7 050 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Robotgräsklippare som klarar mindre än tomten
Sida 1 av 2
En fråga, har en tomt som är strax över 7000 m2 och tittar på en robotgräsklippare. När man kommer upp i dessa storlekar på tomt så blir roboten fantastiskt dyra.
Så min fråga, kan man ex köpa en 5000m2 eller 4000m2 robot, men som man styr via scheman att den täcker hela tomten men kanske klipper hälften ena dagen och hälften andra dagen? Vet att det finns scheman, men frågan är väl mer att om det rekommenderas och/eller om det är några oförutsedda problem man kan åka på?
Så min fråga, kan man ex köpa en 5000m2 eller 4000m2 robot, men som man styr via scheman att den täcker hela tomten men kanske klipper hälften ena dagen och hälften andra dagen? Vet att det finns scheman, men frågan är väl mer att om det rekommenderas och/eller om det är några oförutsedda problem man kan åka på?
Robotens maxkapacitet i yta bygger på att den får jobba heltid hela veckan. En klippare med mindre kapacitet kommer att klippa hela ytan men inte klara att hålla gräsmattan jämn och nyklippt hela tiden. (förutsatt att du klarar dig gällande maximal längd på begränsningskabel)
/M
/M
Tack.M mgranbom skrev:
Funderar på en som är GPS styrd, blir inte realistiskt med avgränsarkabel.
Med heltid, menar vi mänsklig heltid då?
Men då kanske det går med en mindre som tar de områden där man vistas minst mindre, och således inte har det perfekt.
Har maskinen bara batteri nog att ta sig hem när det är dags att ladda är ju begreppet "klara tomten" allt annat än binärt. Man kan väl snarare se det som en skala på hur väl en klippare klarar att hålla en yta välklippta under vissa förutsättningar. När gräset inte växer så klarar du din tomt med en väldigt liten klippare (förutsatt att den orkar till laddstationen) medans det under högsäsong kan vara svårt även för en korrekt dimensionerad klippare att klara jobbet. Svaret är alltså att det beror på hur tovig gräsmatta du står ut med. 🙂
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Heltid är 24/7 i detta sammanhang tyvärr.
Är ju skillnad på om man klipper allt till 2 cm eller 6 cm, har man lite längre gräs så syns skillnader inte så mycket.
Jag har en tomt på drygt 3300 kvm, knappt hälften gräsmatta, och en Husqvarna 430x som är specad till 3200 kvm.
Den kör för tillfället ca 10h per dygn (bara dagtid) och har inte problem att hålla gräsmattan i trim.
Vill man bara hålla nere gräset och inte bryr sig om finaste gräsmattan i kvarteret tror jag det finns en hel del marginal att underdimensionera
Jag har en tomt på drygt 3300 kvm, knappt hälften gräsmatta, och en Husqvarna 430x som är specad till 3200 kvm.
Den kör för tillfället ca 10h per dygn (bara dagtid) och har inte problem att hålla gräsmattan i trim.
Vill man bara hålla nere gräset och inte bryr sig om finaste gräsmattan i kvarteret tror jag det finns en hel del marginal att underdimensionera
Som du tittar på modeller utan begränsningskabel så finns där ju de som inte kör sicksack/studsar från kant till kant utan avverkar ytan som när man själva klipper.
Då kommer du ju ej heller få ytor som missas utan bara att de inte klipps varje dag.
Då kommer du ju ej heller få ytor som missas utan bara att de inte klipps varje dag.
Om du delar in tomten i 2 zoner så kan en 5000 kvm klippare göra jobbet. 3500 kvm/dag fixar en 450x nera