Peter2400
Peter2400: 920:- hos Gplshop
1 svar · 4,3k läst
M
MBygga: [citat] Jo, jag håller med liksom att jag rekommenderade no_brakes en AM330X för sitt behov. Min devis är och har alltid varit både i och utanför detta forum "don efter uppgift" och har man en svår uppgift (tomt) skall man ha en bra maskin som klarar detta. Men har man enklare förhållanden kan man ju mycket väl komma billigare undan med en enklare maskin.
4 svar · 3,1k läst
M
MBygga: [citat] De flesta frågorna finns ju besvarade i trådarna så du gör det lite lätt för dig men i alla fall. 1. JA, tror det ä beskrivet på minst 100 ställen att 3,5 m är minimum för årets LD versioner till HQ slinga, till Bosch t.o.m. längre. Förra året gällde 4,5 m. 2. Större klippbredd och längre klipptid per laddning samt tystare. Ja, 57 db stämmer bra, den är väldigt tyst.
1 svar · 1,4k läst
pacman42
pacman42: En bild vore väldigt bra. Sedan är det mycket roligt att göra sådant här själv, en av de större poängerna med att ha en robot... ;-) Har snart terasserat upp och fyllt ut hela min tomt. Det är inte många kvm gräsmatta som jag inte planerat om, även om den största delen är nyanlagd av mig från att ha varit: - äng (planering + terassering) - surhål (täckdikning + terassering) -
15 svar · 16,7k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Nej, då missförstod du mig. Jag utnyttjar bara det att när det är brant så åker klipparen över två trådar och hamnar innanför området igen om den inte orkar tillbaka. Normalt sett så kipper den ju över tråden med en dryg decimeter och då blir det ingen grässträng däremellan...
22 svar · 22,7k läst
·
B
BMW fahrer: Råder dig att prata med seriös ÅF. Min rekommendation är att du svänger av E18 i Stäket o knallar in hos www.evp.nu o pratar med dem. De har god erfarenhet av alla gräsklippare och de problem som kan uppstå med robot-klipparna.
1 svar · 1,6k läst
·
M J
M J: Lyssna själv på dem i verkligheten är det enda rådet om ljudet är viktigt. Min tycker jag inte låter för högt, men alla har vi olika krav och referensramar.
4 svar · 1,5k läst
·
T
Tipo874: Svågern ringde just, och klipparen hade trasslat in sig i diverse grenar som blåst ned. Han såg att ett blad hade gått av, och när han kollade i närheten av laddstationen hittade han stålkrattorna som vi glömt ställa undan efter helgens arbete. :p
3 svar · 2,0k läst
S
Stig A: Japp det går kanonfint jag är hel nöjd en sån fantastisk lite gynnare. Har dock fått justera tomten lite efter 4st fastkörningar och även skarvat om områdeskabeln i kväll:confused: Men vafan något måste man ju pyssla med nu när man inte klipper gräset längre.:cool:
7 svar · 2,2k läst
·
B
Bosemannen: Jorå den pinnar på. Passagen (9x1 meter gräs) går bra, det kan ta mellan 5-15 min att hitta ut igen. Har för närvarande inget gräs i passagen då jag har jämnat till och sått nytt som inte kommit upp än. Så jag kan egentligen inte säga hur klippresultatet är just i passagen. En del av passagen är en krokig sträcka med plattor som jag använder fjärrstart till att guida klipparen
10 svar · 19,6k läst
·
S
swemax: Har inte läst på hur det faktiskt går till Bara kryssat för det i menyn
14 svar · 3,1k läst
·
E
eleson: Mitt tips är att lämna in den. Du kan få byta hur mycket som helst, utan att komma närmare gåtans lösning. /E
2 svar · 3,2k läst
M J
M J: Tar tag i ena änden och drar upp den. ;) (Kan du inte ta bort den som man tar bort ett inlägg, genom att editera?)
1 svar · 914 läst
R
ryding: Jag har en Automower 230 som klippt 2000 timmar och är inne på sin fjärde säsong. Jag har för mig att den klippte ca 90 minuter och laddade 45 när den var ny. Sedan två år klipper den 45 och laddar 45. Frågan är om man ska byta batterier? Är det på något sätt dumt eller skadligt att den går på dåliga batterier. Den blir förvisso mindre effektiv. Jag läste vidare att man gärna
0 svar · 1,8k läst
K
knotobert: Hur går det? Sitter själv och velar mellan en Indego eller en HQ308.
4 svar · 1,3k läst
legion
legion: Farsans Wiper arbetar i två separata områden förbundna med en lång bro över en gårdsplan där begränsningskablarna ligger med ca 20-30 cm mellan (vet ej exakt) så som beskrivs i robomow-länken. Den följer en av kablarna både in och ut men kan inte komma ut under normal drift då trådarna ligger för tätt.
10 svar · 1,5k läst
V
vedex83: Klarar landriod av flera klippområden?
13 svar · 14,6k läst
·
W
Woland: Ok tack! Helst vill jag slippa dra begränsningskabeln längs bryggsidorna, eftersom det är lite knepigt med en stenläggning, men jag antar att det går att lösa om jag måste.
4 svar · 1,2k läst
M
magnusos: Tack! Hade fått med en extra strömsladd fr servicen som jag av ngn anledning bytt till - nu sitter originalet där igen och det funkar - topp - tack igen!
3 svar · 1,3k läst
N
Nonkan: Sätt följ slinga ut, riktning guide till 100%.
1 svar · 1,2k läst
D
duhlin: Det är så att jag har en wiper xp, grannen har nu skaffat sig en stiga 127 problemet är att när min maskin är ute så vill grannens stiga bara över till min tomt. Installatören har provat att byta kretskort i min wiper som fick till följd att min maskin ej hittade hem till laddstationen, de har även provat att dra ner signalstyrkan på min slinga utan framgång. Problemet finns utmed en
0 svar · 1,4k läst
M J
M J: När klipparen väl är igång så håller den ju rent över avgränsningskabeln och minst en decimeter utanför (beroende på robot) så du behöver ju inte vara just över avgränsningskabeln med röjsågen, det ska klipparen ta hand om. Men nära blir det ju ändå.
1 svar · 1,6k läst
prototypen
prototypen: Jag vet efter empiriska prov att 12% är rejäl lutning för en väg. På 2:ans växel utan att gasa så snurrar motorn på 4500 varv och det går sådär en 50-60 km/t. Vägen utför Billingen lutar en del. Protte
11 svar · 14,1k läst
M J
M J: [citat] "Perfekt" skrev jag inte, det blir som när man klipper själv. Men definitivt utan tuppkammar, och snabbt och effektivt går det. Resultatet kan du bedöma själv, jag är den enda som lagt ut bilder på resultatet i tråden http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/198860-klippresultat-med-robotklippare.html Och jag klipper definitivt inte 24/7, jag har den i friggeboden för det
6 svar · 3,3k läst
K
knotobert: Jag har inget problem med bredden, vi har gräsmatta runt baksidan och ena sidan/lite vid hörnet på framsidan av kåken, sen på framsidan har vi en stenlagd gång som angränsar mot "stora" gräsmattan och på andra sidan den stenlagda gången finns en mindre gräsplätt. Jag har inga trånga passager någonstans, som minst kanske 2.5m om inte mer... Det enda jag bekymrar mig över är om jag
19 svar · 28,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Precis som MBygga skriver bidrar gräsklippet till givan. Jag kör en giva på våren, en halv giva i mitten av juli och en halv till i slutet av augusti. Det är ju så att säga ingen som gnäller längre för att det skall klippas gräs. :D
19 svar · 16,0k läst
E
earl gray: Jag hade problem med min när den stod i auto läge, den stod kvar i laddstationen, jag ändrade och skrev in klipp tiderna manuellt istället, att den skall starta 07:00 och klippa 24 timmar alla dagar, för att testa...
2 svar · 1,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det borde du kunna tjata dig till goodwill på. Farsan fick samma problem på sin 230 förra sommaren och fick bytt på goodwill.
1 svar · 1,2k läst
AnneFi
AnneFi: Personligen tycker jag att det är snyggast att gräva ut ordentligt. Har gjort det på min rhododendron och kommer att göra det på mina andra träd. Planterar man sedan marktäckare och hostor så blir det inte så mycket att rensa [bild]
1 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.