5 113 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Modifiera robotklippare
Tjena! När det jag skulle köpa på biltema inte fanns så blev det spontant en klippare ist. Så modellen blev en RM 1000 och så lite extra tråd o bröte till det. Överlag sköter den sig fint och hinner med de nästan 1000m2 
Men nu till funderingarna, blev både förvånad och lite besviken på den pluttiga klippbredden 18cm. Min första tanke va att göra egna lite längre rakbladsknivar, öka på 20mm och alltså få bredden 22cm. Borde ju inte öka på belastningen ngt märkvärdigt varken på motor, lager nu när mattan är nedklippt och bara underhålls?
Sen vill jag sätta en liten skärm/skydd mellan rotorn och sensorn för slingar i fram. Den sitter lite dumt till och när den klipper i dagg/regn så byggs det på gräs där och den tappar kontakt med tråden.
Sen uppgradera ah i batterier men de kan vi ta senare. För är det möjligen vanliga 18650 3,7v celler i den tro? 28v och 2,8ah(?) original har jag för mig.
Tacksam för input och idéer
Mvh// Mashen
Men nu till funderingarna, blev både förvånad och lite besviken på den pluttiga klippbredden 18cm. Min första tanke va att göra egna lite längre rakbladsknivar, öka på 20mm och alltså få bredden 22cm. Borde ju inte öka på belastningen ngt märkvärdigt varken på motor, lager nu när mattan är nedklippt och bara underhålls?
Sen vill jag sätta en liten skärm/skydd mellan rotorn och sensorn för slingar i fram. Den sitter lite dumt till och när den klipper i dagg/regn så byggs det på gräs där och den tappar kontakt med tråden.
Sen uppgradera ah i batterier men de kan vi ta senare. För är det möjligen vanliga 18650 3,7v celler i den tro? 28v och 2,8ah(?) original har jag för mig.
Mvh// Mashen
Avståndet mellan knivarna och ytterhöljet är en säkerhetsdetalj för att skydda fötter och djur. Du kan aktivera regnsensor genom att stänga av klipparen, sen hålla in 10h samtidigt som du sätter på klipparen med huvudströmbrytaren tills du hör ett långt pip. Om du uppdaterar mjukvaran till den senaste så försvinner problemet med att den tappar signal när det regnar.
Tack för utförliga och vettiga svar GRV4 Jag fattar att det har en hel del med säkerhetsavstånd m.m att göra. Men 4cm extra på en maskin som är typ... 40cm borde ändå ge tillräckligt med marginaler. Regnsenorn är nog inte aktiverad och det vill jag inte heller. Däremot så tappar den signal när det blir närmare 1cm tjockt lager på just givaren. Så vill bara ha ngt som hindrar gräset från att stänka fram och bygga på över givaren.
Toppen! Hittade 4ah för 1500:- laddtiden blir ju längre oxå men som det är nu så går mycket batteri o tid på att följa slingan (ca300m) tillbaks till laddstationen.
Toppen! Hittade 4ah för 1500:- laddtiden blir ju längre oxå men som det är nu så går mycket batteri o tid på att följa slingan (ca300m) tillbaks till laddstationen.
Nej det är ju valfritt om man vill ha den extra säkerheten. Det där gräslagret har ingen betydelse. Uppdaterar du mjukvaran försvinner problemet med att den tappar signal helt och hållet. Den kan klippa i spöregn utan problem då. 
Tycker det största problemet är att den är så låg i skalet.M MasHen84 skrev:Tjena! När det jag skulle köpa på biltema inte fanns så blev det spontant en klippare ist. Så modellen blev en RM 1000 och så lite extra tråd o bröte till det. Överlag sköter den sig fint och hinner med de nästan 1000m2
Mvh// Mashen
När den ska vända runt hakar den i gräsmattan och fastnar.
Någon som har samma problem och löst på något vis ?
Jag sågade bort i plastkåpan, ett par cm i framkant.J Jogöwa skrev:
Nu går den fritt och stannar nästan aldrig på samma vis som förut. Men man får väl överväga säkerheten, kan ju vara nåt som hamnar under som inte skulle hamnat där om kåpan var intakt.
Ok, såg att det fanns en gummilist (stötfångare?) som man skulle kunna testa plocka. Får testa det.L Lkpgjonte skrev:
Klicka här för att svara