Är det någon som vet ifall det finns GPS Tracker som kan ansluta till Wifi? Det verkar som att alla kräver SIM-kort. Men jag vill ha en som kan skicka gps-position var 5/10 sekund via wifi.
(Den ska monteras på robotklipparen, så den kommer att ha wifi hela tiden)

Så ifall den har kört fast så kan jag se det i nån app eller google maps, eller liknande.

P
K kebab skrev:
Är det någon som vet ifall det finns GPS Tracker som kan ansluta till Wifi? Det verkar som att alla kräver SIM-kort. Men jag vill ha en som kan skicka gps-position var 5/10 sekund via wifi.
(Den ska monteras på robotklipparen, så den kommer att ha wifi hela tiden)

Så ifall den har kört fast så kan jag se det i nån app eller google maps, eller liknande.
Går att fixa med en GPS dongle med USB kopplad till någon Raspberry/Arduino microcontroller och lite programmering.

Det finns en hel del trackers som använder WiFi, men en stor nackdel med just WiFi är strömförbrukningen.
Du får nog räkna med att ladda den varje vecka.

Ska du bara veta om den fastnade så hade jag satt en magnetkontakt på laddaren.

P
Hannuse Hannuse skrev:
Det finns en hel del trackers som använder WiFi, men en stor nackdel med just WiFi är strömförbrukningen.
Du får nog räkna med att ladda den varje vecka.
Fast i TS's fall ska trackern sitta på en robotgräsklippare som antagligen strömförsörjer trackern.
Roboten får väl köra till laddstationen lite oftare.

A Alexn72 skrev:
Ska du bara veta om den fastnade så hade jag satt en magnetkontakt på laddaren.
Ja, jag tror helt ärligt att det är svårt att få till en kvalitativ lösning med en tracker.
För hur ska man få reda på att den har kört fast?
Titta i en app regelbundet?
Känns inte så lockande.
Bättre att köpa en klippare som har finesserna inbyggda från början.

Ja även vissa av de modeller som inte har GPS har riktigt bra koll på vart de är och appen hojtar till om att de sitter fast. Sedan är det ju så att de oftast fastnar på samma ställen, så man lär sig fort vart man ska leta så antingen fortsätter man förbanna klipparen eller åtgärdar problemet. I mitt fall växer det på träd, och är rätt klurigt att åtgärda, utöver fällning vilket inte är aktuellt.

Unikt namn
Är det inte precis sånt här folk har Airtags för? Batterisnåla små enheter som håller koll på saker som rör sig.

Nu rapporterar den förvisso inte själv sin position via GPS, utan förlitar sig på blåtand och att mobilenheter i närheten hjälper till att hålla koll på var enheten befinner sig.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det inte precis sånt här folk har Airtags för? Batterisnåla små enheter som håller koll på saker som rör sig.

Nu rapporterar den förvisso inte själv sin position via GPS, utan förlitar sig på blåtand och att mobilenheter i närheten hjälper till att hålla koll på var enheten befinner sig.
Och hur hjälper det TS? Visst, bra om du vill få veta positionen av din egen telefon, eftersom det borde vara positionen av den mobiltelefonen som fick kontakt med Airtagen som rapporteras.

Funkar kanske som stöldskydd bortom hemmet men inte för dess position på gräsmattan.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
En gammal Android smartphone som har GPS och Wifi, med Google maps "Share your location" aktiv?

it-snubben it-snubben skrev:
Och hur hjälper det TS? Visst, bra om du vill få veta positionen av din egen telefon, eftersom det borde vara positionen av den mobiltelefonen som fick kontakt med Airtagen som rapporteras.

Funkar kanske som stöldskydd bortom hemmet men inte för dess position på gräsmattan.
Precis. Om man sätter en Airtag på gräsklipparen och någon med en iPhone går förbi så rapporteras inte gräsklipparens position, utan telefonens.

Unikt namn
it-snubben it-snubben skrev:

Grannen hittade sitt borttappade katthalsband på vår tomt med en airtag, så jag förutsatte att den triangulerade positionen mha alla apple enheter i närheten.

Men det är ju möjligt att precisionen ändå är för låg för detta just syfte.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Grannen hittade sitt borttappade katthalsband på vår tomt med en airtag, så jag förutsatte att den triangulerade positionen mha alla apple enheter i närheten.

Men det är ju möjligt att precisionen ändå är för låg för detta just syfte.
Ja, det är ju finessen med denna pryl.
Men.....den har ingen egen GPS, så den använder telefonens position.
Så du kan säkert se att robotklipparen finns inom 100m radie på din tomt (om den får kontakt med en telefon), men det blit liiiiite trubbigt känns det som?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.