Robotgräsklippare
pacman42: Kör man klipparen med obalanserad disk så ger snabbt lagren upp - vis av erfarenhet efter en semester... Bra att du fixade problemet snabbt.
cpalm: [citat] Du menar att vanlig FK/FQ har en tåligare isolering än HQ:s kabel?
Höghus: Det fick bli en akutresa för att fixa klipparen. Grannen hörde av sig och berättade att den hade stoppat. Efter felsökning kom jag fram till det konstiga beteendet berodde på en ovanligt bucklig gräsmatta. När jag drog upp till max klipphöjd gick det bättre. Det jag tolkade som problem att följa guideslinga var att krocksensorn aktiverades. Krock under guidning = börja klipp.
olof63: Hej forumet, min pålitliga 320 fick ett par nya terränghjul och borstar i vintras, originaldelar från Husqvarna förstås, men när jag kört igång så kommer den inte helt in i laddstationen varje gång vilket är irriterande - felmeddelande "Laddstationen är blockerad", trots att den ser ut som om den kört in och dockad som vanligt. Misstänker att det kan ha att göra med de nya hjulen
olof63: Detta visade sig vara en skadad del av kabeln på ett helt annat ställe än där jag trodde - hittaden den med hjälp av en enkel tongenerator från Classe - så bytte den skumma delen och nu är allting topp igen.
Michbar: Toppen! Önskar jag visste det själv innan jag betalade 2000kr för arbetet :)
stalan1337: En uppdatering har fått igång roboten nu plötsligt utan att egentligen gjort något. Drog ut batteriet i ca 20 sekunder och satte i det igen och då så ville den klippa igen.
etompau: De som vet vad och vilka produkter som gardena ska utveckla och lansera sitter inte på ett forum och berättar detta 😉 Husqvarna är "premiummärket" med alla funktioner och störst kapacitet osv. Gardena har lite billigare produkter som säljs via byggkedjor osv och då med lite mindre funktioner/kapacitet. Kabel funkar bra för vanliga villatomter, hög noggranhet och enkelt att installera.
jonaserik: [citat] Den fungerar nog bra och har en kabelstump med kontakt på, samt att den inte behöver jord, dubbelisolerad. den kan med fördel läggas under ett tak och klarar fukt, ska vara lika med vägguttaget, kaplsat och under tak. Lycka till.
Planktoon: [citat] Tack för hjälpen, jag lägger guiden som röd så får vi se hur det blir.
Aquamannen: Kan bero på flera orsaker. Bl.a. brott på guide- eller begränsningskabel, parkeringsläge är aktiverat. Åtgärd: Kontrollera vad det står i displayen. Om hussymbolen är intryckt så tryck på den igen. Ta en kik på om kontaktblecken på plattan och automowern ser ok ut. Ev behöver ni putsa och justera kontaktblecken på både klipparen och laddstationen . Hjälper inte det så gör en
Joro111: [citat] Hej! Har samma problem. Var det smidigt att byta microswitchen? Om det är det som är fel.. men båda armarna hela, får spänningöverallt, men fastnar på paus utan att ta laddning.(sprillans batteri)
etompau: [citat] Det måste framgå i någon text/manual om mobiltäckning är ett krav för klippfunktion. Betvivlar det starkt. Det hade blivit en känslig och opålitlig maskin. Du får nog avvakta vad Stihl kommer fram till. Det verkar som Sverige är bland de första länderna att stänga ner GSM-nätet, vilket har varit känt under ett antal år. Kanske har detta flugit "under radarn" för Stihl.
Daniel-None: Hej. Som de flesta vet så är gräsgödsel (Hönsbajs) starkt frätande. Någon som vet hur begränsningskabeln till robotgräsklippare påverkas av det? Fräter gödsel sönder kabeln på sikt om man gödslar varje år? Även om man är noga att bara gödsla direkt innan regnväder och väntar tills kabeln har hunnit sjunka ner en bit i gräsmattan efter ett par år?
etompau: Är inne på det 10:e året med en robotklippare (gardena R70). Den har fungerat mycket bra, i princip inga stopp eller driftstörningar under hela klippsäsongen. Ser inga problem med att göra en installation som fungera från början. Läs manualen och följ den noggrant. fäst begränsningskabeln med tillräckligt många märlor så kabeln ligger dikt an mot gräsytan. Gräv ner guidekabeln
Annelist: Ok. Jag inser att jag får ta in hjälp med detta. Tack för svar😊
etompau: Rengör laddblecken på klippare och laddstation. Använd ex. en scotch-svamp eller fint sandpapper. Detta bör göras 1-2 gånger/klippsäsong.
InsidersUnited: De kan ju inte ha pinkod och maskin i samma paket, blir den långtradaren stulen (eller hos ÅF) så är det ju bra att tjuven inte kan kränga maskinerna utan lite besvär iallafall.
HerrPeter: Uppdatering; verkstaden har nu gått med på att byta kortet på garanti, men ger ingen garanti på det nya kortet eftersom ena hjulmotorn är utanför spec. Det tycker jag känns rimligt, så nu blir det iallafall bytt.
Harald Blåtumme: [citat] Typ sådana här, i lämplig bredd: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/flatstiftshylsa-10-st--2000041149
golfgreen: Nu har jag fått lös själva laddaren från plattan så att jag kan se antennkabeln, det var inte så svårt. Men kabeln ser då hel ut. Hur öppnar jag resten mer så att jag kommer åt kontakterna för antennen?
Don_Tom: Mkt relevant fråga - i synnerhet nu när "trasselsäsongen" inleds. Ingen som har några bra tips?
Jonas Sjögren24: Hej Någon som vet vilket håll magnet kabeln ska ligga work-offlimits Det finns ett gult streck på en sida Ska den ligga upp eller ner eller ut från begränsat område
13th Marine: Vi har ett några träd och buskar som vår 330X (i princip en 430X men lite äldre än årets modell) krockar mot. Jag fick byta joystickar efter ca 5år, då hade de knäckts i plasten. De nya var förstärkta där de gamla gått av.
ajn82: [citat] Fem kvadratkilometer räcker och blir över 🤣
Träentusiasten: Nu funkar det för mig, upptäckte att jag hade satt gränskabeln fel igår så gjorde om kretskortsbytet idag och nu gick det bättre. Nu blinkar kortet gult istället för blått. Mellan gränskabelkontakterna mäter jag nu 33v, med det gamla kortet mätte jag 12v. Mellan guidekabel och gränskabel mäter jag 14v med båda korten så det gamla kortet verkar inte helt rökt, synd bara att jag