Sonen har köpt ett nytt hus, där det fanns en Husqvarna robotgräsklippare tidigare. Men nu har han redan en från sitt gamla hus. Det är inte samma sort. Frågan är nu om hans gamla klippare fungerar med den slinga som finns nergrävd, eller om han måste köpa en Husqvarna robot, alternativt gräva ner en helt ny slinga till sin befintliga klippare.

R
K Kristina J skrev:
Sonen har köpt ett nytt hus, där det fanns en Husqvarna robotgräsklippare tidigare. Men nu har han redan en från sitt gamla hus. Det är inte samma sort. Frågan är nu om hans gamla klippare fungerar med den slinga som finns nergrävd, eller om han måste köpa en Husqvarna robot, alternativt gräva ner en helt ny slinga till sin befintliga klippare.
Begränsningslingan bör fungera. Eftersom det varit en HQ installerad tidigare så kan det finnas en sk guidekabel också som nog inte går att använda. Den kan nog bara ligga kvar oanvänd men måste kanske kopplas ur där den är ansluten till begränsningskabeln.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Begränsningslingan bör fungera. Eftersom det varit en HQ installerad tidigare så kan det finnas en sk guidekabel också som nog inte går att använda. Den kan nog bara ligga kvar oanvänd men måste kanske kopplas ur där den är ansluten till begränsningskabeln.
Tack för svar

P
Bara att koppla in.
Bör inte ens behöva koppla av guiden för den får ju ingen signal om den inte är kopplad i en station.

R
Rkarlsson skrev:
Bara att koppla in.
Bör inte ens behöva koppla av guiden för den får ju ingen signal om den inte är kopplad i en station.
Den får begränsningssignalen så jag skulle inte vara tvärsäker på att den inte kan störa.

R RoAd skrev:
Den får begränsningssignalen så jag skulle inte vara tvärsäker på att den inte kan störa.
Nej, guiden får ingen signal. Signalen går genom den slutna kretsen, inte genom en kabel som bara är ansluten i ena änden.

Det går med andra ord utmärkt att bara koppla in den nya klipparen. Är det en Gardena går det också att använda guidekabeln.

Det enda som kan vara problematiskt är om begränsningskabeln är dragen på ett sätt som gör att roboten inte kan följa den tillbaka till laddstationen. Husqvarna (och deras dotterbolag) använder främst guidekabeln mitt i gräsmattan för att hitta tillbaka. Det kan göra att man ibland drar begränsningskabeln på ett sätt som är olämpligt för andra märken. Men det är bara att koppla in och prova!

R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, guiden får ingen signal. Signalen går genom den slutna kretsen, inte genom en kabel som bara är ansluten i ena änden.
Den har elektrisk kontakt med begränsningssignalen så i någon form finns den även i guiden även om det är en mycket lägre nivå. Jag skulle ha det i åtanke om något beter sig märkligt. Speciellt i närhet av anslutningspunkten.

Men vi är egentligen överens, jag vill bara inte lika kategoriskt avfärda det :)

P
R RoAd skrev:
Om den ligger nära begränsningen kan den nog störa. Men jag ser inte att den kan störa riktigt annars om det inte är inkopplat. Det är enkelt att testa. Funkar de inte så är det bara att klippa om man hitta var man kopplat ihop det.
Men jag hade testat först.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Tack för alla svar! Nu har jag betydligt mer att gå på och att testa! TACK

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.