1 461 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Min HQ220 hittar inte ingången till sitt hus.
Hejsan,
Jag installerade vår HQ idag och jag har snickrat ihop ett skydd för laddstationen som är cira 1x1m med tak.
I manualen står det att man inte får dra begränsningskabeln framför laddstationen så jag gjorde som det stod och drog in båda ändarna i bakkant av skyddet.
Nu visade det sig att om klippare kommer från sidan och letar efter laddstationen så kör den rakt in i skyddets vägg, stannar och larmar att den ej hittar laddstationen.
Hur ska jag göra?
MVh
Johan
Jag installerade vår HQ idag och jag har snickrat ihop ett skydd för laddstationen som är cira 1x1m med tak.
I manualen står det att man inte får dra begränsningskabeln framför laddstationen så jag gjorde som det stod och drog in båda ändarna i bakkant av skyddet.
Nu visade det sig att om klippare kommer från sidan och letar efter laddstationen så kör den rakt in i skyddets vägg, stannar och larmar att den ej hittar laddstationen.
Hur ska jag göra?
MVh
Johan
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Det går alldeles utmärkt att begränsningkabeln ut vid laddplattans främre hörn om de sedan viker av direkt OCH att du väljer 100% guide IN. Enda nackdelen med detta är att klipparen kommer att krocka med husets lite lätt nät den klipper i närheten av plattan. Det är den dock konstruerad att klara av.
Jag har inte installerat någon guideslinga så det kanske är det som är problemet. ;-)Johan Gunverth skrev:Det går alldeles utmärkt att begränsningkabeln ut vid laddplattans främre hörn om de sedan viker av direkt OCH att du väljer 100% guide IN. Enda nackdelen med detta är att klipparen kommer att krocka med husets lite lätt nät den klipper i närheten av plattan. Det är den dock konstruerad att klara av.
Då kanske det enda jag behöver göra är att dra ut en guide rakt ut 6-7m så hittar klipparen in?
Jag vill helst undvika att flytta begränsningskabeln eftersom jag då måste skarva.
Isf kan jaglägga ut 100m guide utan problem, men det är väl lite overkill eller?legion skrev:
Om jag läser manualen korrekt så ska guiden kopplas in direkt i laddstationen. Behöver man verkligen skarva ihop denmed begränsningskabeln?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Det blir oftast bra. Tänk på att lägga guiden med lite avstånd till hinder. Klipparen kommer att följa guiden med en slumpvis sidoavvikelse (för att inte lämna spår i gräsmattan). Blir det svårt att genomföra; dra guiden en liten omväg eller minska korridorbredden i klipparen.Svampen78 skrev:
Tack för all hjälp!
En sista fråga bara. I manualen står det att klipparen kommer att gå lite vid sidan om guidekabeln. Innebär det att jag inte ska dra den till centrum av laddstationen utan lite åt vänster från gräsmattan sett?
En sista fråga bara. I manualen står det att klipparen kommer att gå lite vid sidan om guidekabeln. Innebär det att jag inte ska dra den till centrum av laddstationen utan lite åt vänster från gräsmattan sett?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Dra den mitt i centrum av plattan och följ den linjen kanske 1 meter rakt ut från den innan du svänger av. Gör mjuka, långa svängar på minst 3-4 meters radie så rör sig klipparen utan att stanna upp och kontrollera läget på guiden. När klipparen är nära laddplattan "släpper" den guiden och siktar med hjälp av laddplattans antenner.Svampen78 skrev:
Nu fungerar klipparen som den ska och jobbar helt på egen hand.
Jag har dock en helt annan fråga, men eftersom tråden är min så tar jag mig friheten att ställa den här istf att starta en ny.
Jag hittade en gps-funktion i klipparen menyer. Har min klippare gps då? Så vittjag vet är det extra uutrustning på ac220?
Jag har dock en helt annan fråga, men eftersom tråden är min så tar jag mig friheten att ställa den här istf att starta en ny.
Jag hittade en gps-funktion i klipparen menyer. Har min klippare gps då? Så vittjag vet är det extra uutrustning på ac220?
Klicka här för att svara