Hej! Har en Gardena Sileno Life Lona 700. Undrar om nån här duktigt på kabeldragning, Har försökt rita hur jag tänkt, det grå i trädgården är en grusgång. Som jag förstått så ska kabeln ligga 30CM tomtgräns och 30CM ifrån huset. Men jag har små passager som är på 60-70CM. Tycker inte bruksanvisning var så tydlig för hur man går på sånna små ställen, drar jag kabeln 30CM ifrån vardera håll känns den som att gräsklipparen kommer att flippa, eller ? Och vill lägga ut plattor över grusgången nånstans så han kan passera, mitt förslag är vid ingången till trädgårdslandet, samma sak där, jag har hört att det ska räcka med en passage som är 60 CM men ska man då bara lägga kabeln i mitten ? Tack på förhand
Avståndet mellan beg.kabeln och föremål etc beror på höjden på hindret.
Väggar etc på ett hus, då läggs kabeln med 35 cm avstånd.
Vid övergång mellan gräs och plattor, där plattorna ligger i nivå med gräs så kan kabeln ligga under plattorna, då kör klipparen ut en bit över plattläggningen.
Du skriver att det är grusgångar i din trädgård, då får man vara lite mer observant, då klipparen kan skadas om knivdisken slår i gruset.
Du har många småytor på tomten, dessa är inte direkt optimala att klippa med en robot.
Hur har du funderat omkring dragning av guidekabeln?
När guidekabeln går i en korridor med beg.kabel, så krävs det ett min.avstånd på 30 cm mellan guide och beg.kabel.
Klipparen går alltid på vänster sida om guiden sett in mot laddstation, därför ska avståndet på denna sid och mot beg.kabel göra så stort som möjligt. Detta för att undvika spårbildning i gräsmattan.
Väggar etc på ett hus, då läggs kabeln med 35 cm avstånd.
Vid övergång mellan gräs och plattor, där plattorna ligger i nivå med gräs så kan kabeln ligga under plattorna, då kör klipparen ut en bit över plattläggningen.
Du skriver att det är grusgångar i din trädgård, då får man vara lite mer observant, då klipparen kan skadas om knivdisken slår i gruset.
Du har många småytor på tomten, dessa är inte direkt optimala att klippa med en robot.
Hur har du funderat omkring dragning av guidekabeln?
När guidekabeln går i en korridor med beg.kabel, så krävs det ett min.avstånd på 30 cm mellan guide och beg.kabel.
Klipparen går alltid på vänster sida om guiden sett in mot laddstation, därför ska avståndet på denna sid och mot beg.kabel göra så stort som möjligt. Detta för att undvika spårbildning i gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara