Jag har haft en Automower sedan 2006 och är van vid att meka med den och har genom åren bytt diverse delar. Nyligen köpte jag en reservdelsmaskin, som är en 220AC från 2009. Enda felet på den är att den har ett fel på en brytare på kretskortet.

Enkelt förklarat så är felkoden ”vänster hjulmotor blockerad” och när man plockar bort batteriet från kretskortet och för hand snurrar på vänster bakhjul, så ”hackar” hjulet. Det motsvarande högra bakhjulet rullar helt fritt när man snurrar det för hand.

Först när man kopplar bort den vänstra hjulmotorns kablar från kretskortet (det strömlösa, märk väl), så löper hjulet fritt igen och hackandet försvinner.

Själva hjulmotorn är alltså felfri och det är någon av brytarna på kretskortet som har pajat.

Efter en del läsning på nätet, så har jag fått uppfattningen att det är ett vanligt förekommande fel.

Den enkla och dyra lösningen verkar vara att byta hela kretskortet och programmera om det nya för att få koderna att stämma. En kostnad på cirka 4500 kr.

Jag funderar dock på att söka rätt på den trasiga brytaren/switchen på kretskortet och helt sonika byta den.

Frågan är bara var jag ska börja söka. Således laddar jag upp ett foto här, där jag har lagt in färgmarkeringar och bokstäver. Om någon på forumet har en aning om var switchen som styr den vänstra hjulmotorn befinner sig , så skriv gärna var på fotot den syns.

Förhoppningsvis kan denna tråd bli en hjälp även för andra Automower-ägare. Felet verkar vara vanligt förekommande, som sagt.

Mvh

• Kretskort från en Automower 220AC med färgmarkeringar och bokstäver för felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Det är inga brytare som styr motorerna utan effektransistorer.
Ibland brukar dessa sitta i en "H-koppling med 4 transistorer för att styra riktning på motorn.
Tycker mig se 8 stycken som möjligtvis kan vara inblandade (D/F, röd och gul)

Har tyvärr ej sett eller hört om någon som har fixat dessa kort.

Tack etompau, intressant.

Jag laddar upp en ny, inzoomad bild med nya färgmarkeringar och siffror.

• Inzoomad bild av ett kretskort med färgmarkeringar och numrerade sektioner.
    Skapa konto
Jag har markerat komponenterna som kan misstänkas vara involverad i motorstyrningen.
Kretskort med markerade komponenter misstänkta för motorstyrningsfel.
Skapa konto

C
De fyra komponenter som sitter på rad i orange kolumn ser intressanta ut. Går det att se någon beteckning på dessa?

Intressant! Hade en 220Ac, som inom garantitid började precis så! en hjulmotor fick detta problem, men efter de bytte motorn, så kändes skillnaden att den andra också hackade när man drog den för hand, lär väl vara likadant på 420’in som jag har idag..

@ etompau, tack för att du markerade så tydligt. Jättebra.

@ cpalm, jag har förstorat upp bilden (för jag befinner mig inte där klipparen är just nu) och på nummer 2 uppifrån i den raden så syns "236" (kan stå 238 möjligen). På nr 3 uppifrån kan det stå "653"?

Jag letade ett slag och fann en tråd som dessvärre verkar ha dött ut, utan någon direkt lösning. Kanske något matnyttigt finns i den dock:

https://www.byggahus.se/forum/threads/automower-220ac-fel-pa-moderkort.213454/

Har nu kollat närmare på moderkortet och jag laddar upp en bild med numren utskrivna på varje komponent. Efter numret på alla 8 enheter förekommer bokstäverna (ON) (skrivna i en ring).

Vidare så körde jag igenom ström från ett 1,5 volts AA-batteri och kollade med hjälp av en glödlampa som indikator för sluten krets, vilka av effektransistorerna som var öppna och vilka som var slutna. Det visade sig att samtliga i det oranga fältet var öppna (alltså 840, 838, 838, 840).
Övriga var alla i slutet läge (min lilla glödlampa lyste alltså när jag släppte igenom strömmen på varje komponent från pol till pol).

Denna reservdelsmaskin hade dåligt batteri, så jag provade även att flytta över mitt nästan nya och helt fulladdade batteri från den fungerande Automowern. Det jag lade märke till då var att displayen angav batteriets kapacitet till noll, trots att det var fullt. För det andra batteriet som medföljde denna Automower, och som alltså är dåligt men ändå tar laddning, visades också att batteriet var tomt, fastän det var fulladdat.

Med batteriet påslaget testade jag även att för hand vrida på det vänstra bakhjulet. I ett visst läge och med ytterst lite kraft på handen, så uppstår en lågfrekvent och ihållande vibration. När jag gjorde exakt samma på andra hjulet så uppstod, i motorn, den långsamma rörelse som Automowern gör när den precis lokaliserat laddstationen och påbörjar färden in till laddning.

• Kretskort med komponenter numrerade 836, 838, 840, indikerande test av effektransistorer.
    Skapa konto
Nu har det blivit islossning i frågan.

Jag dammsög nätet efter information och fann ett franskt forum, där en skribent hade samma fel.

Dessvärre nämner han inte om det gäller höger eller vänster hjulmotor.

Vi kan glömma allt vad som föreslagits och diskuterats hittills i tråden här och vi går tillbaka till bild nummer 1. Använd den som referens för orientering i kommande bilder.

Jag har rödmarkerad dom tre komponenter som fransmannen hittat fel i. Dessa är:
10R0 motstånd
http://fr.farnell.com/welwyn/asc0402-10rft10/res-couche-epaisse-10r-1-0-063w/dp/2078848

Jag har lagt min Automower på vinterförvaring, så jag kommer inte åt att felsöka komponenterna på mitt kretskort just nu, Men om någon på forumet har tankar om dom rödmarkerade komponenterna i bilderna styr höger ELLER vänster hjulmotor, så kommentera gärna.

Den totala kostnaden för dessa komponenter verkar vara under 50 kr.

Närbild av kretskort med elektroniska komponenter och markerade sektioner A-F.
Skapa konto
Närbild av kretskort med olika elektroniska komponenter och färgade markeringar.
Skapa konto

C
D Dixi71 skrev:
Men om någon på forumet har tankar om dom rödmarkerade komponenterna i bilderna styr höger ELLER vänster hjulmotor, så kommentera gärna.
Det låter fullt rimligt. Som du kan se sitter det 6 st mer eller mindre identiska drivare på rad i den röda kolumnen.
Skulle tro att de hänger ihop i par - ett par till vardera hjulmotor och ett par till klippmotorn.

Som tydligt framgår av bilden går utgången från dessa drivare direkt ner till den stora kontakten, så du torde enkelt kunna identifiera vilken som går till respektive motor genom att kontinuitetsmäta mellan anslutningen till motorn och pinnarna på vänster sida av transistorerna.

Eller så kontrollmäter du helt enkelt bara dessa komponenter i alla 6 grupperna.
Resistansmät alla kombinationer i båda riktningarna och jämför mellan grupperna.

• Gilla
sebbu
  • Laddar…
Har det hänt något mer här? Har en 220 där vänster hjulmotor inte går. Byter jag plats på kablaget så går den baklänges så motorn i sig är hel. Den kan göra ett litet ryck då man startar hjulmotortestet. Jag kan mäta på mitt kort om någon talar om vad och hur jag skall mäta :) Tänkte vi kan jämföra lite värden...

Mätte lite på mitt moderkort och fann ut att de tre nedre av ovan 6 lika komponenter (mosfet?) går till vänster hjulmotor, de tre övre till höger. Under mätningen tog jag bort plastbygeln som håller fast huvudkontaktstycket som nog bara sitter sitter på de nyare modellerna. Och tror ni inte att det satt ett par bugs där inne som kortslöt några ben, tvättade med lite isopropanol och satte ihop den och testade hjulmotorerna igen och nu gick båda, ibland skall man ha tur alltså!

• Gilla
Tony Ström och 1 till
  • Laddar…
Jag har ännu inte hunnit hämta Autmowern från från förvaret. Tack palm för tipset.

Väldigt intressant upptäckt qsecofr :) . Tack för att du delade informationen.

Håller på med en annan klippare nu som har lite komponentproblem. Tänkte att det var ok att ta det i denna tråd då det verkar finnas några medlemmar som verkar veta en hel del om ytmonterade komponenter.
Vad är det för komponenter jag ringat in? finns massor på kortet, är det kondensatorer? I så fall hur vet man V och uF på dom då det inte verkar stå något alls på dom?

tack. Kretskort med markerade ytmonterade komponenter, troligen kondensatorer, utan synliga värden.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.