C
cpalm: [citat] Allting är relativt - det är väl bara att lyfta på plattorna och lägga dit den(?) Men ovanpå plattorna blir inget bra. Om det känns för svårt att lyfta på dem, kratsa åtminstone ur fogen så pass mycket att kabeln hamnar minst någon centimeter under plattorna så ligger den nog fint där.
72 svar · 12,2k läst
·
M
Maruder1: [citat] Allt är uppgraderat till senaste ver både mobil och gräsklippa. 👍
7 svar · 2,0k läst
M
Mikko Zeta: You probably need to change the microswitch or connector. I have had same problem when resistance gets too high on humid weather. First I had problem with connector which was conducting to wrong places. Then few years later the micro switch was the problem. Easy and cheap fix. Wires should measure about zero to 1 ohm.
4 svar · 3,1k läst
·
C
christerahl72: [citat] Jag har en över . Fick ju byta hela front sensorn .
39 svar · 31,9k läst
·
D
dali: [citat] Tack Bo! Jag plockade isär min klippare som hade exakt samma fel, och konstaterade att familjen tvestjärt flyttat in. Storebror tvestjärt hade varit på upptäktsfärd och dött kortslutningsdöden... Efter att ha läst din detaljerade beskrivning så började jag mäta. Konstaterade att jag ibland hade kortslutning mellan drain och source, och ibland inte. Skumt... Det visade sig att
25 svar · 32,2k läst
·
Antewallgren
Antewallgren: Såhär ser nyckeln ut, den saknar alltså den lilla metallgrejen. [bild]
8 svar · 4,7k läst
·
NiclasGDS
NiclasGDS: Klipparen Husqvarna AC 220 tio år gammal går nu igen efter byte av en hjulmotor men även knivdisken orsakar fel ofta nu när gräset är högt. Hittade en artikel som sa att understa silvriga plåten/Hasplåten (ej med på bild) inte ska rotera tillsammans med knivdisken. Exakt detta gör min klippare. Både den silvriga understa och den svarta knivdisken snurrar tillsammans. Lagret var
0 svar · 3,6k läst
·
W
Wip3: Hej! Jag har fått problem med vår klippare då felmedd. Lyft kommer upp, det började lite då och då under någon dag. Den kunde stanna mitt på gräsmattan och då var det bara att trycka bort felmedd. och starta den igen. En morgon så stod den still i laddaren med samma felmedd. tryckte på start så funkade den nästan hela dagen. Men nu så står det lyft och meddelandet kommer tillbaka
0 svar · 4,1k läst
P
Pligg85: [citat] Haft flera Automower och alltid servat eller bytt komponenter själv. Aldrig lämnat in den för något. Första 220 var det mycket byten på. Husqvarnas ÅF har jag inom 10 minuter och det tog en månad att fixa en motorsåg sist och då var den DOA och slutade med att jag fick en ny. Den jag köpte lokalt 2016 valde jag till connect på och de skulle ta hem och ringa när jag skulle
16 svar · 6,4k läst
M
Markarbetaren: Jag har också relativt liten matta. Köpte för 3 år sedan en Gardena robot för 7995:-. Jag är nöjd. Minsta ungen var 5 men trots kvarglömda leksaker och annat så har det mesta överlevt. Sedan ställer man ju in schemaläggning (tid, dag) när klipparen ska gå ut och då kan man ju självklart ha som rutin att ta ett varv innan och plocka bort leksaker mm. Annars fungerar väl vilken
1 svar · 942 läst
K
Kalasmacka: Jag har strul med min 230 acx (tror jag den heter). Blinkar helt plötsligt. Mitt i felsökningen lös det med fast sken igen. Nu strular det igen. Misstänker att någon glappar till när han kör in i laddaren. Ett stift sitter löst. Hade gärna öppnat upp hela skiten men tror jag gör mer skada då…
12 svar · 7,3k läst
B
Bob73: Lite uppdateringen. Efter att alla motståndmätningar och spänningmätningar var OK provade jag att göra en liten testslinga kring laddstationen. Med denna slinga blinkade det fortfarande blått. Provade även att koppla transformatorn direkt i stationen. Samma blå blinkande signal. Eftersom allt utom kortet då var testat köpte jag ett nytt kort och vips så är problemen borta. Kanske
16 svar · 5,7k läst
·
R
Ronta007: [citat] Du har spiral klippning på. När gräset är högt klipper den i spiral. Går att stänga av i inställningarna
3 svar · 2,1k läst
·
E
etompau: Dessa "cable trackers "är byggda för teleinstallationer och inte anpassade för klipparnas krav på max resistans. Vet ej hur många användare som har frågor och haft problem med detta. Det går ej att använda indikeringen från "CONT-funktionen" som intäkt för en hel slinga. Max slingresistans ca 20 ohm, Använd en enkel multimeter för kontroll av slingresistansen. Notera att du inte kan
1 svar · 1,4k läst
M
mgranbom: Ju färre kopplingar desto mindre risk för problem i framtiden. Jag hade dragit ny guide hela vägen från laddstationen till bortre änden av klippområdet. /M
6 svar · 1,5k läst
·
K
Karl-E: Det var mjukvaran, hade kommit en uppdatering som löste problemet. [bild]
6 svar · 3,7k läst
·
L
lillePer: [citat] Aha fick för mig att jag kom till ebay via länken. Såg fel. Men det innebär ju också att knappsatsen är samma till alla modellerna. Om jag kan köpa den billigaste från gpl så skiljer det ett par hundra och jag kan hämta den imorgon. Tack för hjälpen
4 svar · 1,4k läst
·
E
etompau: Viktigt är att du sätter söktiden för guide till 0 minuter, då "hugger" den direkt på guiden när den passerar över kabeln. Har du ev. 10 minuter så kan klipparen passera över guiden i 10 minuter innan den låser fast på kabeln.
6 svar · 3,3k läst
·
E
etompau: De är byggda för att kunna sitta utomhus. Det är inte optimalt att placera överflödigt kablage i direkt närhet till laddstationen, så därför är det lämpligt att montera trafon en bit från själva laddstationen/hus. Jag köpte en plastlåda, filade ut några hål i kanten för kablarna, monterade den på staketet och stoppade in trafon där.
1 svar · 1,8k läst
E
etompau: Det är nog första gången jag hör denna felbeskrivning. Det viktiga här är är om klipparen har den klipptid som är angiven i manualen/tekniska spec. Du skriver att batteritiden går i "kras", hur mycket minskar klipptiden menar du när connectfunktionen är aktiv jämfört med när den är avstängd? Spontant tor jag kortets strömförbrukningen har liten påverkan på klipptiden, det som
2 svar · 1,5k läst
D
Daveake: [citat] Den är helt grym och kan inte rekommendera den tillräckligt. Den är robust, går i ur och skur och vi har inte haft ett endaste bekymmer med den sen dag 1. Så ja, jag skulle absolut köpa samma maskin igen!
10 svar · 2,7k läst
·
C
cpalm: [citat] Ja, det "hörs" en viss skillnad före och efter, men signalen varierar också kraftigt naturligt längs slingan, där det inte är avbrott. Så det är långtifrån så enkelt man kan tro att pejla in sådana här fel. Det gäller att försöka bedöma om man får en bestående sänkning av signalstyrkan efter en viss punkt på slingan.
23 svar · 10,8k läst
·
E
etompau: 32 grader motsvarar 62% lutning, du lär inte hitta någon budgetmaskin som klarar denna lutning skulle jag säga.
1 svar · 1,5k läst
H
Husbygge15: [citat] Jag skulle i princip kunna dra kabeln så. Dock är passagen mellan a och b bara 60 cm bred med stenmurar på sidorna. Hur gör man då med begräsningskabeln och guidekabeln? Kan man få roboten att klippa även den passagen eller klipper den inte när den går längs med guidekabeln? Laddstationen får nog stå där jag har ritat in den. Vill gärna få den under altanen. Jag fick tips
6 svar · 4,3k läst
·
C
cpalm: Någon mer än vi som slutat få pushnotiser från Automower Connect (iPhone) vid stopp? Har gått igenom inställningarna men hittar inget fel där... Lite omständigt att behöva gå in i appen hela tiden och kolla om den klipper...
0 svar · 763 läst
L
LazBaz: Jag har fått ett nytt meddelande av min autoclip 520 som jag aldrig fått förut . Den stannar på vissa ställen där begränsningskabeln är dragen och i displayen står det ” utfort” ! Någon som vet Vrf den har börjat med det? Om jag startar om den så kör den några vändor men sen uppkommer detta meddelande ngn annanstans!
0 svar · 2,6k läst
G
Gunnar Johansson69: [citat] Precis så sa de hos ÅF också. Första frågan när jag lämnade in den var om jag gjort installationen själv eller om jag köpt tjänsten från dem. Tittar man i manualen är en av de första OBS-punkterna under installation-kapitlet att extra begränsningskabel i slingan absolut inte får rullas i hop som en spole. Lite längre ner att den inte heller skall korsas. Det positiva är
32 svar · 24,0k läst
·
R
RoAd: [citat] Om du inte vill ha den under får du ha den över :) In till plätten du vill ha klippt måste den. Men att försiktigt lyfta några plattor, lägga dit kabeln, och sedan lägga tillbaka stenen igen går. Jag känner några stycken som gjort så.
7 svar · 7,7k läst
·
G
gallsbo: [citat] Ok tack! Jag bor ganska långt från Jula, men jag har ett 80-tal märlor hemma som jag får offra
24 svar · 17,7k läst
·
B
Bond Vagabond: [citat] Varför gör dem den så otroligt ful?
6 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.