G
Galsac: [citat] Helt sant. Vem vet, snart kanske vissa kvarter skulle ha skenande robotar överallt, ha ha ha. Boltis och mina förslag borde dock inte vara speciellt kostnadskrävande för Stiga att fixa. Idag är det 2014. Programmering borde inte vara speciellt betungande till skillnad hur det såg ut under 80-talet. Spontant känns det som att maskinerna i sig är helt ok men att IT-kunskapen, dvs
12 svar · 5,5k läst
C
CalleSpeed: Hej Min föräldrar har två West Higland Terrier och dom samsas med en Husqvarna 308 i trädgården och det går jätte bra. Drar inte in mer gräs än tidigare med en vanlig klippare och uppsamlare. //Calle
11 svar · 3,1k läst
L
Lasse: Hej! Vår 220 verkar sitta för hårt i laddstationen vissa gånger. Han får spinna lite med bakhjulen för att komma loss. Någon som varit med om samma fenomen? M.v.h Lasse
0 svar · 770 läst
JonasiGbg
JonasiGbg: Hej! Har en 5 år gammal 230 som ena drivmotorn gick sönder på och då hade även styrkortet/huvudkretskortet bränt - och alltså efter den servicen så skickas det inte något sms längre vid driftstopp. Gps/sms-funktionen fungerar som den ska vid drift, kan styra och få svar från den som vanligt,men den viktigaste (har den uppe på landet) funktionen sms-meddelande vid driftstopp fungerar
0 svar · 755 läst
F
frav: Jo det är Li batterier. Laddtid & körtid går att få ut i menyn. Visst känns två säsonger kort, speciellt med tanke på att Indegon oftast går kortare tid än en motsvarande slumpklippare, så det blir ju då färre laddcykler, vilket teoretiskt borde innebära längre livslängd. Men styrs inte laddförloppet rätt så kan det ju skita sig ändå. Det kan ju dock vara isolerat till
12 svar · 4,4k läst
T
tqr: Inga problem - knivarna håller (gör dock äppelmos....). Men det händer att klipparen fastnar, mycket äpplen under klipparen så att hjulen kommer i luften,
35 svar · 10,8k läst
davidgp
davidgp: Jupp
5 svar · 2,1k läst
davidgp
5 svar · 2,1k läst
legion
legion: De skarvdon som bla följer med till HQ, 3M scotchlok 314, finns att köpa på ebay för ungefär halva priset mot här i Sverige. Själv köpte jag ett 25pack, det går åt, har redan vridit av slingan två gånger med speed weedern:o
5 svar · 7,0k läst
Bosse_A
Bosse_A: Hej! Jag hittade inlägget som visar ett lämpligt ersättningsbatteri: http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-26.html#post1527359 Eftersom Biltema öppnade idag i Borås for jag dit och inhandlade 2 batterier för ung 360:- När jag öppnade paketen såg de ut att vara exakt som de gamla. När jag skulle dra av kabelskorna på de gamla visade det sig att de hade
0 svar · 939 läst
F
frav: Hylte Lantmäns är i princip en omarbetad överdel till en takbox. Jag har ett sådant "hus", men det ligger på vinden & vilar, då det var ganska så stort i förhållande till R40Li klipparen. Köpte det utan att sett det (grisen i säcken). 2100kr är en löjlig siffra för detta. 595kr känns dyrt även det, men möjligen mer rimligt. Men de hävdar att utveckling & framtagning av verktyg
5 svar · 2,5k läst
4
487ivy: Jaha, grannens lille pojk försökte docka sin sparkcykel i lördags kanske lyckades han paja nåt eller så är det bara slitage... Lämnar in klippare och station på service imorgon. Tack för snabbt svar!
4 svar · 12,5k läst
peternicklas
peternicklas: [citat] Har du bara skarvat den ordentligt samt använt rätt kabel så klarar den MINST 300 M. Det är vad jag har till min 2.0 M och den har inga som helst problem med detta. Du har för skarp sluttning ner mot kablen, därför har du problem. När den följer slingan hem så påverkar inte lutningen.
9 svar · 15,9k läst
·
D
dhanjel: Hade hoppats slippa det, men det är nog det enklaste.
6 svar · 2,6k läst
·
W
worx1: Jag gjorde en mindre slinga men felet kvarstod. Så jag ringde support och med hans hjälp så kom vi fram till att det var transformatorn på laddkabeln som antagligen är felet så en ny skickades idag! Går på garanti! Mkt smidigt! Synd bara att ja hann att kassera min signalkabel :)
11 svar · 2,3k läst
I
Ingper: Jo. Gräsfrö och gödning :wow:. Det har inte gräsmattan fått på flera år, för då har vi behövt vi ju klippa två ggr/veckan. Fick förresten hämta den nyss, då den åkt utanför slingan. Har en KRAFTIG nerförslänt och har testat att lägga slingan mitt i denna. Det går sådär - den stackars klipparen hade bromsat och lekt mossrivare men ändå hjälplöst kanat ner och utanför
5 svar · 2,3k läst
peternicklas
peternicklas: Guidekabel hade HQ patent på men inte längre. Övriga får använda begränsningsslingan för att hitta hem. Dock inga problem med et.
12 svar · 2,6k läst
M
matknu: Här är en bild på framsidan. Det är nog inga större problem frånsett nedersta delen av slänten till höger på bilden överst till vänster. Det blir till att klippa nedersta decimetrarna för hand. Klipparen kommer bara att fastna och slira fast. Bilden där bollen ligger visas passagen mellan fram- och baksida. Det jag tror på är att låta startslingan till framsidan gå förbi den
6 svar · 2,3k läst
·
K
kokkelimokk: Hej, går det att testköra en 220ac utan att man lagt ut slingan? Jag får felmeddelande att den inte hittar slingan om jag bara startar den men tänkte om det finns något sätt att gå förbi det.
0 svar · 1,4k läst
E
eleson: Respekt!
12 svar · 4,0k läst
M
MikkoK: Meh, har ju en gammal version utan guideslinga ens så inga problem. Hoppas hon vill funka bra på min tomt.
13 svar · 9,7k läst
·
M
Max R70: Har en Gardena R70 Li som jag nu kört någon vecka. Allt funkar fint men ibland händer det att den stannar mot ett träd och i displayen står det "krock". 9 gånger av 10 stöter den emot träd men vänder bara och kör vidare. Någon som har någon ide om varför den stannar så här ibland.
0 svar · 1,7k läst
legion
legion: Modellerna med automatisk passagehantering kommer fixa det smala området men det kanske är overkill, tomten ser inte så stor ut på bilden?
4 svar · 6,2k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Har inte måttet nära, men om du skall köpa nya, se till att byta till 230s bakdäck, lite dyrare (fälgarna måste bytas också), men mycket bättre. Hos mig så minskade däckslitaget betydligt när jag bytte till ett bättre mönster
1 svar · 1,1k läst
S
Svenjargen: Tack. Jag slog till med en idag.
4 svar · 1,6k läst
boltis
boltis: Inte råkat ut för det själv så ska väl inte uttala mig, men flera i branschen jag pratat med säger att bosch stör ut i princip allt annat som finns på marknaden. Zucchetti tex säger att det är bosch dom har mest problem med. Bosch bryr sig dessutom inte ett dugg om att göra något åt det. De flesta andra tillverkare idag försöker hitta en lösning för att kunna samarbeta mellan
6 svar · 2,7k läst
M
magnusj: Ok, får bygga med plankor på dessa ställen. Tråden kommer fräsas ned, så att lyfta den kommer inte att fungera. Har en del träd, buskar, stubbar etc, som jag helst skulle slippa göra öar av också. Då skulle denna teknik passa bra.
4 svar · 2,2k läst
·
M J
M J: Aktuell omröstning för 2014 finns här -> http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/230403-vilket-robotklipparmarke-anvander-ni-sasongen-2014-a.html
52 svar · 17,9k läst
·
M
MattisH: Tänkte sätta staket runt tomten. Hur har ni lagt slingan för att minimera trimningsbehovet?? Något speciellt sätt för att slippa trimma? Min tanke är att borra hål för att gjuta ner stolparna. Övers gräver jag ur en radie på ca 30 cm runt stolpen och någon cm djupt så att jag får en "platta" runt stolpen där klipparen kan gå in över. Vad tror ni om det? Slingan läggs i skarven
0 svar · 1,6k läst
M
Marie Bö: [citat] Nej, behövs inte. Det räcker med att ta av kåpan och lossa på displayen som har gummitätning för att komma åt batteriet. Se ett exempel här även om jag inte tycker att han gör det på smartaste sättet med att lossa kabeln mellan kretskortet och displayen: https://www.youtube.com/watch?v=0e1Lyc7Etig
5 svar · 4,2k läst
P
Pepparkaka: [citat] Jag skulle lägga den efter att gräset är på plats. Det kan vara bra att den inte ligger för djupt om du någon gång vill justera dragningen. Om du lägger den i "ytläge" kommer den att vara helt dold inom kort.,
180 svar · 88,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.