit! På ett annat ämne så verkar signalenheten till min klippare (Stiga Autoclip 520 2012) ha gett upp... det råkar inte vara någon som har en liggandes? Alternativt om det är något som går att laga!
Onsalakorven: Hej! Bumpar tråden lite! Min signalenhet till klipparen (Stiga Autoclip 520 2012) verkar ha gett upp... det råkar inte vara någon som har en liggandes? Alternativt om det är något som går att laga!
Toppalua: Du kan lägga slinga runt alla träd och planteringar så går inte roboten dit.
InsidersUnited: [citat] Kan (?)handla om att de ofta har andra grässorter, floridagräs eller bermudagräs är ju väldigt grovt.
eobet: Tack för snabbt svar. Då får vi väl ha lite mer tålamod här och se hur det ser ut om en vecka.
cpalm: Smaken är väl som baken, men jag tycker det verkar ruskigt opraktiskt att hålla på och kånka roboten fram och tillbaka. Skulle aldrig välja en sådan lösning själv. Annars har väl åtminstone alla Automower-modeller stöd för biyta(?) Återstår alltså två maskiner om det verkligen inte går att ordna en passage. Tyvärr blir det ju en väldigt dyr lösning. Vad är hindret? Hur tar
Grävnisse: Hej. Köpte i fjol en Wr 142 och installerade den. Allt har funkat klockrent. Jag tog in den i höstas och rengjorde lite lätt och ställde den på arbetsbänken över vintern. När jag nu försökt dra igång den har jag stött på följande problem. 1. Den startar inte längre på ON/OFF-knappen, utan på START-knappen. 2. START-knappen är den enda knappen som fungerar 3. I och med detta kan
Nötegårdsgubben: Om möjligt skulle jag göra den smala tungan in i gräsmattan till en ö, så att guiden kan gå ner hitom den, sen upp igen nära häcken för att fortsätta bort längs häcken på bortsidan av huset. Går inte det ser det ovanligt svårlöst ut med en guide, men då skulle jag chansa på att roboten hittar själv till andra sidan huset och dra ner guiden före tungan.
roffe99: Tack för era svar! Och jo det stämmer, jag var lite snabb att skriva 1000 tidigare, tomten är på 1000, men klippytan ligger på runt 700.
Christian Simonson: [citat] Ser ut at vara den nyare modellen, men det stämmer... Jag skruvade isär min laddstation och där kunde jag se en röd/svart sladd till matningen: Helsvart = minus Svart med vit markering = plus
Dilato: Hittade detta när jag kollade runt. https://batteridoktorn.se/butik/us18650vtc5a/ http://tna.se/husqvarna-automower/laga-batteriet-istallet/ https://www.byggahus.se/forum/threads/automower-320-330-teknisk.254630/ Det finns enligt den tekniska manualen en procedur man ska göra, batterikapacitetstest. 1. Eine Überprüfung der Batteriekapazität erfordert eine vollständige Entladung der
etompau: 4-5 år brukar batteriet hålla. Du märker att det är på upphällningen genom kortare och kortare klipptid.
cpalm: [citat] Har för mig vår slinga ligger runt 7Ω och jag skulle gissa att det är 5-600 m med som sagt HQ:s vanliga standardkabel + en hel del skarvar här och där. Gissar att du har en skada på kabeln helt enkelt. Jag skulle inte välja kabel utifrån resistans/m utan utgå från att du med god marginal kan dra maxlängden med samtliga kabelvarianter utan att resistansen är ett problem. Välj
Robert-san01: [citat] Finns bättre. Stora problematiken jag ser med FQ/FK är att den inte är förtennad och oxiderar snabbt om det kommer in fukt. Jag skulle ta vanlig flexslang av lite bättre kvalitet som skydd. Den tål rätt mycket.
Molle57: Soory glömde svaret på Wifi problemet, förra ägaren hade ej av installerat appen. // Peter
Husfixardoktorn: Hej! Jag går i tankar om att köpa robotgräsklippare till min tomt. Gräsytan är totalt 2000 kvm och ganska komplicerad ändå med några trånga korridorer och lutningar, se bild. Det är sluttande tomt men gräsmatten är gjord i 3 etager med brantare stigningar mellan dessa. Där det inte står angivet lutning är det platt eller upp till ca 10 %. Ni med erfarenhet av Stihl iMOV RMI 632,
Husfixardoktorn: Dammar av denna tråd igen då jag är inne på samma frågeställning. Själv har jag en ca 2000 m2 gräsyta inte särskilt komplex men ganska brant (som brantast 38 %) och har därför tittat på båda dina alternativ som du nämner. Nu är jag nyfiken om du köpt någon och vilken valet föll på? :)
hahalj: [citat] I manualen står det så här: [bild] så jag tycker att så länge som man följer den anvisningen så borde det fungera... hakade upp mig på att de skriver att ytan ska vara cirkulär, men men... jag lägger tråden med vinklar >90 grader så räknar jag med att det funkar
eanders: [citat] Kan vara brytaren på luckan över knappsatsen, har bytt den 2 gånger på 10 år.
cpalm: [citat] Vi har också en stor trädgård i förändring (om än inte nyanläggning). Visst är det lite småbökigt att ändra slingan hela tiden, men inte så farligt. En faktor är om man gräver ner slingan i marken eller inte - det är mycket enklare att ändra om den ligger ovanpå backen. Så det kan vara något att tänka på (även om det är lämpligt att gräva ner den där den ligger
Dilato: Dra eltejp runt nålhålen så löser det sig. Vill du lyxa till det kan man använda smältlim :D
juanxxx: Rännplattor känns som en enkel lösning. Behövs någon speciell vinkel eller bara att det lutar något?