Robotgräsklippare
Linda Andersson1: Hittade en gammal 3M-skarv på ett ställe som var dålig (300 ohm)…bytte den o har nu GRÖN signal! Äntligen. Hoppas nu att allt funkar strax!
Carina Blönnigen: Behöver en bruksanvisning till Lyfco e1750
Jan Wallander1: Var där, men man ville inte befatta sig med dessa batterier. Har redan beställt ett nytt från out1 fast dem är dyra, mitt har jag haft sen 2019
legion: Jag har kört min 330x med GPS-navigering sedan 2013. Funkar hur bra som helst trots komplex tomt.
etompau: Det sitter lager för klippdisk och hasplåt, kanske behöver dessa bytas. https://www.gplshop.se/dokument/bibliotek/Image/Reservdelar-Automower/Gardena-R160/IPL-Gardena-R160-2013.pdf
Alfonsg007: [citat] Löste du problemet? Har precis samma problem. Fick enheten utbytt av husqvarna men den nya roboten har också detta problem och fungerar inte.... Guidekabeln ligger helt rätt och Husqvarna/gardena kunde återskapa felet och sa att det var fel på slingkretskortet på den förra jag skickade in.
Höghus: Jag har skarvat i med vanlig elkabel på ett ställe, funkat bra i kanske 5 år. Husqvarna har tydligen dragit ned på kvaliteten, originalkabeln jag lade för typ 10 år sedan är fortfarande fräsch. Tom där solen kommit åt. Lägg gärna en rynka med 1dm extra kabel med några meters avstånd. Bra att ha när det blir kabelbrott så slipper du göra två skarvar. /Höghus
Fred vom Jupiter: Jag tänkte också börja installera min robot Karl innan de sista stensättningarna är klara. Annars tror jag att jag aldrig kommer att kunna starta den eftersom anläggningsjobben bara blir fler ju mer jag planerar.
JohanLun: [citat] Tack, det var så min övre bild var tänkt att tolkas (dvs att antingen röd eller grön var inkopplad). I det nedre förslaget så kommer ju äppelslingan inte vara strömsatt när man kopplar in blockern, det blir ju bara en "ring" med samma potential på båda sidor. Men kanske är det nån slags antenn denna slinga, jag har inte riktigt fattat hur det funkar... Landxcapen har ju inga
Sixten3685: Jag behöver en uppdatering av lyfco e1750 appen var hittar man den?
Saken87: Detta har nu löst sig men för att ”slippa” lägga ut extra pengar då försäkringsbolag täckte 70% så fick jag en likande fast ny modell hos min lokala försäljare. Min tidigare var en gardena sileno 1300+, denna finns inte längre kvar utan det finns bara den större 1600 versionen som är något dyrare och för att få ut en ny gratis så fick jag nöja mig med en sileno life 1250.
Nötegårdsgubben: Jag skulle välja en liten Husqvarnavariant. 105 eller motsvarande Gardena eller McCulloch. De tickar och går, vilket jag som har långt till landet värderar högt. Förstår dock om de prisar ut sig.
Christoba11: [citat] Hej igen Tack för tipset. Vår robbotgräsklippare går på vårt landställe och börjar rasa. Hsr en åkgräsklippare där också och detta är ett komplement. Låter osäkert med dina maskiner då du inte vet status mm. Lycka till med dina trix och fix.
Nodas: [citat] Var bara tvungen att ta upp denna gamla tråden. Jag hade precis liknande problem som jag höll på att felsöka idag och med googles hjälp så hittade jag denna tråden. Tack för att du skrev ut din lösning, det verkar ha löst saken för mig också!!
Dsl: Min Gardena R50 är inne på 7:e säsongen med bara knivbyten. Batteriet håller fortfarande för ganska långa klippsessioner, men så har jag bara 2-300m2 gräs så den går inte så hårt.
pacman42: [citat] Börja med att byta kod, det återställer vissa saker.
pacman42: [citat] Jag har hjulspår längs med guiden på min gräsmatta då jag har för smala passager (1,5m) på ett par ställen för att ha maximal bredd på slinga och begränsning. Jag skall spräcka lite berg i höst så att jag kan bredda en av passagerna och då skall jag kunna öka hur nära guiden som klipparen kör. Klipparen hittar inte hem om den följer begränsningen idag, passagerna är
Henrikd75: [citat] Jag gjorde klar övergången just innan semestern och hann egentligen inte testa den så mycket innan. Men när vi kom hem var det klippt på båda sidorna :-) Jag gjorde stensättningen ca 80 bred för att inte klipparen ska köra av stenarna så mycket. Avstånd mellan begränsningskablarna är ca 70 cm. Guidekabeln något åt ena sidan pga att klipparen har kabeln på sidan om sig när
Bob73: [citat] Japp, det är ett piratbatteri skulle jag tro. Tror att jag är något på spåren. Har rengjort bleck utan effekt. Tittade till en gammal lagning på lågströmskabeln och då gick laddströmmen upp till 750mA. Får nog bli en helt ny lågtrömskabel. Skall laddströmmen gå ner under laddcykeln eller ligger den kvar på 1000mA till laddningen är klar ?
agilan: Hej, jag har ett problem med min robotklippare Gardena sileno 1000 som inte vill gå igång och den visar lyft i dsplayen när övre kåpan är på men krocksensor aktiv när kåpan är av, kan inte se något och det finns inget grås elle annat som stör så jag undrar om det kan var kretskortet som felar
Matt23: Verkar inte gå på en R600, eller är det någon som uppdaterat firmware på den? Och såklart, i så fall hur ;)
Mackeiola: Hej! Fick du någon lösning på detta? Verkar ha samma problem. Är ström fram till transformatorn, men efter den är det dött
Johnny Åberg: [citat] Vi bytten in den mot en annan P7 som också slutade efter ett tag. Ringde supporten som gissade på att det var moderkortet. I samband med det så läste vi om Huskvarnas problem med kass kretskort på väldigt många av sina klippare och återkallat dem. Gissar att det var samma problem med de två P7 som vi köpte. Därför åkte svärfar tillbaka och bytte även den andra, och denna
Anonymiserad 433451: Hus till robotgräsklippare, 84 x 76 x 57 cm | Clas Ohlson https://www.clasohlson.com/se/p/31-9012?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google%20surfaces&gclid=CjwKCAjwo4mIBhBsEiwAKgzXOO-VptXv_J6-fi9aWzg_MDTt-emDdMOQ3EiOZgInrwEvpJIP-BxC4hoCcs0QAvD_BwE
etompau: Kolla slingsignalerna genom "quick-menyn", håll ner 0 några sekunder. [bild]