Hejsan,

Jag installerade vår HQ idag och jag har snickrat ihop ett skydd för laddstationen som är cira 1x1m med tak.
I manualen står det att man inte får dra begränsningskabeln framför laddstationen så jag gjorde som det stod och drog in båda ändarna i bakkant av skyddet.
Nu visade det sig att om klippare kommer från sidan och letar efter laddstationen så kör den rakt in i skyddets vägg, stannar och larmar att den ej hittar laddstationen.
Hur ska jag göra?

MVh
Johan
 
Jag tror att du måste ställa säksättet så att den bara följer guidslingan in, då närmar den sig alltid framifrån.
 
Det går alldeles utmärkt att begränsningkabeln ut vid laddplattans främre hörn om de sedan viker av direkt OCH att du väljer 100% guide IN. Enda nackdelen med detta är att klipparen kommer att krocka med husets lite lätt nät den klipper i närheten av plattan. Det är den dock konstruerad att klara av.
 
Johan Gunverth skrev:
Det går alldeles utmärkt att begränsningkabeln ut vid laddplattans främre hörn om de sedan viker av direkt OCH att du väljer 100% guide IN. Enda nackdelen med detta är att klipparen kommer att krocka med husets lite lätt nät den klipper i närheten av plattan. Det är den dock konstruerad att klara av.
Jag har inte installerat någon guideslinga så det kanske är det som är problemet. ;-)
Då kanske det enda jag behöver göra är att dra ut en guide rakt ut 6-7m så hittar klipparen in?
Jag vill helst undvika att flytta begränsningskabeln eftersom jag då måste skarva.
 
Nej, dra guiden så långt på tomten du kan så klipparen lätt kan hitta även när den är långt från laddstationen, guiden måste ändå anslutas till begränsningskabeln.
 
legion skrev:
Nej, dra guiden så långt på tomten du kan så klipparen lätt kan hitta även när den är långt från laddstationen, guiden måste ändå anslutas till begränsningskabeln.
Isf kan jaglägga ut 100m guide utan problem, men det är väl lite overkill eller?
Om jag läser manualen korrekt så ska guiden kopplas in direkt i laddstationen. Behöver man verkligen skarva ihop denmed begränsningskabeln?
 
ja, andra änden.
 
legion skrev:
ja, andra änden.
Ajdå! Jaja då drar jag den bara rätt över trädgården.
 
Svampen78 skrev:
Ajdå! Jaja då drar jag den bara rätt över trädgården.
Det blir oftast bra. Tänk på att lägga guiden med lite avstånd till hinder. Klipparen kommer att följa guiden med en slumpvis sidoavvikelse (för att inte lämna spår i gräsmattan). Blir det svårt att genomföra; dra guiden en liten omväg eller minska korridorbredden i klipparen.
 
Tack för all hjälp!

En sista fråga bara. I manualen står det att klipparen kommer att gå lite vid sidan om guidekabeln. Innebär det att jag inte ska dra den till centrum av laddstationen utan lite åt vänster från gräsmattan sett?
 
Svampen78 skrev:
Tack för all hjälp!

En sista fråga bara. I manualen står det att klipparen kommer att gå lite vid sidan om guidekabeln. Innebär det att jag inte ska dra den till centrum av laddstationen utan lite åt vänster från gräsmattan sett?
Dra den mitt i centrum av plattan och följ den linjen kanske 1 meter rakt ut från den innan du svänger av. Gör mjuka, långa svängar på minst 3-4 meters radie så rör sig klipparen utan att stanna upp och kontrollera läget på guiden. När klipparen är nära laddplattan "släpper" den guiden och siktar med hjälp av laddplattans antenner.
 
Nu fungerar klipparen som den ska och jobbar helt på egen hand.
Jag har dock en helt annan fråga, men eftersom tråden är min så tar jag mig friheten att ställa den här istf att starta en ny.
Jag hittade en gps-funktion i klipparen menyer. Har min klippare gps då? Så vittjag vet är det extra uutrustning på ac220?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.