Jag har ett lite underligt fenomen med min 220AC. Den följer slingan ut varje gång jag testar detta manuellt, men när jag kör den på automatik så verkar den missa att följa slingan ut rätt ofta. Det verkar inte ens som om den letar efter slingan när den skall börja klippa utan startar direkt utanför laddstationen när den backar ut.

Jag började misstänka något när gräsmattan klipptes mycket mer nära laddstationen och nu har jag ställt om den så att den skall klippa 98% av tiden längst bort ifrån laddaren, men trots detta så klipps mest gräset närmast laddaren pga att den missar att gå längst bort längs med guiden så ofta. Jag har iofs ett annat problem också och det är att klipparen har en tendens att hitta hem från gräsmattan längs bort i mycket större utsträckning att den vill hitta dit, men just därför så startar jag väldigt ofta längst bort. Orsaken till att den oftare hittar så tycks vara att passagerna är bredare i den bortre änden och smalare i den närmre änden, vilket tydligen gör att sannolikheten att gå från bred ände till smal ände är mycket större än tvärtom. Men detta har itne med saken att göra egentligen.

Jag har bra slingsignal (den fungerar ypperligt när den väl väljer att börja följa den ut och alltid när den skall gå hem).

Jag har egentligen ingen aning om vad som kan vara felet, någon som har några tips på varför den ofta börjar klippa utan att leta efter guiden?

Har löst problemet, det visade sig att ibland (rätt ofta) så kärvar koppar/mässingsanslutningen när den skall backa ut och då svänger klipparen av när den skall backa ut. Eftersom den hos mig backar ut två meter så blir en liten slirning på ena hjulet lätt en stor miss av slingan. Lite 5-56 på bägge kontaktytorna och det verkar nu fungera bra igen.

Och varför hade jag inga problem när jag testade detta själv? Jo, då har klipparen precis kört in och då har den inte hunnit kärva fast, insåg problemet när jag skulle köra igång klipparen efter att klipparen stått orörd i ett halvt dygn under det att jag flyttade laddstationen och lade om slingan på tomten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.